TV-Tuner
Fra : Troels Johansen

Dato : 22-07-04 18:02

Jeg havde med længsel gået og ventet på Alt om data's test
af TV-tuner kort. -Men ærligt, den var altså lidt tynd syntes jeg.

Jeg vil gerne have skiftet min gamle VHS video ud med min PC'er,
og skal altså bruge et godt TV-tuner kort til selvsagt at se TV, men også
til at optage signalet.

Jeg købte i sin tid et meget billigt Medion kort i Aldi, bare for at prøve,
og
det er faktisk fedt at bruge PC'eren som video.

- Men ark - Billedkvaliteten lader bestemt noget tilbage. - Der er "sne" på
stort
set alle kanalerne. - Også hvis man afspiller det gennem en video (hvor
signalet
jo alt andet lige bør være iorden)

Har set et dyrt Pinnacle, men der var samme problem. - Billedet var ikke
helt
skarpt. - Stiller jeg for store krav? - Eller hvilket kort skal jeg købe for
at
opnå den ultimative tv-oplevelse på min PC?? - Prisen er underordnet.

På forhånd tak

T. Johansen

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 22-07-04 18:41

> Har set et dyrt Pinnacle, men der var samme problem. - Billedet var ikke
> helt
> skarpt. - Stiller jeg for store krav? - Eller hvilket kort skal jeg købe
for

Du skal i hvertfald være opmærksom på at det er det samme signal hvad enten
du ser tv på fjersynet eller computeren.
Og en monitor har ikke de samme "begrænsninger" som et normalt fjernsyn.
Fjernsynet er optimeret til tv-signalet. Det er en computer monitor ikke.
Fjernsynet og en computer er bygget til to forskellige formål.

mvh
TK

Fra : Morten L.

Dato : 22-07-04 18:45

"Troels Johansen" <trolkar@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

for
> at
> opnå den ultimative tv-oplevelse på min PC?? - Prisen er underordnet.

Realtek Winfast TV2000XP Expert får generelt udmærkede anmeldelser - og med
de seneste driver+SW ser det ud til at fungere udmærket.
Jeg har selv et, men har ikke helt CPU-kraft nok til recording i ordentlig
kvalitet (PIII.800)
TV-tuner + rasdio tuner er OK

/Morten

Fra : BorreBoy

Dato : 22-07-04 18:55

Der er en test af et TV-kort på www.recorder.dk

Fra : Mads

Dato : 22-07-04 20:00

On Thu, 22 Jul 2004 19:01:40 +0200, "Troels Johansen"
<trolkar@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>at
>opnå den ultimative tv-oplevelse på min PC?? - Prisen er underordnet.

Du skal nok starte med at tjekke antenne kablet.
Jeg har selv Medion kortet fra Aldi og her står billedet
knivskarpt. Optagelser er også helt i orden.

Hvis du har både TV og TV kort på samme kabel via
et T-stykke, måske endda flere TV apparater, så bliver
signalet svagere og skal måske boostes med en
antenneforstærker. Vi har 5 TV apparater fordelt rundt
i huset og jeg har været nødt til at sætte en forstærker
på til de sidste par længst ude ad kablet.

Hvis signalet er dårligt, så kan du købe dig fattig i dyre
TV kort uden at det hjælper noget.

mvh Mads

Fra : Nuser

Dato : 22-07-04 20:27

Enig med sidste indlæg. Dit problem er ikke kortet, men signalet.
Jeg har også et aldikort - og billedet står knivskarpt - og optagelserne er
superbe!

En TV-signalforstærker kunne måske være en ide??

Nuser

Fra : Troels Johansen

Dato : 22-07-04 21:00

Hmm... Kunne jeg måske få dig til at sende mig et skærmdump?
- Jeg har lige investeret i en DKT signalforstærker til 499,00 kr....
Og det har ikke hjulpet noget. - Men hvis du oplever en fin kvalitet, jamen

skal jeg måske rodde lidt mere med kablet.

Hvis jeg nu sætter kablet ind i mit fjernsyn, og kvaliteten der er iorden,
men
ikke når jeg sætter selvsamme kabel ind i mit kort fra Aldi, er det så
stadigvæk
kablet der er noget galt med?!? - Er kortet fra Aldi mere eller mindre
følsom
overfor signalet? - Har læst at nogle har det bedst med et "nogenlunde"
signal,
mens andre kræver helt ekstreme gode signalforhold...

Fra : Mads

Dato : 22-07-04 23:07

On Thu, 22 Jul 2004 21:59:34 +0200, "Troels Johansen"
<trolkar@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hmm... Kunne jeg måske få dig til at sende mig et skærmdump?

Det er hermed gjort. Husk det skal ses i den størrelse det er lavet i,
nemlig 720x576. Forstørrer du det til det fylder hele skærmen kan det
nok virke en anelse uldent.

>- Jeg har lige investeret i en DKT signalforstærker til 499,00 kr....
>Og det har ikke hjulpet noget. - Men hvis du oplever en fin kvalitet, jamen
>så skal jeg måske rodde lidt mere med kablet.

Der er jo også sådanne ting som at bruge ordenligt kabel. Især hvis
det drejer sig om mange meter. Jeg bruger selv det kraftigste kabel
jeg kunne finde. Der må heller ikke forekomme skarpe knæk på
et antennekabel. Det kan ødelægge signalet.

> [...]
>stadigvæk kablet der er noget galt med?!? - Er kortet fra Aldi mere eller mindre

Jeg ved ikke hvor følsomt Aldi kortet er. Mit forrige TV kort var et
Terratec kort og det var lige så godt. Det blev kun skiftet ud fordi
Aldi kortet havde stereo, radio og remote.

