Radeon 9800 pro
Fra : D...

Dato : 23-07-04 20:20

Jeg er ved at bygge en PC fra bunden og det eneste jeg er helt sikker
på er at jeg vil have et Radeon 9800 pro grafikkort.

Så var jeg inde og kigge, der er jo en hulens masse forskellige mærker
(proff, Sapphire osv.) og alt muligt bagefter (128/256). Det ville
være kanon hvis der var en der kunne forklare hvad det betyder? Og
måske anbefale et godt mærke.

Betyder det noget hvad for et man vælger i forhold til bundkort? (og
hvis du/i kender et der ville gå godt til ville det være kanon!)

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-07-04 21:34

On 23 Jul 2004 12:19:44 -0700, D... <christianglue@ofir.dk> wrote:

> Jeg er ved at bygge en PC fra bunden og det eneste jeg er helt sikker
> på er at jeg vil have et Radeon 9800 pro grafikkort.
Et 9800pro er imo også det bedste køb i dag pris yddelsesmæssigt.

> [...]
> (proff, Sapphire osv.) og alt muligt bagefter (128/256). Det ville
> være kanon hvis der var en der kunne forklare hvad det betyder? Og
Du skal gå eftet et af de kort med lydsvag køling imo. Det kan være et HIS
Eller efter montere en passiv Zalman profil
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM213&Fane=SILENT,SIVG

De 128 og 256 er mængten af ram på kortet. Hvis du regner med at beholde
dit kort i lang tid skal du nok overveje at købe et 256mb kort. Der er
mere "fremtids sikter"

> Betyder det noget hvad for et man vælger i forhold til bundkort? (og
> hvis du/i kender et der ville gå godt til ville det være kanon!)
Valget af bundkort har ingen indflydelse på grfikkortet. Du skal blod være
sikker på at der er et AGP slot på kortet, men det er mæsten alle også.
Det er kun OEM kort med indbygget grafikkort som ikke har agp port og dem
skal du holde dig fra alligevel.

Oft. hvilket mobo du skal vælge så er det vigtigt at vi ved noget om det
budget og forventninger til maskinen. Den bedste pris yddelses løsning er
et mobo med Nforce2 med soundstorm f,eks, Abit AN7 eller NF7 og en Athlon
XP. Især hvis du har mod på at overclocke. Jeg har selv et AN7 med en
XP2500+M den køre 2500mhz hvilket svarer til om kring 3400+.
Du kan goså bygge et udemærket system med en P4 northwood. Du skal bare
være kler over at det kommer til at koste lidt mere.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-07-04 10:53

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newssblx2bg8uxvtjp@sprinter...
> On 23 Jul 2004 12:19:44 -0700, D... <christianglue@ofir.dk> wrote:
[SNIP]
> [...]
>
> De 128 og 256 er mængten af ram på kortet. Hvis du regner med at beholde
> dit kort i lang tid skal du nok overveje at købe et 256mb kort. Der er
[SNIP]
Der er også forskel på om det er 128 bit eller 256 bit memory bus.
Sapphire laver nogle "discount" 9800 Pro med kun 128 bit memory bus, dem
ville jeg holde mig fra.
Så har jeg ikke lige mere at tilføje.

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-07-04 11:07

Martin Johansson wrote:
> Der er også forskel på om det er 128 bit eller 256 bit memory bus.
> Sapphire laver nogle "discount" 9800 Pro med kun 128 bit memory bus,
> dem ville jeg holde mig fra.

Hvad skal man kigge efter på edbpriser (for at undgå 128bit)? Jeg kan ikke
lige umiddelbart finde nogle oplysninger om hvorvidt det er det ene eller
det andet.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 24-07-04 12:54

On Sat, 24 Jul 2004 12:07:00 +0200, Per Nielsen <dazzler53@hotmail.com>
wrote:

> Hvad skal man kigge efter på edbpriser (for at undgå 128bit)? Jeg kan
> ikke
> lige umiddelbart finde nogle oplysninger om hvorvidt det er det ene eller
> det andet.

