WinXP lukker ned - del 2
Fra : Mikkel Skou

Dato : 17-07-04 13:07

Davs!

Jeg skrev tidligere ang. en computer som fuldstændig umotiveret lukker ned.

Jeg har siden da forsøgt forskellige ting;

- Kontrolleret alle kabler og stik (de sidder som de skal)
- Sat ekstra kølere i (den bliver ikke overophedet)
- Kontrolleret for virus adskillige gange

Men problemet fortsætter. Er der nogen der har et forslag til hvad der kan
være galt?
Computeren er en;
Celeron 2.2 ghz
Asus P4S533-MX bundkort
256 mbram

Der er stor forskel på intervallet mellem lukningerne. Nogle gange står den
flere timer, andre gange når man knap nok at logge på før den lukker.

Vh
Mikkel Skou

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-07-04 13:31

"Mikkel Skou" <mikkel@jebir.dk> crashed Echelon writing

> Men problemet fortsætter. Er der nogen der har et forslag til hvad der
> kan være galt?

Mulighed for at prøve med en anden PSU?

--
Bjarke Andersen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 17-07-04 13:53

Mikkel Skou wrote:
> [...]
>
> Der er stor forskel på intervallet mellem lukningerne. Nogle gange
> står den flere timer, andre gange når man knap nok at logge på før

Notér hvad der står på den blå skærm (hvis der kommer sådan en), når den
lukker ned og brug Google til at søge på fejlmeddelsen. Måske kan du derfra
få nogle ideer til hvad fejlen kan være. Det kan også være en driver til
noget hardware, men det er straks noget sværere at finde ud af. Prøv at søge
på producenternes hjemmeside om der skulle være være nogle kendte fejl.
Det kan være, at din CPU bliver for varm. Prøv at installere et program til
at overvåge temperaturen på CPU og bundkort. Jeg kan ikke lige huske de
præcise tolerancer, men kig i din manual til bundkortet.
Test dine ram. Brug evt. www.memtest86.com og kør en test med programmet.
Det kan også som nævnt være din strømforsyning, der er dårlig/ved at gå i
stykker. Hvis du kan komme afsted med det, så prøv at skifte den ud.
Hvis intet af ovenstående hjælper, så tag alle dine indstikskort ud og start
op med et minimum (ram og grafikkort) og montér et kort ad gangen og se
hvornår fejlen opstår.

Søren

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 17-07-04 14:01

On Sat, 17 Jul 2004 14:06:56 +0200, "Mikkel Skou" <mikkel@jebir.dk> wrote:

> [...]
> - Sat ekstra kølere i (den bliver ikke overophedet)
> - Kontrolleret for virus adskillige gange

Prøv mens den kører at rykke lidt i diverse stik, kort, ram, især stikket fra
PSU til bundkort.

Jeg ved ikke om det er en pc'er du selv har samlet, men mellem kabinet og
bundkort sidder der nogle små messing afstandsstykker (spacer), hvis sådan en
sidder forkert kan det give en kortslutning.
--
Henrik

Fra : Hans

Dato : 17-07-04 14:16

Mikkel Skou wrote:
> Davs!
>
> Jeg skrev tidligere ang. en computer som fuldstændig umotiveret
> lukker ned.

Kommer der en meddelelse inden den lukker?

I såfald er det vel bare Sasser eller Blaster virus du har fået.

Hans

Fra : Mikkel Skou

Dato : 17-07-04 14:28

> Kommer der en meddelelse inden den lukker?
>
> I såfald er det vel bare Sasser eller Blaster virus du har fået.

- Nope, som sagt - den lukker bare ned, fuldstændig uden advarsel. Der
kommer heller ingen blå skærm.

Fra : Hans

Dato : 17-07-04 14:40

Mikkel Skou wrote:

> - Nope, som sagt - den lukker bare ned, fuldstændig uden advarsel.
> Der kommer heller ingen blå skærm.

Har du kigget i logbogen?

Hans

Fra : Søren Nielsen

Dato : 17-07-04 14:44

Mikkel Skou wrote:

> - Nope, som sagt - den lukker bare ned, fuldstændig uden advarsel.
> Der kommer heller ingen blå skærm.

Lukker den bare helt ned eller genstarter den?

Søren

Fra : Mikkel Skou

Dato : 17-07-04 17:27

> Lukker den bare helt ned eller genstarter den?

Den lukker helt ned.
Har lige fået en blå skærm; "FN_LIST_CORRUPT" - men dette var ikke i
forbindelse med en lukning???

Fra : Søren Nielsen

Dato : 17-07-04 20:50

Mikkel Skou wrote:

> Den lukker helt ned.
> Har lige fået en blå skærm; "FN_LIST_CORRUPT" - men dette var ikke i
> forbindelse med en lukning???

Mit bedste bud må være enten en defekt strømforsyning eller relateret til
grafikkortet. Evt. en blæser der ikke kører/køler ordentligt.

Søren

Fra : Leony

Dato : 17-07-04 22:19

"Mikkel Skou" <mikkel@jebir.dk> skrev i en meddelelse

> Den lukker helt ned.
> Har lige fået en blå skærm; "FN_LIST_CORRUPT" - men dette var ikke i
> forbindelse med en lukning???

Google har ikke mange meninger om "FN_LIST_CORRUPT", den kan dog finde
"PFN_LIST_CORRUPT":
http://support.microsoft.com/?kbid=291806
http://support.microsoft.com/?kbid=271955

Prøv at låne noget RAM.
Prøv at låne en strømforsyning.

En anden mulighed kunne være "format c:".
Installer fra bunden og tjek hvornår der går ged i computeren.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-04 15:33

Mikkel Skou skrev:

> - Nope, som sagt - den lukker bare ned, fuldstændig uden advarsel. Der
>kommer heller ingen blå skærm.

Det lyder som om det er en termosikring der slår fra. Der var en
gut med en defekt blæser på et grafikkort der var ude for det
samme.

--
Bertel

Fra : A.N.

Dato : 17-07-04 16:21

Hej Mikkel

Jeg havde det samme problem, skiftede PSU og alt køre igen perfekt.

Axel

Fra : Jørn Hansen

Dato : 18-07-04 09:46

Hej,

> [...]
> - Sat ekstra kølere i (den bliver ikke overophedet)
> - Kontrolleret for virus adskillige gange

Bruger du Norton Anitvirus? Jeg har haft et lignende problem med min
pc der også kører med XP. Jeg brugte Norton Antivirus 2002 og der var
en fejl i en af opdateringerne fra Norton. Min pc genstartede også
umotiveret en gang imellem. Først efter at have slettet Norton og
geninstalleret programmet igen kørte maskinen perfekt.

Mvh
Jørn