ISDN modem
Fra : Thomas Hansen

Dato : 10-07-04 20:35

Hej Gruppe

Jeg skal sætten en isdn linie op for en bekendt. Jeg har ingen erfaring
med ISDN og vil derfor høre om der er nogen forskel på hvilket isdn modem
jeg vælger?
Kan man købe et nyt isdn modem eller skal jeg på brugt markedet?

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-07-04 20:56

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote:

> [...]
>jeg vælger?
>Kan man købe et nyt isdn modem eller skal jeg på brugt markedet?

Telebutikken sælger fortsat interne Jensen ISDN-kort til 299 kroner.

Udmærket løsning - Enkel opsætning.

<mlr>

Fra : quake

Dato : 10-07-04 22:45

jeg har da et gammel isdn modem liggende som du gerne må få hvis du selv
betaler for forsendelsen, eller du kan afhente det jeg bor i Køge

Quake

Fra : Muldeberg

Dato : 11-07-04 00:15

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote in
newssaxso6h3uxvtjp@sprinter:

> [...]
> hvilket isdn modem jeg vælger?
> Kan man købe et nyt isdn modem eller skal jeg på brugt markedet?

Købe nyt og brugt kan man godt, men det her kan du få gratis af
mig hvis du har lyst til at lægge et slag fordi Odense:

Eicon Diva T/A Modem + traffo
CD-Rom med: Install software, manualer og weblink til yderligere
support, kabler kan jeg desværre ikke hjælpe med.
--
Muldeberg aka "Mulde"
muldemail@[DELETE-THIS]yahoo.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-07-04 13:00

On Sat, 10 Jul 2004 21:35:20 +0200, Thomas Hansen
<thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote:

Hej igen

Det ser ikke ud til at det er noget problem at finde noget brugbart. Jeg
har allerede fået den del mails om billige eller gratis isdn dimser Tak
for det

Hvordan virker en isdn router. Skal den være koblet på internettet
heletiden, eller "ringer" den automatisk op når en på netværket forsøger
at komme på internettet?
Er der forskel på hastigheden af de forskellige isdn modems. Her tænker
jeg på lige som med analog modem med de forskellige standarter 33.6k, 56k,
v0.90, v0.92 osv. Kort sagt er der noget jeg skal være opmærksom på inden
jeg køber et brugt modem?

Er der noget med at man ikke kan bruge en normal telefon når man konvetere
til isdn? Skal hun så også købe en isdn telefon eller hvad?

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-07-04 13:30

> [...]

>Hvordan virker en isdn router. Skal den være koblet på internettet
>heletiden, eller "ringer" den automatisk op når en på netværket forsøger

Den 'ringer' automatisk op...

> [...]
>v0.90, v0.92 osv. Kort sagt er der noget jeg skal være opmærksom på inden

ISDN har 2 kanaler á 64 Kb - Det fleste modemer kan opsættes til at bruge een eller to kanaler. De mest avancerede hopper tilbage
i 64 kb når der kommer en indkommende telefonsamtale.

>Er der noget med at man ikke kan bruge en normal telefon når man konvetere
>til isdn? Skal hun så også købe en isdn telefon eller hvad?

Hun kan bruge ISDN telefoner, men almindelige telefoner går også fint. I gamle dage sku' man ha' en AB-adapter for at bruge
almindelige telefoner på ISDN, men nu er AB-adapteren indbygget i den NTAB box som TDC leverer...

Mange ældre ISDN modemer havde indbygget AB-adaptor, men det er altså ikke nødvendigt i dag.

NB. Inden du køber et brugt ISDN modem skal du sikre dig der findes nye drivere - F.eks. er det nærmest umuligt at finde drivere
til Lasat's ISDN modemer...

<mlr>

Fra : N_B_DK

Dato : 11-07-04 13:55

Michael Rasmussen wrote:
> Den 'ringer' automatisk op...

Nej den opsættes til det *S*

> ISDN har 2 kanaler á 64 Kb -

Ja standard, men fåes i op til 32 kanaler (kan ikke huske om det er 32, men
det er der omkring)

> men nu er AB-adapteren indbygget i den
> NTAB box som TDC leverer...

Der er andre end TDC der leverer ISDN, og ikke alle leverer NT boksen med.

> Mange ældre ISDN modemer havde indbygget AB-adaptor, men det er altså
> ikke nødvendigt i dag.
>
> NB. Inden du køber et brugt ISDN modem skal du sikre dig der findes
> nye drivere -

Undgåes med Router, de har typisk web interface til konfiguration, og en
bestemt computer skal ikke være tændt for at andre computere kan være på.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : anders majland

Dato : 13-07-04 16:44

> Ja standard, men fåes i op til 32 kanaler (kan ikke huske om det er
> 32, men det er der omkring)

Men du vil få svært ved at udnytte mere end 2 til dial-up. Jeg ved at
bla. zyxel har noget udstyr der understøtter 4 kanaler men så skal det
være deres eget udstyr i begge ender.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : N_B_DK

Dato : 13-07-04 19:43

anders majland wrote:

> Men du vil få svært ved at udnytte mere end 2 til dial-up. Jeg ved at
> bla. zyxel har noget udstyr der understøtter 4 kanaler men så skal det
> være deres eget udstyr i begge ender.

