jeg vil prøve at fjerne min scsi hd - men ~
Fra : sniper_Nolight

Dato : 13-07-04 16:50

jeg har 2 ide diske - en ata100 40gb og en ata133 120 gb

desuden har jeg en 9,6 gb scsi hd - det er en ældre cheetah 10000rpm som er
sat på et adaptec 2940U2W pci controller

jeg kører windows fra scsi'en og ikek andet - tror i jeg kunne vinde noget
hastighed ved at droppe controlleren (og seføli scsi hd) og køre windows fra
ata133 (eller ata100 som er mindre og måske hurtigere?) - jeg gider næsten
ikke pille det ud hvis det er det samme eller måske sløvere.

jeg kan ikke rigtigt finde ud af om en ata133 7200rpm er hurtigere end en
scsi 10000rpm som kan overføre 80mb sec.

ide diskene har hver deres kabel på hver deres port (den ene som slave bag
en dvd brænder) så der kan ike sløve hinanden.

skal jeg prøve at pille scsi ud eller er det for dumt

desuden, controlleren er et pci kort og det må da give nogle begrænsninger
eller hvad - i forhold til ata 100 og 133?

hvad siger i til det?
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : N_B_DK

Dato : 13-07-04 17:04

sniper_Nolight wrote:
> [...]
> køre windows fra ata133 (eller ata100 som er mindre og måske
> hurtigere?) - jeg gider næsten ikke pille det ud hvis det er det

Kan ikke forestilel mig at SCSI disken skulle være sløvere, den har højst
tænkeligt en lavere søgetid end IDE diskene har, primært pga den højere RPM.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : sniper_Nolight

Dato : 13-07-04 17:25

> Kan ikke forestilel mig at SCSI disken skulle være sløvere, den har højst
> tænkeligt en lavere søgetid end IDE diskene har, primært pga den højere
RPM.

søgetide er 5,4 ms på scsien og ca 9 på mine ideer - ville du fortsætte med
scsien til windows?
det der forvirrer mig er som følger:

scsien kan max overføre 80 mb/sec
ata100 kan oveføre 100 mb/sec
ata133 kan voerføre 133 mb/sec

MEN

ideerne er 7200 erp hvor scsien er 10000

desuden er der så søgetiden der er den halve på scsien

hvad er bedst - højere rpm og lav søge tid fremfor højere mb/sec - eller
omvendt??

kan min pci scsi controller overhovedet klare de 80 mb gennem pci??

Fra : N_B_DK

Dato : 13-07-04 17:50

sniper_Nolight wrote:

> søgetide er 5,4 ms på scsien og ca 9 på mine ideer - ville du
> fortsætte med scsien til windows?

Ja jeg ville uden tvivl forsætte med SCSI disken.

> det der forvirrer mig er som følger:

Det er der ellers ingen grund til :)

> scsien kan max overføre 80 mb/sec

> ata100 kan oveføre 100 mb/sec

Nej den kan maks overføre 100MB fra controlleren på disken til controlleren
på boardet.

> ata133 kan voerføre 133 mb/sec

Se ovenstående, men her er det bare 133MB.

Kun de aller nyeste IDE diske kommer op omkring de 50-55 MB fra mediet til
controlleren på disken.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : sniper_Nolight

Dato : 13-07-04 17:58

> Ja jeg ville uden tvivl forsætte med SCSI disken.

ok - du lyder sikker i din sag så det vil jeg gøre

> Nej den kan maks overføre 100MB fra controlleren på disken til
controlleren
> på boardet.

ok på den måde

ok så har jeg lige et spørgsmål til dig som jeg osse har kørende
andetsteds - men du virker ret sikker

altså:

ide 1 master: maxtor
slave: ingenting

ide 2 master dvdbrænder
slave seagate

jeg har hørt at dvdbrænder skal være master - hvorfor ved jeg ikke
rigtigt

en dvd brænder er vel højst ata33 og med den som master sløver den vel
seagaten?
hvis jeg bytter de 2 om så brænderen er slave sløver den så stadig hd'en når
den nu er master?

hvis ja, hvordan kan det så bedst betale sig at tilslutte?

jeg tænker noget i retning af:

scsi til windows
ide 1: maxtor som er ata133 som master og seagate som slave da den er ata
100
ide 2: brænder som master og intet som slave

vil det virke eller vil hd'erne sløve hinanden endnu mere end som mit setup
er nu?

hvad vil du anbefale?

Fra : sniper_Nolight

Dato : 13-07-04 18:27

sådan nu er det ordnet

hd'erne på ide som master og slvar og brænder som master på ide 2 - og det
kører finno

nu lige et tillægsspørgsmål

er der nogen ide i at lave mit 120 gb drev om til feks 2 x 60 gb eller er
det ligemeget?
rent praktisk vil jeg gerne have det som 1 drev, men hvis der er noget at
vinde ved at dele det op i 2 så gør jeg gerne det - men eller skulle jeg
gerne bare have

scsi - c
maxtor - d
seagate - e

desuden når jeg nu installere windows på ny får jeg så mulighed for at
formatere alle drev eller kun c og d - det er xp?

er osse postet i dk.edb.hardware.drev

Fra : Egil Solberg

Dato : 13-07-04 19:21

sniper_Nolight wrote:
> sådan nu er det ordnet
>
> hd'erne på ide som master og slvar og brænder som master på ide 2 -
> og det kører finno

God ide.

> nu lige et tillægsspørgsmål
>
> er der nogen ide i at lave mit 120 gb drev om til feks 2 x 60 gb
> eller er det ligemeget?

Ligemeget. Måske en god ide med 2x 60 dersom du vælger FAT32, men med NTFS
er det i alle fald ligemeget.

> desuden når jeg nu installere windows på ny får jeg så mulighed for at
> formatere alle drev eller kun c og d - det er xp?

Husker ikke helt, men om du gør det der eller i "disk management"
umiddelbart bagefter bør ikke være udslagsgivende.

Fra : N_B_DK

Dato : 13-07-04 19:39

Egil Solberg wrote:

> Husker ikke helt, men om du gør det der eller i "disk management"
> umiddelbart bagefter bør ikke være udslagsgivende.

Gør man i disk manager bagefter, det er kun system partionen, der bliver
formateret under install.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : LarsS

Dato : 14-07-04 11:32

Egil Solberg skrev:

> Ligemeget. Måske en god ide med 2x 60 dersom du vælger FAT32, men med NTFS
> er det i alle fald ligemeget.

Det er det osse med FAT32...

/LarS

Fra : N_B_DK

Dato : 14-07-04 14:31

LarsS wrote:
> Det er det osse med FAT32...

Nej ikke helt, FAT32 har nogle begrænsninger som NTFS ikke har, bla maks
størrelse på filer. (2 eller 4 GB pr fil for FAT32 kan ikke huske det lige
nu, men hælder mod 4GB)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Pophaar

Dato : 14-07-04 15:14

4 er det rigtige tal. Og laver man en image-fil af en dvd, så er den typisk
større

Fra : N_B_DK

Dato : 14-07-04 15:49

Pophaar wrote:
> 4 er det rigtige tal. Og laver man en image-fil af en dvd, så er den
> typisk større

Video filer i det hele taget (ved redigering og ripning vel og mærke)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Pophaar

Dato : 14-07-04 15:58

Ja, naturligvis

Fra : LarsS

Dato : 14-07-04 17:27

"N_B_DK" skrev:

> Nej ikke helt, FAT32 har nogle begrænsninger som NTFS ikke har, bla maks
> størrelse på filer. (2 eller 4 GB pr fil for FAT32 kan ikke huske det lige
> nu, men hælder mod 4GB)

Ja, ja, men nu var spørgsmålet (som du klippede væk) altså:
"er der nogen ide i at lave mit 120 gb drev om til feks 2 x 60
gb eller er det ligemeget?"

Og det var dét jeg svarede på.

/LarS

Fra : Egil Solberg

Dato : 14-07-04 15:30

LarsS wrote:

> Det er det osse med FAT32...

Ja, det er det vel, når jeg tænker efter. Clusterstørrelsen er ikke
forskellig på 60GB og 120GB.
Eller er der flere ting der spiller ind?

Fra : LarsS

Dato : 14-07-04 17:30

Egil Solberg skrev:

> Ja, det er det vel, når jeg tænker efter. Clusterstørrelsen er ikke
> forskellig på 60GB og 120GB.
> Eller er der flere ting der spiller ind?

Nej ikke svjv. (Undtagen at ha nyeste Fdisk, den
gamle kunne kun til 63Gb...)

/LarS

Fra : N_B_DK

Dato : 13-07-04 19:23

sniper_Nolight wrote:

> ok - du lyder sikker i din sag så det vil jeg gøre

Føler mig også ret sikker *G*

> ok på den måde

Nemlig, så der var der jo ingen grund til at være usikker over ;)

> [...]
>
> ide 2 master dvdbrænder
> slave seagate
>
> jeg har hørt at dvdbrænder skal være master - hvorfor ved jeg ikke

Skal ikke kunne sige det, har aldrig oplevet problemer med hverken Master
eller Slave.

> en dvd brænder er vel højst ata33 og med den som master sløver den vel
> seagaten?

Det tror jeg godt du kan regne med, men har dog ikke et bud på om hvor meget
(prøv evt. at kør en speed test på disken, med og uden brænderen monteret og
hvor rollerne er byttet om (altså hvor disk er master))

> hvis jeg bytter de 2 om så brænderen er slave sløver den så stadig
> hd'en når den nu er master?

Det burde ikke have noget og sige om den er master eller slave
(umiddelbart), men prøv ovenstående test, så giver det dig en bedre
indikation)

> [...]
> ata 100
> ide 2: brænder som master og intet som slave

Sådan ville jeg også sætte dem *S*

> vil det virke eller vil hd'erne sløve hinanden endnu mere end som mit
> setup er nu?

Dien diske vil ikke sløve hinanden (nævneværdigt)

> hvad vil du anbefale?

Som du selv foreslår, de 2 diske på samme controller, og brænderen på sin
egen.

Ps. prøver du at lave en speed test, må du gerne lige melde ud om resultatet
*S*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : sniper_Nolight

Dato : 13-07-04 19:33

> Ps. prøver du at lave en speed test, må du gerne lige melde ud om
resultatet
> *S*

jeg er lige ved at backe det sidste op og så bliver der formateret og inst.
på ny!

tak til dig og Egil for god hjælp

Fra : N_B_DK

Dato : 13-07-04 19:45

sniper_Nolight wrote:

> jeg er lige ved at backe det sidste op og så bliver der formateret og
> inst. på ny!
>
> tak til dig og Egil for god hjælp

Var så lidt.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Egil Solberg

Dato : 13-07-04 19:35

N_B_DK wrote:

> [...]
> hvor meget (prøv evt. at kør en speed test på disken, med og uden
> brænderen monteret og hvor rollerne er byttet om (altså hvor disk er

Hvorfor regner du med det? IDE-kontrolleren kan tilgå de 2 enheder på samme
kabel uafhængig, dog med den begrænsing at kun 1 af dem kan tilgås ad
gangen.
Men det regner jeg med du visste, derfor spør jeg.

Fra : N_B_DK

Dato : 13-07-04 19:45

Egil Solberg wrote:

> [...]
> tilgås ad gangen.
> Men det regner jeg med du visste, derfor spør jeg.

Det vidste jeg skam godt, men har set at tidligere cdrom drev kunne sløve
disken der sad på samme kabel, hvordan den har kunne det skal jeg ikke helt
kunne sige, for vi er enige i at det ikke burde forekomme.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Egil Solberg

Dato : 13-07-04 17:48

sniper_Nolight wrote:

> søgetide er 5,4 ms på scsien og ca 9 på mine ideer - ville du
> fortsætte med scsien til windows?

Lyder som om SCSIen er ebdre.

> det der forvirrer mig er som følger:
>
> scsien kan max overføre 80 mb/sec
> ata100 kan oveføre 100 mb/sec
> ata133 kan voerføre 133 mb/sec

Dette betyder intet overhovedet.

> ideerne er 7200 erp hvor scsien er 10000

Det kan betyde noget.

> hvad er bedst - højere rpm og lav søge tid fremfor højere mb/sec -
> eller omvendt??

de der MB/s i burst rate betyder intet.

> kan min pci scsi controller overhovedet klare de 80 mb gennem pci??

Den kan godt klare 133MB/s teoretisk over PCI-bussen.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 13-07-04 18:04

"Egil Solberg"

tak for hjælpen

jeg har debatten kørende et par steder og alle svarer ens så jeg er ret tæt
på en løsning nu

scsi bliver
2 ide hd på ide 1 som master og slave
dvdbrænder som master på ide 2

end of story

Fra : LarsS

Dato : 14-07-04 11:39

"sniper_Nolight" skrev:

> [...]
>
> jeg kan ikke rigtigt finde ud af om en ata133 7200rpm er hurtigere end en
> scsi 10000rpm som kan overføre 80mb sec.
[cut]

Nææh, mine erfaringer er at det er ca det samme i praksis, med
et + til SCSI, defragment er f.eks. mere smertefrit (hurtigere).
MEN jeg udskiftede min 80Mb-controller med en 160Mb-controller
(29160) og dét hjalp (med SCSI disc 160M/s, nyeste er 320/s).

/LarS