Opskrift på at "smadre" en harddisk ?
Fra : ole holte

Dato : 07-07-04 18:45

Hvad er opskriften på at "smadre" en harddisk (den kasse hvor hele maskineriet i en PC
sidder) - hvorfor vil jeg det - for at få en ny på arbejdet -
er det kommandoen FORMAT eller noget i den stil - og kan det ses hvem der har gjort det
?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-07-04 18:50

"ole holte" <ole@holte.dk> wrote:

> [...]
>er det kommandoen FORMAT eller noget i den stil - og kan det ses hvem der har gjort det

Tja, måske kan du få en ny maskine på den måde - men der er vist også risiko for en fyreseddel

<mlr>

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-07-04 19:01

> Tja, måske kan du få en ny maskine på den måde - men der er vist også
risiko for en fyreseddel

Vi må da håbe at din chef ikke læser med her og samtidig har din email.
Iøvrigt ville jeg skynde mig at få installeret en eller anden form for
spamguard nu vi er ved din mail, du er nok røget i en "høster".

Mvh
Benjamin

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-07-04 19:02

On Wed, 7 Jul 2004 19:44:40 +0200, ole holte wrote:

> Hvad er opskriften på at "smadre" en harddisk (den kasse hvor hele
> maskineriet i en PC sidder)

Tab maskinen ned af en trappe.

> - hvorfor vil jeg det - for at få en ny på arbejdet -

Tror du selv det er smart? Især når du nu spørger her i et offentligt
forum. Jeg tvivler på din arbejdsgiver er begejstret.
Beskederne her bliver altså ikke bare sådan lige væk

> er det kommandoen FORMAT eller noget i den stil - og kan
> det ses hvem der har gjort det ?

Mjae...

--
Mvh. Lars

Fra : Gevaldi

Dato : 07-07-04 19:08

Lars Jørgensen skriblede:

> Tab maskinen ned af en trappe.

Tror han har været turen igennem før, da
var det bare hans far der sagde....
Det må du undskylde, slog du dig min søn :D

--
/Gevaldi

Fra : JK

Dato : 07-07-04 19:24

On Wed, 7 Jul 2004 19:44:40 +0200, "ole holte" <ole@holte.dk> wrote:

> [...]
>er det kommandoen FORMAT eller noget i den stil - og kan det ses hvem der har gjort det

Det var dog en primitiv tankegang !

For det første er harddisken ikke et kabinet, og kabinettet ikke en
harddisk.

Format c:\ fjerner bare alt i din c-partition, men der er vel en
backup af dit arbejde på et netværks-drev. Så en supporter skal bare
reinstallere dit styresystem. Et meget lille problem, der ofte klares
på 10 minutter.

På den anden side, - hvis der ikke er en backup: så er det nærmest
fyringsgrund, hvis du ødelægger dit tidligere arbejde.

Nej, du skal bruge hovedet ! til at overtale din chef med gode
argumenter.

Det kaldes kommunikation !

se at få lært noget af det.

mvh

John

Fra : Anders Lund

Dato : 07-07-04 21:44

ole holte wrote:

> Hvad er opskriften på at "smadre" en harddisk (den kasse hvor hele maskineriet i en PC
> sidder)

Harddisken er den enhed inden i "kassen", som lagre styresystemet,
programmer og data. "Kassen" hedder egentlig et kabinet.

> - hvorfor vil jeg det - for at få en ny på arbejdet -

Du er syg i hovedet, synes jeg. Men nu kender jeg ikke de nærmere
omstændigheder til at du kan finde på at ødelægge noget på arbejdet, så
det vil jeg ikke skrive mere om.

> er det kommandoen FORMAT eller noget i den stil - og kan det ses hvem der har gjort det
> ?

Format kommandoen ødelægger kun data... den ødelægger ikke noget fysisk
i maskinen. Dvs. det kræver at du får reinstalleret styresystemet. Men
man kan ikke se hvem der har gjort det.

Imens din maskine står og formatere, kan du også smutte ned til
firmabilen og lukke luften ud af dækene - så får du sikkert også en ny
af dem.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 07-07-04 22:47

Anders Lund wrote:
> Format kommandoen ødelægger kun data... den ødelægger ikke noget
> fysisk i maskinen. Dvs. det kræver at du får reinstalleret
> styresystemet. Men man kan ikke se hvem der har gjort det.

Og det passer så ikke helt, sålænge du kun formaterer disken, er der
(normalt) ingen problemer med at gendanne filerne. (via 3.parts software)
(format c: fjerner blot oversigten over filerne, ikke selve dataerne)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Anders Lund

Dato : 08-07-04 10:02

N_B_DK wrote:

> Og det passer så ikke helt, sålænge du kun formaterer disken, er der
> (normalt) ingen problemer med at gendanne filerne. (via 3.parts software)
> (format c: fjerner blot oversigten over filerne, ikke selve dataerne)

Ja, "ødelægger" var måske også hårdt nok. Det "sletter" filerne.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 08-07-04 07:27

> [...]

> sidder) - hvorfor vil jeg det - for at få en ny på arbejdet -
> er det kommandoen FORMAT eller noget i den stil - og kan det ses hvem

Hej

Jeg tror dit bedste bud er statisk elektrisitet. Hvis I har tæpper på
gulvene skal du blot gå rundt med slæbende skridt indtil du er godt
opladet. Så gå du bare hen og zapper maskinen. Det er nok mest effektivt
hvis du zapper noget vitalt imens maskinen er tændt. Du kunne samtidig
tage køleren af cpuen, hvis du er heldig kan det også øddelægge den. Du
skal nok montere køleren igen ellers virker det nok for mistænksomt.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Leony

Dato : 08-07-04 15:55

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newssas2vcrnuxvtjp@sprinter

> Jeg tror dit bedste bud er statisk elektrisitet. Hvis I har tæpper på
> gulvene skal du blot gå rundt med slæbende skridt indtil du er godt
> opladet. Så gå du bare hen og zapper maskinen.