Både og det kræver bare en router/modem der understøtter brug af mere end 2
kanaler, hvor meget det bruges efter at XDSL er blevet udbredt skal jeg ikek
kunne sige, men tidligere var ISDN med mange kanaler og en fast forbindelse,
nogle af de eneste muligheder for høj hastighed. (tager forbehold for flere
typer forbindelser, men det var disse der var mest udbredt til højhastighed)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : anders majland

Dato : 13-07-04 20:27

> [...]
> skal jeg ikek kunne sige, men tidligere var ISDN med mange kanaler og
> en fast forbindelse, nogle af de eneste muligheder for høj hastighed.

Jeg er ikke uenig med dig - læs lige hvad jeg skrev igen.

Hvis du skal have dial-up internet med mere end 2 kanaler skal du jo
finde en ISP der understøtter det. Jeg kender ikke nogen der stadig
tilbyder det. Ligesom flat-rate isdn også er død.

Det er noget helt andet hvis der bare skal etableres en point2point
forbindelse ...

Fra : N_B_DK

Dato : 13-07-04 20:40

anders majland wrote:

> [...]
> finde en ISP der understøtter det. Jeg kender ikke nogen der stadig
> tilbyder det. Ligesom flat-rate isdn også er død.

Hmm der fik jeg vist ikke læst hurtigt nok, men jo vi er enige, men tror dog
godt man stadig kan få mere end 2 kanaler, men der skal bare betales for det
*G*

> Det er noget helt andet hvis der bare skal etableres en point2point
> forbindelse ...

Det ved jeg faktisk ikke, så det må vi nok over i netværk (evt netværk stort
gruppen) da det nok ikke er hr og fru jensen der for lavet en point2point
forbindelse *G

--
MVH.
N_B_DK

Fra : anders majland

Dato : 13-07-04 20:47

> Det ved jeg faktisk ikke, så det må vi nok over i netværk (evt
> netværk stort gruppen) da det nok ikke er hr og fru jensen der for
> lavet en point2point forbindelse *G

Nok ikke den typiske fru jensen, men måske hr jensen hvis de bor ude på
bøh-landet...

Jeg var begyndt at regne på det, men det blev simpelthen for dyrt.

Istedet for en ISDN2 skulle jeg have 2 på hjemmeadressen og så også 4
kanaler på arbejdet. Det er jo til en start en pæn sjat for de 4 isdn2
forbindelser. Dernæst skal der indkøbes routere der understøtter det og
tilsidst så er der ikke nogen rabat at hente på minutpriserne ...

Det vil være billigere at køre 2 seperate dialup forbindelser til
internettet og såtte en boks up til loadbalancing foran denne. Men jeg
opgave at finde en måde at splitte en vpn forbindelse over 2 opkoblinger
og så få det samlet igen i den anden ende ....

Fra : N_B_DK

Dato : 13-07-04 23:04

anders majland wrote:
> Nok ikke den typiske fru jensen, men måske hr jensen hvis de bor ude
> på bøh-landet...

Det kunne man selvfølgelig ja

> Jeg var begyndt at regne på det, men det blev simpelthen for dyrt.

Det tror jeg gerne *S*

> [...]
> forbindelser. Dernæst skal der indkøbes routere der understøtter det
> og tilsidst så er der ikke nogen rabat at hente på minutpriserne ...

Helt enig, det bliver en kostbar affære

> [...]
> opgave at finde en måde at splitte en vpn forbindelse over 2
> opkoblinger og så få det samlet igen i den anden ende ....

Det burde vel være muligt hvis man kan "bundle" 2 linier sammen, det har jeg
dog ikke prøvet.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 11-07-04 13:35

Thomas Hansen wrote:
> [...]
>
> Hvordan virker en isdn router. Skal den være koblet på internettet
> heletiden, eller "ringer" den automatisk op når en på netværket

Det virker på stort set samme måde som en alm router, du kan opsætte den til
enten at være på nettet konstant (kan ikke anbefales pga prisen) eller kun
når der er udgående traffik, og så bede den lukke forbindelsen X
sek/minutter efter der ingen data har været (fordelen ved dette er at du
sparer penge, dog skal man lige tænke på en evt. opkalds afgift)

> [...]
> 33.6k, 56k, v0.90, v0.92 osv. Kort sagt er der noget jeg skal være
> opmærksom på inden jeg køber et brugt modem?

Der burde såvidt jeg husker ikke være forskel, en kanal=64K og 128 ved brug
af begge kanaler.

> Er der noget med at man ikke kan bruge en normal telefon når man
> konvetere til isdn? Skal hun så også købe en isdn telefon eller hvad?

Man kan godt bruge en normal tlf samtidigt, men man skal have et skille
filter på, dette skille filter kan enten være bygget ind i modem/router
eller være et separet filter.

--
MVH.
N_B_DK