Det kan også være at det signal du får fra din antenneforening,
eller hvem der nu leverer det, er svagere end det jeg får her.
( GVD i Skalborg v. Aalborg )
Og måske dit TVs tunerdel er bedre til at fange signalet end
tuneren på kortet.

Det kan også være intern støj i din PC. Sidder TV kortet tæt
på andre kort såsom grafikkort eller netkort ? Prøv i så
fald at flytte det til en anden PCI slot.

Jeg har også været ude for at der var overgang i enten
antennekablet eller PC'en. Det kunne man se ved at hvis
man langsomt hev antennestikket ud, så blev billedet fint
lige når den ydre skærm blev afbrudt, men lederen stadig
havde kontakt.

Håber du fik et par ideer der kunne bruges til noget.

mvh Mads

Fra : Anders F

Dato : 27-07-04 10:01

"Mads" <mads@nospam.nothanks.com> wrote in

> Jeg har også været ude for at der var overgang i enten
> antennekablet eller PC'en.
[...]
> Håber du fik et par ideer der kunne bruges til noget.

Fx. en jording af PC'en

/Anders

Fra : Troels Johansen

Dato : 29-07-04 21:42

Jeg har lånt et dyrt Hauppage kort af en kammerat. - Og det er altså nogle
mærkelige
ting jeg kommer frem til. F.eks, så står TV-Danmark PERFEKT på hans kort,
mens der på alle
andre kanaler er en form for "lodrette" streger. - Og igen, er kvaliteten
ikke noget at skrive hjem om.

Jeg har forsøgt at tilslutte PC'en direkte med den ledning som normalt går
ind i mit fjernsyn.
Samme kabel og det hele. - Men resultatet er det samme.

Hvis jeg dog bare kunne få min PC'er til at erstatte min VHS - Så ville jeg
altså blive glad.
- Men det er måske nemmere at købe en HDD/DVD optager...?

Fra : Anders F

Dato : 30-07-04 09:13

"Troels Johansen" <trolkar@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> ind i mit fjernsyn.
> Samme kabel og det hele. - Men resultatet er det samme.

Jording?

> Hvis jeg dog bare kunne få min PC'er til at erstatte min VHS - Så ville
jeg
> altså blive glad.
> - Men det er måske nemmere at købe en HDD/DVD optager...?

Potentielt samme problem - omend de nok har isoleret indgangene i de færdige
enheder...

/A

Fra : Jesper

Dato : 23-07-04 14:15

> [...]
>
> Jeg vil gerne have skiftet min gamle VHS video ud med min PC'er,
> og skal altså bruge et godt TV-tuner kort til selvsagt at se TV, men også

Jeg har en PC stående med 2 stk Hauppauge WinTV PVR 250 kort, og SageTV til
at styre dem. Det fungerer perfekt. Jeg har trukket kabler ind til mit TV og
bruger en ATI Remote der kører på radiosignal så den kan styre pc'en gennem
væggen.

Kortene encoder i hardware mpeg2 og belaster således ikke CPU osv. Jeg kan
uden problemer optage 2 programmer på samme tid og samtidig se en tidligere
optager udsendelse - eller optage et program og timeshifte et andet. Hvis
der er noget jeg vil gemme er programmerne optaget i DVD kompatibelt format
og jeg kan uden videre brænde dem på DVD-R.

Programoversigter opdateres automatisk en gang i døgnet og SageTV sørger
selv for at kigge dem igennem og optage mine favoritprogrammer.

Hvis der er noget jeg vil optage manuelt finder jeg det blot i oversigten,
og jeg kan optage programmet med et enkelt tryk på fjernbejeningen. Der er
også mulighed for at høre musik og se digitalfotos.

Jeg har ca. 250 gb harddiskplads og det er nok til flere døgns uafbrudt TV
optagelse.

SageTV virker KUN med hardware encoder kort. Tidligere brugte jeg Beyond TV
som kan virke med software encoding. Jeg skiftede til SageTV fordi det kunne
håndtere flere TVkort ad gangen. Beyond TV kan ikke spille musik og vise
billeder, men til gengæld kan det komprimere til Windows Media Format når
computeren ikk optager programmer og derved spares rigtig meget harddisk
plads.

> Jeg købte i sin tid et meget billigt Medion kort i Aldi, bare for at
prøve,
> og
> det er faktisk fedt at bruge PC'eren som video.

Det er ikke engang løwn

> [...]

> stort
> set alle kanalerne. - Også hvis man afspiller det gennem en video (hvor

Jeg har kasseret nogle bilige kabler, og mine problemer med sne er
forsvundet.

> [...]
for
> at
> opnå den ultimative tv-oplevelse på min PC?? - Prisen er underordnet.

Hvis det er på din PC skærm det ikke er skarpt, er der ikke noget at gøre
ved det.Det er jo alligevel ikke det der er formålet. På mit TV er billedet
knivskapt - efter jeg investerede i et nyt skærmkort med bedre TV-out

/jesper

Fra : Troels Johansen

Dato : 05-08-04 18:20

Så har jeg fået løst mit problem.
Et dårlig kvalitet antennekabel gjorde forskellen.
Alle kanaler står nu knivskart!

Tusind tak for alle Jeres råd og vejledning!

Fra : Mads

Dato : 05-08-04 23:43

On Thu, 5 Aug 2004 19:20:20 +0200, "Troels Johansen"
<trolkar@vip.cybercity.dk> wrote:

>Så har jeg fået løst mit problem.
>Et dårlig kvalitet antennekabel gjorde forskellen.
>Alle kanaler står nu knivskart!
>
>Tusind tak for alle Jeres råd og vejledning!

Det var rart at høre at problemet blev løst.

mvh Mads