Strømforbrug på Via processorer?
Fra : Steen

Dato : 16-07-04 12:34

Hej,

er der nogen der kender strømforbruget på en computer med en Via
processor?

Vi bruger ret mange penge på strøm,. så det kunne være vi kunne bruge
mindre strøm ved at købe 2 af den slags istedet. De bliver kun brugt
til kontorbrug med regnskabprogrammer, og email.

Findes der et sted hvor der står hvilken processor de kan sammenlignes
med?

Også gerne hvor man kan computere med dem henne, jeg har ikke kunnet
finde nogen steder.

Hilsen

Steen
--

Right now your PC is bored. It could be earning you cash instead!
<http://peer.gomez.com/peernetwork/jsp/application.jsp?Referrer=spunk99>

Fra : Dan Mørkbak Sørensen

Dato : 16-07-04 12:43

www.mini-itx.com

tjek aller neders til højre, der et en power usage calculator eller noget i
den stil, der kan du regne et ca forbrug ud.

--

Dan Mørkbak Sørensen
www.Laptop4u.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-07-04 13:05

<http://www.mini-box.com/powersimulator.html>

--
Steen Suder

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-07-04 12:53

"Steen" <steengod@jhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> er der nogen der kender strømforbruget på en computer med en Via
> processor?

Det må være en Via Epia eller lign. du tænker på?
Der bruges Via C3 processorer.
Du kan se dens strømforbrug og mange andres her:
http://users.erols.com/chare/elec.htm
Er nederst på siden.

> Vi bruger ret mange penge på strøm,. så det kunne være vi kunne bruge
> mindre strøm ved at købe 2 af den slags istedet. De bliver kun brugt
> til kontorbrug med regnskabprogrammer, og email.

Til det formål, skulle de være fine nok.

> Findes der et sted hvor der står hvilken processor de kan sammenlignes
> med?

Jeg ved ikke umiddelbart hvad den kan sammenlignes med.
Men jeg ved at C3 processorerne er langsomme.

> Også gerne hvor man kan computere med dem henne, jeg har ikke kunnet
> finde nogen steder.

Her er en søgning på edbpriser.
Der er en del Epia produkter, bemærk det er en samlet pakke bundkort+cpu
http://shorterlink.com/?VL9Z35

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-07-04 13:15

Steen wrote:
> Hej,
>
> er der nogen der kender strømforbruget på en computer med en Via
> processor?

Det er noget af det laveste til en overkommelig pris, der er på markedet
idag.

> Vi bruger ret mange penge på strøm,. så det kunne være vi kunne bruge
> mindre strøm ved at købe 2 af den slags istedet. De bliver kun brugt
> til kontorbrug med regnskabprogrammer, og email.

De er generelt ikke specielt kraftige for nu at sige det pænt, men de er
slet ikke ubrugelige.

> Findes der et sted hvor der står hvilken processor de kan sammenlignes
> med?

Teknisk:
http://users.erols.com/chare/elec.htm

> Også gerne hvor man kan computere med dem henne, jeg har ikke kunnet
> finde nogen steder.

Det kender jeg ikke lige til; jeg bygger dem selv (er selvstændig
indenfor IT) og køber som regel stumperne ved en grossist.

Jeg vil gerne henlede opmærksomheden på VIAs C3M266-board med en 1 eller
1,2GHz C3 CPU på. Det vil være en billigere løsning og den er så godt
som ligeså strømbesparende som et MiniITX-system, da det er den samme
processor.

Fås flere steder i DK, bl.a. shg.dk.

--
Steen Suder

Fra : Steen

Dato : 16-07-04 13:47

On Fri, 16 Jul 2004 14:15:13 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

>Det er noget af det laveste til en overkommelig pris, der er på markedet
>idag.

>De er generelt ikke specielt kraftige for nu at sige det pænt, men de er
>slet ikke ubrugelige.

Vi har en Celeron 600Mhz og en P3 700Mhz computer nu.

De kører fint, man bliver bare træt i hovedet af brummen., så derfor
tænkte jeg på denne processor.

Hilsen

Steen

Fra : Pophaar

Dato : 16-07-04 17:17

Strøm er vist ganske billigt, når det bruges til erhvervsformål... Er det en
15-20 øre pr. KwH? Så det kan sikkert ikke engang betale sig at bruge strøm
på at undersøge det...

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 00:34

"Pophaar" <luchter@liam.dz> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> 15-20 øre pr. KwH? Så det kan sikkert ikke engang betale sig at bruge

Du kan ganske vist afløfte momsen, men alle energiafgifterne kan kun
refunderes hvis strømmen bruges til fremstilling af dit produkt.
I det omfang strømmen bruges til administration, belysning eller
rumopvarmning er der ingen refusion.

Jeg kan tilføje at reglerne er så strikse, at hvis du har en stærkt
strømslugende maskine stående der fremstiller dimser for dig, så vil man
skulle beregne hvor stor en del af denne el der går til varme, og dermed
rumopvarmning, da denne følgelig ikke kan afløftes.

Og lad være med at starte en diskussion om hvorvidt strøm til programmørens
PC indgår i det solgte produkt.
Der er masser af folk der har prøvet...
Læs hellere dine skatte- og afgiftslove. (eller tro på mig )

Så regnestykket med strømbesparelsen contra udgiften til nyt udstyr er den
samme for erhvervsdrivende som for dig, bortset fra at en erhvervsdrivende
bør regne lidt på timeforbruget ved at ændre på noget der virker...
(erhvervsdrivende kan afløfte moms på el, men også på udgiften til nyt
udstyr)

Jeg er dog enig i konklusionen: Don't bother!

Hvis du kan nedsætte strømforbruget på din PC fra 100 Watt (meget højt sat
for en PIII 700) til 30 Watt (kræver en skrabet Via Eden installation)
sparer man maksimalt 800 kr. / år såfremt maskinen kører 24/7.

Jeg kan fortælle at jeg med en af de små elmålere fra Københavns Energi
målte en Via baseret maskine ( Eden 5000, 533 Mhz dog med to harddiske) til
et forbrug på 46 Watt hvorimod min PIII 550 Mhz PC på kontoret brugte 70
Watt.
Min PC herhjemme med en 1,4 Ghz Tualatin ( fra hedengangne Calm ) bruger 55
Watt.
Så der skal altså en del til for at fremtvinge det helt store strømforbrug.
Bare hold dig til onboard grafik og fladskærme.
(ovenstående watt angivelser er alle eksklusiv skærm. Min 19" skærm kan
afhængigt af baggrundsfarven på skrivebordet bruge mellem 70 og 90 watt,
hvid=90 og sort=70) Så minimer word når ikke du skriver
På kontoret har vi en CAD-tegner hvis 21" skærm bruger 160 Watt !
Min fladskærm bruger maks 30 watt !
Skærmene er værre en PC'en !

Hvis nu vi forestiller os at man lærte at slukke sin PC når man ikke brugte
den, kan vi hurtigt se at besparelsen i bedste fald svarer til en times løn
pr. år.

Men skal man så slukke sin PC?
Sparer man 1 minut om dagen ved ikke at skulle vente på sin PC, har man
sparet 3 timer på årsbasis.
Sælg de timer til dine kunder, og elregningen er hurtigt betalt...

Hvis jeg skulle købe nye PC'ere til kontoret idag, ville jeg købe maskiner
baseret på Mobile Athlon XP 2400, da denne både har hestekræfterne men også
et moderat strømforbrug med bundkort med alt inkluderet. Drop Geforce eller
Radeon "jeg skal gi' dig" grafik, og så ellers nogle billige fladskærme.
Slutteligt ville jeg sikre mig at skærme slukkede efter ganske kort tid og
at folk slukkede deres PC'ere i week-enden.

Rune

PS. Vil du spare strøm, så kig hellere på lys og køleskab.
PPS. På mit kontor bruger vi 2.000,- kr. på strøm om måneden, så jeg
arbejders skam også på at få udskiftet CAD-tegnerens skærm.
PPPS. Gad vide om de ville være kede af at skulle drikke varme sodavand...

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 18-07-04 15:27

Hvad nu hvis man er interesseret i et lille motherboard, der kan kører en
eller anden form for fornuftig processor fra Intel eller AMD, hvad skal man
så have fat i ? Jet overvejer at bygge en HTPC så den skal ikke yde
alverden, dog synes jeg at VIA processorene er lige lidt for små.

Venlig hilsen Rasmus.

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-04 22:22

"Rasmus Christiansen" <rasmusc@vjk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alverden, dog synes jeg at VIA processorene er lige lidt for små.
>
> "Rune Friis Jørgensen" <rune_friis AT adslhome DOT dk> wrote in message

Og lad mig så tilføje, at hvis PC'en står tændt i døgndrift og keder sig 98%
af tiden, så er harddiskene pludselig de store syndere.
Den gamle Maxtor D540X var fantastisk til sådanne maskiner med et idle
strømforbrug på 3,75 Watt. De fleste moderne diske bruger over 10...
Men samsung har vist også nogle beskedne diske. Men gå efter varmen fra
diskene. kolde diske bruger mindre strøm.
Og læs så detaljerne på producentens hjemmeside.

Så hvis ikke du kan nøjes med en disk, så sørg for at datadiske går på
standby.

Jeg håber du kan finde et bundkort med TV-out, for det er vigtigt ikke at
skulle sætte ekstra grafikkort i. De bruger _virkelig_ meget strøm.

Skal det være til noget HTPC, kan du jo eksperimentere med hvor mange
hestekræfter du skal bruge, og så ellers neddrosle CPU'en.
Er man nøjsom, er det set før at en CPU underclockes så meget at den kan
køles passivt.

For sidegevinsten ved strømbesparende maskiner er at kølingen kan være meget
beskeden. Og til en HTPC er det jo vigtigt med en lydløs PC.

Rune