kan man rokere rundt på sine harddiske når~
Fra : sniper_Nolight

Dato : 14-07-04 10:57

jeg har netop rokeret rundt på mine harddiske for bedre ydelse - jeg kører
windows fra en scsi disk som der ikke er problemer med.

jeg har så 2 ide diske - de sidder som master og slave på ide 1 og på ide 2
sidder min brænder som master og ike noget slave.

nu har jeg spillet noget farcry og bruger nu det spil som reference mht.
loade tider osv.

nu vil jeg gerne teste setuppet med en harddisk som master på hver deres ide
port og brænder som master på ide 2

jeg har som sagt:

c - scsi - ingen ændringer
d - ata133 120 gb master på ide 1
e - ata100 40 gb master på ide 2

kan jeg godt flytte ata100 over som master på ide 2 - flytte brænder ned som
slave på samme - ændre bios så det passer og så eller fortsætte med at bruge
windows uden at skulle formatere og installere forfra etc. - vil min maskine
fortsætte som hidtil?
kort og godt - kan man rokere rundt på sine diske som det passer en - rette
til i bios og så funker ALT software a-ok?
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 14-07-04 11:05

> nu vil jeg gerne teste setuppet med en harddisk som master på hver
> deres ide port og brænder som master på ide 2

Det vil uden tvivl være et bedre setup, men brænderen bliver vel slave på
den IDE kanal den kommer til at sidde på?

> kort og godt - kan man rokere rundt på sine diske som det passer en -
> rette til i bios og så funker ALT software a-ok?

Ja, du kan flytte med dem lige så tosset du vil forudsat at i hvert fald
systemdisken sidder på den samme controller som før (den rører du så ikke
ved i dette tilfælde, så det er jo fint).

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : sniper_Nolight

Dato : 14-07-04 11:30

> Det vil uden tvivl være et bedre setup, men brænderen bliver vel slave på
> den IDE kanal den kommer til at sidde på?

ja - lige en fejl herfra - brænderen bliver selvfølgelig slave - jeg ved
ikke helt på hvilken ide port - det kommer lidt an på hvad mine kabler
tillader

> Ja, du kan flytte med dem lige så tosset du vil forudsat at i hvert fald
> systemdisken sidder på den samme controller som før (den rører du så ikke
> ved i dette tilfælde, så det er jo fint).

jeg rykker faktisk kun ata100 som er slave bag ata133 - den er der endnu
ikke inst noget på og den er format i disk management og ikke under install.

så det burde vel være ok?

Fra : JK

Dato : 14-07-04 11:11

On Wed, 14 Jul 2004 11:56:46 +0200, "sniper_Nolight"
<sniper_nolight@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kort og godt - kan man rokere rundt på sine diske som det passer en - rette
>til i bios og så funker ALT software a-ok?

Nej, ikke helt. Da du kører windows på den scsi disk, kan du boote
uanset, hvad du laver på de ide-porte.

Hvis du bibeholder ata133 som master på ide1, så ville alle links i
windows til den harddisk også være uberørte.

Men når du flytter ata100 rundt, så ændres drev-bogstav, og links i
windows vil ikke virke umiddelbart, før du editerer dem (retter dem).

Nu ved jeg ikke helt, hvor mange partitioner, du har pr. disk, men jeg
har gået ud fra, at du har 1.

Bios er ret automatisk på moderne bundkort, hvis du har sådan eet.

mvh

John

Fra : sniper_Nolight

Dato : 14-07-04 11:35

> Nej, ikke helt. Da du kører windows på den scsi disk, kan du boote
> uanset, hvad du laver på de ide-porte.

ok

> Hvis du bibeholder ata133 som master på ide1, så ville alle links i
> windows til den harddisk også være uberørte.

godt nok - der har jeg inst alle progs og spil.

> Men når du flytter ata100 rundt, så ændres drev-bogstav, og links i
> windows vil ikke virke umiddelbart, før du editerer dem (retter dem).

jeg har endnu ikke inst eller i det hele taget lagt noget på den disk
endnu - så hvis der er problemer når jeg flytter den er det så bare at
tilpasse drev bogstav etc. i disk management?

> Nu ved jeg ikke helt, hvor mange partitioner, du har pr. disk, men jeg
> har gået ud fra, at du har 1.

jep - ingen af de 2 ide diske er delt op - heller ikke scsi for den sags
skyld - jeg har tre diske og tre drevbogstav - lettest synes jeg.

> Bios er ret automatisk på moderne bundkort, hvis du har sådan eet.

tja - helt nyt er det vel ikek mere, men jeg vil da mene det er et fint
kort - endnu er jeg ikke stødt på noget det ikek kunne klare ok.

Soltek SL-75DRV5 - med athlon 2400+
512 mb pc2100 ram (kan klare 2700 da det er 333mhz bús der er på, men det
vidste jeg ikke da jeg købte lortet - men da cpuen kun understøtter
266mhz går det nok - forskellen er så vidt jeg ved ikke afgørende.
alt i alt er jeg stadig ret tilfreds.

Fra : N_B_DK

Dato : 14-07-04 12:42

sniper_Nolight wrote:

> godt nok - der har jeg inst alle progs og spil.

Jeg forstå ikke helt hvorfor du ligger programmerne på en langsommere disk ?
(SCSI er jo hurtigere end IDE disken er ?)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : sniper_Nolight

Dato : 14-07-04 13:20

> Jeg forstå ikke helt hvorfor du ligger programmerne på en langsommere disk
?
> (SCSI er jo hurtigere end IDE disken er ?)

tja det kan der være noget om - min scsi disk er en ældre sag og er kun 9,6
gb - når xp er installeret er der ca 5 gb tilbage som jeg så lader være til
updates og andre småting (der skal vel osse være lidt plads fri den kan
arbejde med?) - eksempelvis har jeg installeret Firefox på c/program files -
programmer der sån er windows relateret (browser etc.) inst jeg på scsi (c:)
og brænder software, spil og meget andet inst. jeg så på min ata 133 disk -
ata100 ved jeg så ikke lige helt hvad jeg skal bruge til endnu.... men
pludselig er hele molevitten fyldt

Fra : Anders Lund

Dato : 14-07-04 12:01

JK wrote:

> Men når du flytter ata100 rundt, så ændres drev-bogstav, og links i
> windows vil ikke virke umiddelbart, før du editerer dem (retter dem).

Eller også går du ind i diskmanager og retter drevbogstaverne til, så
det bliver som før. Dette kræver dog Windows 2000/XP(/NT?).

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : sniper_Nolight

Dato : 14-07-04 12:06

> Eller også går du ind i diskmanager og retter drevbogstaverne til, så
> det bliver som før. Dette kræver dog Windows 2000/XP(/NT?).

finno - det var osse hvad jeg håbede på - tak for det.