Vil det ikke være lidt mere effektivt at give den 380 volt og kalde det
et lynnedslag?
Harddisken altså, ikke strømforsyningen.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Thomas Hansen

Dato : 08-07-04 17:13

> Vil det ikke være lidt mere effektivt at give den 380 volt og kalde det
> et lynnedslag?
> Harddisken altså, ikke strømforsyningen.

Jo. Sikkert men det også lidt mere farligt. Og det kan også være at det
efterlader spor. Jeg har hørt om at det også er effektivt at zappe sit
hardware men tændingsdimsen i en elektronlighter. Personligt syntes jeg
det er lidt primitivt at ødelægge hardware bare for at få noget nyt som i
dette tilfælde. Eller indkassere en RMA sag frem for at sælge hardwaren
brugt. Men jeg tror faktisk at det er ret udbredt. Jeg har da hørt om det
flere gange.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : N_B_DK

Dato : 08-07-04 18:46

Thomas Hansen wrote:

> Jo. Sikkert men det også lidt mere farligt.

Og ganske ulovligt, kun autoriserede El folk må rode med 400V.

> Personligt syntes jeg det er lidt primitivt at ødelægge hardware bare
> for at få noget nyt som i dette tilfælde.

Det er vi helt enige i.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Leony

Dato : 08-07-04 21:03

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og ganske ulovligt, kun autoriserede El folk må rode med 400V.

Det kan jo være at spørgeren er autoriseret.

Fra : N_B_DK

Dato : 08-07-04 21:34

Leony wrote:

> Det kan jo være at spørgeren er autoriseret.

Ja og han kan også være Paven, det ved hverken du eller jeg, så som
udgangspunkt er der nok ingen grund til at opfordre til noget der ikke er
lovligt *S* (jeg tror dog ikke han er Paven, men man ved jo aldrig *GG*)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jonny Jensen

Dato : 09-07-04 10:00

> Og ganske ulovligt, kun autoriserede El folk må rode med 400V.

Han skrev jo heller ikke 400, kun 380 ;)

Jonny.

Fra : N_B_DK

Dato : 09-07-04 15:14

Jonny Jensen wrote:
> Han skrev jo heller ikke 400, kun 380 ;)
>
> Jonny.

Ja men efter at spænding blev hævet fra 220 til 230, så er der ikke længere
380V, men 400V over 2 faser.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 08-07-04 16:34

Leony wrote:
> Vil det ikke være lidt mere effektivt at give den 380 volt og kalde
> det et lynnedslag?
> Harddisken altså, ikke strømforsyningen.

Det lyder ikke særlig smart det du taler om nu (og det er heller ikke
lovligt), men selvfølgelig er det heller ikke mit helbred det går ud over
hvis han kommer til at få rørt begge ledninger... (du sender vel manden en
buket blomster til begravelsen ?)

Det smarteste er nu engang at tale med chefen om at få udskiftet computeren,
uden at finde på alle mulige knap så smarte (og ulovlige) ting og sager.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Leony

Dato : 08-07-04 21:09

> [...]
> over hvis han kommer til at få rørt begge ledninger... (du sender vel
> manden en buket blomster til begravelsen ?)

Blomster til begravelsen er jo det mindste jeg kan gøre.
I følge Krak findes der kun en ole holte (hvis navnet ikke er falsk), så
kan jeg bruge den adresse.

Jeg er ret overbevist om at 99% af alle mennesker over 14 år kan
tilslutte en ledning uden at røre begge ledninger, mens der er tændt for
kontakten.

> Det smarteste er nu engang at tale med chefen om at få udskiftet
> computeren, uden at finde på alle mulige knap så smarte (og ulovlige)
> ting og sager.

Det er vi helt enige om.

Fra : N_B_DK

Dato : 08-07-04 21:32

Leony wrote:
> Jeg er ret overbevist om at 99% af alle mennesker over 14 år kan
> tilslutte en ledning uden at røre begge ledninger, mens der er tændt
> for kontakten.

Ikke destro mindre sker der uheld, og der er ingen grund til at udsætte sig
for større fare end højst nødvendigt...

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Anders Lund

Dato : 09-07-04 11:23

N_B_DK wrote:

> [...]
> hvis han kommer til at få rørt begge ledninger... (du sender vel manden en

Det dør man nødvendigvis ikke af - taler af erfaring. Der skulle ha'
været slukket helt for strømmen, men det var der ikke...

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 09-07-04 15:13

Anders Lund wrote:
> Det dør man nødvendigvis ikke af - taler af erfaring. Der skulle ha'
> været slukket helt for strømmen, men det var der ikke...

Nej du gør måske ikke, men andre kan have en anden mostand end dig,
"dårligt" hjerte, være uheldig ikke og kunne slippe ledningerne, osv. bare
fordi du var heldig behøver andre ikke være det....

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Anders Lund

Dato : 09-07-04 15:27

N_B_DK wrote:

> Nej du gør måske ikke, men andre kan have en anden mostand end dig,
> "dårligt" hjerte, være uheldig ikke og kunne slippe ledningerne, osv. bare
> fordi du var heldig behøver andre ikke være det....

Derfor skrev jeg også "nødvendigvis"... nej, man skal sku passe på.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk