Fomat af 160 gb HD?
Fra : Mig

Dato : 15-07-04 11:57

Hejsa.

Min bror skal have partitioneret/formatteret en 160 gb HD.
Men han har kun en Win98 Startdisk med Fdisk på og jeg mener det kun
understøtter op til ca 80 gb.

Hvudden kan vi så klare oventående??

Jeg har Win XP Pro men kan vi afbryde installationen så vi kun
partitionerer/formaterer HD´en uden at Windows blive lagt ind??

pft...

Fra : Mads

Dato : 15-07-04 12:27

On Thu, 15 Jul 2004 12:56:51 +0200, "Mig" <123@123.dk> wrote:

>Hejsa.
>
>Min bror skal have partitioneret/formatteret en 160 gb HD.
>Men han har kun en Win98 Startdisk med Fdisk på og jeg mener det kun
>understøtter op til ca 80 gb.

Man kan godt bruge Fdisk alligevel. Bare ignorer det den
skriver om MB og angiv størrelserne på partitionerne i %
istedet. Det har jeg selv brugt på en 120 GB disk.

Alternativt kan en opdateret Fdisk hentes hos Microsoft.

Desuden kan man også vælge at bruge et af de disk
værktøjer som næsten alle harddisk producenter har
liggende til fri download på deres websites.
( IBM, Seagate og Maxtor har dem ihvertfald )
Så slipper du helt for Fdisk.

Bemærk dog at bundkortets skal understøtte 48 bit LBA
før alle 160 GB kan bruges. Ellers må du nøjes med 137 GB.
Windows versionen skal også understøtte så store diske,
så det skal være en opdateret Win2000 eller XP m SP1

mvh Mads

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 15-07-04 23:03

Mig skrev:

> [...]
>
> Jeg har Win XP Pro men kan vi afbryde installationen så vi kun
> partitionerer/formaterer HD´en uden at Windows blive lagt ind??

I kan bruge Knoppix/Dappix
http://tyge.sslug.dk/knoppix/

og kør cfdisk fra en rodkonsol.
Der er vist også en fdisk, men cfdisk er nemmere

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard