Kan ikke installere Windows
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 14-07-04 23:03

Min søn har lige fået en ny PC, GREENtech P4 Ultra fra Greendata. De har
desværre ferie lige netop i denne uge, derfor spørger jeg her.

Jeg har forsøgt at installere Windows 98 SE (ingen kommentarer tak ),
men det vil den ikke.
Kommer til anden gang PC'en genstarter, systemfiler opdateres og
fortsætter indlæsning af Windows - Og så går PC'en totalt i stå og jeg
kan kun genstarte i Fejlsikret tilstand

Kan det have at gøre med, at PC'en kører med SAT-A HD og Windows 98 SE
ikke understøtte dette?
Hvis det kan have med det at gøre, hvordan kan jeg så i det hele taget
komme på Windows i Fejlsikret tilstand?

Mvh. Jan

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 14-07-04 23:09

"Jan Allan Andersen" <akkernospam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Min søn har lige fået en ny PC, GREENtech P4 Ultra fra Greendata. De har
> desværre ferie lige netop i denne uge, derfor spørger jeg her.

Har du ikke fået en driverdiskette med til S-ATA? (Ellers må du finde ud af
hvad fabrikat mobo'et er, og finde en driver på nettet).

Den skal du bruge, når windows spørger efter, om der skal installeres
support
for andre controllere.

S-ATA controlleren er ikke 'kendt' af windows, og win98 kender ikke ret
mange slags
controllere btw.

Det vil forøvrigt ikke løse problemet at prøve med en win 2k eller XP da den
sikkert heller ikke
kender lige den controller du har på dit mobo.

Fra : N/A

Dato : 14-07-04 23:48

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 14-07-04 23:48

> Det er kun NT maskiner der spørger om dette. På Win9x maskiner kan
driveren
> først installeres når windows er installeret.

Så har man jo egentlig et problem, for ægget skal vel komme før hønen?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-07-04 23:52

"NEiL DANELAW" <mail@danelaw.dk> crashed Echelon writing

> Så har man jo egentlig et problem, for ægget skal vel komme før hønen?

Kommer an på vinkelen man ser det *tænke* "hønen kan jo være for gammel til
at lægge æg" aka man kan vel ikke forvente at fremtidig hardware skal være
understøttet af aldrende operativsystemer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-07-04 00:33

On 14 Jul 2004 22:52:02 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> [...]
>at lægge æg" aka man kan vel ikke forvente at fremtidig hardware skal være
>understøttet af aldrende operativsystemer.

Selv Longhorn installationen understøtter da ikke endgang S-ata Da i
hvertfald ikke de controllere der er på mit MSI 865OE neo2 fis2r.
godtnok er det ikke endelig version, men synes godtnok det lige hænger
noget.

Fra : Anders Lund

Dato : 15-07-04 10:10

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> hvertfald ikke de controllere der er på mit MSI 865OE neo2 fis2r.
> godtnok er det ikke endelig version, men synes godtnok det lige hænger

De har nok travlt med andre ting hos Microsoft, end at tilføje SATA
drivere til deres nye OS. Det kommer nok.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-07-04 23:40

On Thu, 15 Jul 2004 00:08:39 +0200, "NEiL DANELAW" <mail@danelaw.dk>
wrote:

> [...]
>sikkert heller ikke
>kender lige den controller du har på dit mobo.

Nej det er noget rigtigt lort..

jeg har også en XP installering som skal installeres om.. og hver gang
har man problemet.. windows XP installeren kan ikke finde nogen
harddiske.. og det er fordi de sidder på nogle S-ata controllere som
også styre P-ata.. og disketten man fik med, er for længst gået død,
og hvis man prøver på producentens side at gøre som der står, kommer
Windows med at der er fejl i filerne.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-07-04 01:14

NEiL DANELAW skrev:

> Det vil forøvrigt ikke løse problemet at prøve med en win 2k eller XP
> da den sikkert heller ikke
> kender lige den controller du har på dit mobo.

Enig det er alt for usikkert og samtidigt også en meget dyr
forsøgsløsning.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 15-07-04 06:45

NEiL DANELAW wrote:

> Har du ikke fået en driverdiskette med til S-ATA? (Ellers må du finde ud af
> hvad fabrikat mobo'et er, og finde en driver på nettet).

Men et eller andet sted i systemet må driveren jo altså ligge, for HD'en
bliver genkendt i BIOS og jeg kan formatere og alt muligt, HD'en?

Tror jeg vil prøve at smide en Linux på, bare for at se hvad der så sker.

MB er for øvrigt et ASUS P4P800 SE.

Mvh. Jan

Fra : Yoda.dk - Lars

Dato : 15-07-04 12:03

> [...]
> Kommer til anden gang PC'en genstarter, systemfiler opdateres og
> fortsætter indlæsning af Windows - Og så går PC'en totalt i stå og jeg

Hej Jan..

Jeg ved det lyder fuldstændig åndsvagt, men prøv at kopiere windows
installationen til harddisken og så pil CD drevet fra, før du kører
installationen fra harddisken..

Som du selv siger, driver må jo ligge der et sted, og hvorfor kan den starte
i fejlsikret, hvor den ik loader nogen drivere.. ?

Men lur mig om det ik er dit cd drev der er problemet.. havde selv samme
problem for nogle år siden med win98Se

så bare pil cd drevet fra..

Venlig hilsen
Lars Andersen

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-07-04 06:43

Jan Allan Andersen wrote:

> Jeg har forsøgt at installere Windows 98 SE (ingen kommentarer tak ),
> men det vil den ikke.

Åbenbart er Windows98 SE for gammelt til at kunne bruges på PC'en.
Nogle havde foreslået at det muligvis var HyperThreading Win98 ikke
kunne li', så det blev slået fra i BIOS, men lige lidt hjalp det.
Så var der en der nævnte, at det slet ikke var sikkert at Win98 kunne
installeres på en PC med myt hardware, og åbenbart er det dét der er
tilfældet her, for en Win XP Pro gled på plads uden problemer
overhovedet

Jeg siger mange tak for hjælpen til jer alle.

Mvh. Jan