Svjv er det kun Sapphire som har lavet denne svinestreg. Så hvis du bare
holder dig fra dem skulle du være sikker. Der er flere artikler om det
prøv at kikke her.
http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=1508
http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20040616174537.html
Der var også denne her men det ser ud til at den er nede.
http://www.boycottsapphire.com/

Ifølge artiklen på Xbitlab er de "falske" 9800pro blevet kladt tilbage.
Men når der nu er så mange andre gode mærker at vælge imellem er der jo
ingen grund til at løbe risikoen.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-07-04 13:25

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newssbm4oqsxuxvtjp@sprinter...
[SNIP]
> [...]
>
> Ifølge artiklen på Xbitlab er de "falske" 9800pro blevet kladt tilbage.
> Men når der nu er så mange andre gode mærker at vælge imellem er der jo

Sapphire er nu fint nok, man skal bare se sig for.
At det så kan være svært at "se sig for" i dette tilfælde er en anden sag.
Butikken burde også oplyse/kunne oplyse om det er det ene eller det andet.
Nogle gange står det også på selve siden med produktet.

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-07-04 13:34

Thomas Hansen wrote:
> [...]
> tilbage. Men når der nu er så mange andre gode mærker at vælge
> imellem er der jo ingen grund til at løbe risikoen.

Sapphire har ellers et rimeligt godt ry. Hvis det "kun" er nogle 9800 Pro
kort der er ramt af "sygdommen" tager jeg det mere roligt. Det er
selvfølgelig ærgerligt for dem der har købt katten i sækken, jeg ville
prompte returnere det. Jeg har kig på Sapphire's X800 Pro, der skulle vel
ikke være nogle problemer der?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 24-07-04 18:18

> [...]
> selvfølgelig ærgerligt for dem der har købt katten i sækken, jeg ville
> prompte returnere det. Jeg har kig på Sapphire's X800 Pro, der skulle vel

Der er ikke rapporteret noget om fusk med X800 serien. Men et firma med
dårlig moral kan imo finde på det igen. Der gik lang tid inden de
indrømmede at der var noget galt med 9800pro kortene. Det var først da
flere store hardware sider gik ind i sagen at de gik til bekendelse.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Thomas Hansen

Dato : 24-07-04 18:30

On Sat, 24 Jul 2004 14:33:38 +0200, Per Nielsen <dazzler53@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> selvfølgelig ærgerligt for dem der har købt katten i sækken, jeg ville
> prompte returnere det. Jeg har kig på Sapphire's X800 Pro, der skulle vel

Lige en ting mere. De eneste kort som er værd at købe er dem hvor der er
gjort noget ud af kølingen. Det er HIS iceQ kortene et godt eksempel på.
Langt de fleste kort kommer med en dårlig og larmende standart køler. Hvor
man er nød til at eftermontere en ordenlig profil senere hvis man vil være
i sammen rum som computeren.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-07-04 19:28

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newssbnj8zmfuxvtjp@sprinter...
[SNIP]
> [...]
> man er nød til at eftermontere en ordenlig profil senere hvis man vil være

Eller Sapphire's Ultimate serie, bare for lige at bringe Sappire frem igen.

Har dog ikke set et Sapphire X800 XT Ultimate endnu, men måske kommer det?

Fra : Anders Lund

Dato : 24-07-04 19:53

Martin Johansson wrote:

> Har dog ikke set et Sapphire X800 XT Ultimate endnu, men måske kommer det?

Måske kommer det slet ikke - til Danmark. 9800 XT kan man i hvert fald
ikke købe her hjemme.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 24-07-04 20:10

> Eller Sapphire's Ultimate serie, bare for lige at bringe Sappire frem
> igen.
>
> Har dog ikke set et Sapphire X800 XT Ultimate endnu, men måske kommer
> det?

Jeg har godt set billeder af det. Det ser flot ud. Men vi kender ikke
prisen hvis det overhovedet kommer til salg herhjemme.
Det gode ved HIS kortene med IceQ er jo at de ikke koster mere end deres
konkurenter med larmende køling.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-07-04 20:03

Thomas Hansen wrote:
> [...]
> standart køler. Hvor man er nød til at eftermontere en ordenlig
> profil senere hvis man vil være i sammen rum som computeren.

Det med støjen kan der selvfølgelig være noget om. Det vil jeg lige have in
mente.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-07-04 19:48

christianglue@ofir.dk (D...) wrote in message news:<37062fe3.0407231119.598ed82f@posting.google.com>

> Jeg er ved at bygge en PC fra bunden og det eneste jeg er helt sikker
> på er at jeg vil have et Radeon 9800 pro grafikkort.

Til information:

Ekspertgruppen hedder dk.edb.hardware.grafikkort

Hjælp til grupperne finder du her:
http:/www.usenet.dk/grupper.pl?

og

dk.velkommen