Lange kabler eller trådløs?
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 07-07-04 19:32

Hejsa

Jeg er pt. igang med at bygge hus, og har en del planer. En af
planerne går ud på, at jeg vil have en skærm, et tastatur samt en mus
placeret et centralt sted i huset, som har forbindelse til et pc et
andet sted i huset.

Plantegning:
http://www.bodudek.dk/billeder/displayimage.php?album=4&pos=7

Umiddelbart vil jeg placere skærmen mm. mellem alrummet og
opholdsstuen op ad den lille væg ved siden af de franske døre. Selve
pc'en skal så stå på kontoret, der er det lille 9,7m2 værelse til
venstre for bryggerset.

Men hvad har jeg af muligheder for at lave forbindelse mellem
skærm/tastatur og selve pc'en? Jeg vil gerne undgå kabler på gulvet,
og skal derfor trække dem omkring alle karme. Derfor bliver kablerne
ca. 7-10m lange.

Kan et skærmkabel holde til det? Kan man lave det trådløst? Kan man i
øvrigt SAMTIDIG placere skærm og tastatur til selvsamme pc på
kontoret? Skal man så bruge en switch-fætter?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : anders majland

Dato : 07-07-04 20:12

> [...]
> skærm/tastatur og selve pc'en? Jeg vil gerne undgå kabler på gulvet,
> og skal derfor trække dem omkring alle karme. Derfor bliver kablerne

Prøv at kigge på Black Box CAT5 KVM Micro Extender - Så er afstanden
ikke noget problem og der skal kun trækkes et alm. netkabel.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 07-07-04 20:43

[...]

>Prøv at kigge på Black Box CAT5 KVM Micro Extender - Så er afstanden
>ikke noget problem og der skal kun trækkes et alm. netkabel.

kan ikke umiddelbart finde en dansk forhandler.. ehm.. men prisen
ligger på 380$ aka 2500 kr.. det er liiiiiiiiiiiiige i overkanten..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 22:09

Når det er et nyt hus var det da en nem løsning at vælge et skab i eks.
bryggers hvor du får dit bredbånds
modem placeret sammen med en router/switch, og så lige smide nogle ekstra
dåser og kabelrør i huset, så
kan du bare trække kabel i efter behov og sætte det i switchen ude i skabet.
Sander.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-07-04 06:34

> [...]
>dåser og kabelrør i huset, så
>kan du bare trække kabel i efter behov og sætte det i switchen ude i skabet.

spørgsmålet var så, om et f.eks. et skærmkabel fungerer, når det er
7-10m langt? pc'en skal jo IKKE stå i nærheden af skærm og tastatur..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : anders majland

Dato : 08-07-04 08:10

>kan ikke umiddelbart finde en dansk forhandler.. ehm.. men prisen
>ligger på 380$ aka 2500 kr.. det er liiiiiiiiiiiiige i overkanten..

Men det virker - men ja det er prissat som det proff. produkt det er.

> spørgsmålet var så, om et f.eks. et skærmkabel fungerer, når det er
> 7-10m langt? pc'en skal jo IKKE stå i nærheden af skærm og tastatur..

Det er ikke noget problem med 10 meters kavlitetskabel - Men det koster
så typisk over 500kr og kræver noget mere af kabelvejen. Hvis du "bare"
køber et billigt kabel kan jeg garantere at du ikke bliver tilfreds med
kvaliteten.

Men overvej om du kan leve med at have computeren ved skærmen - Hvis du
ikke har behov for den store regnekraft kan et miniitx mb jo gemmes på
"ingen"plads og det kan også sagtens køles passivt så det ikke larmer.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 07-07-04 22:12

"Bo Kamp Dudek" skrev:
> kan ikke umiddelbart finde en dansk forhandler..
> ehm.. men prisen ligger på 380$ aka 2500 kr..
> det er liiiiiiiiiiiiige i overkanten..

Ork, de er skam meget dyrere end det herhjemme. Vi bruger dem ude på
arbejdet. Forhandleren er iøvrigt blot deres danske afdeling:
www.blackbox.dk

CAT5 KVM extendere er smarte, men lidt for pebrede i pris til privat brug.
De billigste på edbpriser.dk koster 2000 kr, og jeg ved at der kan være stor
forskel i kvaliteten på dem (især kvaliteten af skærmsignalet). De rigtig
gode fra Blackbox koster som en gennemsnitlig PC, men så kan de også sende
skærm+keyboard+mus+audio+ser.port fejlfrit op til 250-300m via CAT5
netværkskabel.

For at trække et VGA kabel 10m, så kræver det et godt VGA kabel. Ellers får
du problemer med signalet til skærmen. Det vil sikkert virke ok hvis du køre
800x600 i 256 farver, men jo højere skærmopløsning og antal farver jo højere
frekvenser skal sendes igennem kablet.

Men du kan evt. prøve med et ekstra skærmet kabel som dette:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_til/s_til-kabel/kabel12/kabel9310.html
og se om det min ikke går nogenlunde.

Skærm+keyboard kan også give problemer ude på de længder, men jeg tror det
vil virke. Trådløs keyboard+mus kan virke på 10m, men det kan også give
problemer. Bluetooth er bedst her, men også dyrest.

--
Mvh, Lars

Seneste nyt om KiSS DP-558: www.recordere.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-07-04 20:07

Bo Kamp Dudek wrote:
> Black Box CAT5 KVM Micro Extender
>
> kan ikke umiddelbart finde en dansk forhandler..

Ring til BN Elektronik, jeg ved de har den.
www.bn-elektronik.dk

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-07-04 20:16

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Ring til BN Elektronik, jeg ved de har den.
> www.bn-elektronik.dk

Ups, de sælger vist ikke til privat mere
- på deres hjemmeside står der nemlig følgende:
"INTET DETAILSALG"!

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Kim

Dato : 09-07-04 09:52

On Thu, 8 Jul 2004 21:07:20 +0200, Mikael Nørrelund Andersen
<noerrelund@pc.dk> wrote:

>Ring til BN Elektronik, jeg ved de har den.
>www.bn-elektronik.dk

Nej, det har de ikke, men de har andre fabrikater.

--
Kim

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-07-04 16:37

Kim wrote:

> Nej, det har de ikke, men de har andre fabrikater.

Det var også det jeg mente, men de har stadig ikke
detailsalg :(

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-07-04 23:39

Bo Kamp Dudek wrote:

> Men hvad har jeg af muligheder for at lave forbindelse mellem
> skærm/tastatur og selve pc'en? Jeg vil gerne undgå kabler på gulvet,

Du skal bruge en applikationsserver og en række grafiske terminaler med
wireless LAN.

Det koster ikke mange basører og det løser problemet

Jesper G. Poulsen

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-07-04 06:35

>Du skal bruge en applikationsserver og en række grafiske terminaler med
>wireless LAN.

kan du uddbye det lidt nærmere?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : E Andreasen

Dato : 08-07-04 15:52

>kan du uddbye det lidt nærmere?

Det var vist en vittighed.. det vil koste meget mere end en blackbox

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-07-04 17:26

E Andreasen wrote:

> Det var vist en vittighed.. det vil koste meget mere end en blackbox

Det var ikke en vittighed.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-07-04 17:33

Bo Kamp Dudek wrote:

> kan du uddbye det lidt nærmere?

Hvad vil du ha' uddybet?

Computeren er den samme hvadenten den skal servicere en
blackbox-løsning eller en grafisk terminal. Og den grafiske terminal
kræver ingen nævneværdige ressourcer (det kan klares med en 486).
Desuden er løsningen blottet for forvrængning af billed og lyd, da der
ikke er tale om konvertering af analoge signaler. Den giver desuden
mulighed for at hver person i familien kan have sin egen arbejdsflade
og anvende den ved en vilkårlig terminal eller en notebook.

Hvad er dit applikationsbehov?

Jesper G. Poulsen

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-07-04 20:15

[...]

>Hvad er dit applikationsbehov?

hovedsagligt basale windowsprogrammer a la medieplayer, winamp
o.lign.. og så selvfølgelig ie.. men ikke nogle større applikationer..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : anders majland

Dato : 09-07-04 13:23

> hovedsagligt basale windowsprogrammer a la medieplayer, winamp

Kan måske godt give lidt problemer med en terminaløsning (af dem jeg
kender til)

> o.lign.. og så selvfølgelig ie.. men ikke nogle større applikationer..

ie oe og lidt officeware ville ikke være noget problem..

Men jeg har valgt bare at kaste nogle pc'er rundt hvor de skal bruges.
Min primære pc er min bærbare som jeg også bruger til arbejde (arbejder
hjemmefra et par dage om ugen), og ellers har min kone en i sidt
arbejdsværelse (der faktisk pt er den eneste med kablet netværk og den
printeren sidder på) og en gammel "server" med diskplads nok. Knægten er
ikke gammel nok til at kræve sin egen endnu

Med lidt omtanke kan man godt samle noget der ikke støjer. Eller "bare"
købe en bærbar med trådløst netværk. Så har du regnekraften lokalt og de
fleste larmer ikke meget. Jeg er glad for at det trådløse netværk og at
jeg kan sidde og arbejde i gyngestolen foran brændeovnen med den bærbare

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-07-04 12:51

Bo Kamp Dudek wrote:

> hovedsagligt basale windowsprogrammer a la medieplayer, winamp
> o.lign.. og så selvfølgelig ie.. men ikke nogle større applikationer..

Dvs. noget der nemt kunne klares af en Linux-box (med andre programmer
og samme funktionalitet)...

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 26-07-04 13:21

On 26 Jul 2004 11:50:37 GMT, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Dvs. noget der nemt kunne klares af en Linux-box (med andre programmer
> og samme funktionalitet)...

Intet er nemt med linux hivs man ikke har prøvet det før.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : anders majland

Dato : 26-07-04 19:15

> Intet er nemt med linux hivs man ikke har prøvet det før.

Nej, men prøv evt dappix for at se hvor brugervenligt det er blevet i
løbet af de sidste par år
http://tyge.sslug.dk/knoppix/

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 10-07-04 02:02

Jesper G. Poulsen skrev:

> Desuden er løsningen blottet for forvrængning af billed og lyd, da der
> ikke er tale om konvertering af analoge signaler.

Man kan vist godt have DVI kabler på næsten 10 meter og med en hub i midten,
kan lyden komme via USB.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Kim

Dato : 08-07-04 08:54

On Wed, 07 Jul 2004 20:32:23 +0200, Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk> wrote:

> [...]
>skærm/tastatur og selve pc'en? Jeg vil gerne undgå kabler på gulvet,
>og skal derfor trække dem omkring alle karme. Derfor bliver kablerne

Ja.

Undertegnede har tidl. anvendt et 30 mtr. VGA kabel med godt resultat.
Opløsning : 1024 x 768. Der vil dog altid være et ( teoretisk ) tab og
lokale forhold kan også spille ind.

Der findes også kabler, hvor skærm, mus & keyboard er samlet i et kabel.

> Kan man i øvrigt SAMTIDIG placere skærm og tastatur til selvsamme pc på
>kontoret?

Ja. ( og mus ).

>Skal man så bruge en switch-fætter?

ja, du kan anvende en switchbox til formålet.

Et alternativ kan være en Aten extender CE-220 / 250 / 700 :
http://www.aten.com.tw/02-p-item.php?id=495
http://www.aten.com.tw/02-p-item.php?id=496
http://www.aten.com.tw/02-p-item.php?id=494

Med en sådan dims kan du have din arbejdsplads op til 150 mtr.
fra PC´en ved brug af et STP netværkskabel.
Samtidig kan yderligere 1 sæt mus, keyboard & skærm tilsluttes
i nærheden af PC´en.

--
Kim

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-07-04 15:03

On Thu, 08 Jul 2004 09:53:57 +0200, Kim <k@x.x> wrote:

>Undertegnede har tidl. anvendt et 30 mtr. VGA kabel med godt resultat.
>Opløsning : 1024 x 768. Der vil dog altid være et ( teoretisk ) tab og
>lokale forhold kan også spille ind.

Ja, men hvis det skal være langt.. er det godt at benytte RGP kabler.
med BNC stik. hvor hver farve og synkronisering kører hver for sig i
et kabel. Det er set kørende helt fint i ca. afstand af 60 meter.. Dog
var der vistnok forstærkere på.. men det var så eet signal kunne ses
på 5-8 skærme.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-07-04 17:35

Bjarke Hansen wrote:

> Ja, men hvis det skal være langt.. er det godt at benytte RGP kabler.

Jeg går ud fra at du mener RGB...?

Jesper G. Poulsen

Fra : Kim

Dato : 09-07-04 09:52

On Thu, 08 Jul 2004 16:02:41 +0200, Bjarke Hansen
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>Ja, men hvis det skal være langt.. er det godt at benytte RGP kabler.
>med BNC stik. hvor hver farve og synkronisering kører hver for sig i
>et kabel.

Det var også tilfældet ( RGB coaxial kabel ),
bortset fra at det var med standard 15-polet VGA stik.

--
Kim

Fra : anders majland

Dato : 09-07-04 13:24

> Det var også tilfældet ( RGB coaxial kabel ),
> bortset fra at det var med standard 15-polet VGA stik.

Ja som jeg har skrevet før så er det med et kabel af god kvalitet er det
ikke noget problem. Og det er så ligegyldigt om det er samlet i samme
kappe eller ej. Men de foræres ikke væk....

Fra : HKN

Dato : 09-07-04 20:07

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> wrote in message
> [...]
> planerne går ud på, at jeg vil have en skærm, et tastatur samt en mus
> placeret et centralt sted i huset, som har forbindelse til et pc et

Jeg har nogle lange skærmkabler liggende - måske også mus- og tastaturkabel.
Vi kan måske lave noget byttehandel, med noget webdesign
Er på ferie t.o.m. tirsdag i næste uge - men drop en mail.

Mvh

Henrik