Q: Harddisk skuffe.
Fra : Gert Medom

Dato : 04-07-04 12:46

Hej NG.

Jeg tænker på at anskaffe en harddisk skuffe og en harddisk og så bruge det
til backup.

Hvordan fungerer sådan én? Der skal vel være en ledig drevplads i fronten på
computeren, hvor den kan tilsluttes?

Hvis der er en der kender en meget pædagogisk hjemmeside, hvor det
gennemgåes, er jeg taknemmelig for et tip!

Hilsen Gert

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-07-04 16:00

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> wrote:

>Jeg tænker på at anskaffe en harddisk skuffe og en harddisk og så bruge det
>til backup.

Udmærket ide...

>Hvordan fungerer sådan én? Der skal vel være en ledig drevplads i fronten på
>computeren, hvor den kan tilsluttes?

Det fungerer jo så'n set som en harddisk

De fleste kasser er mærket 'hotswap', men det skal tages med et gran salt. Du kan godt fjerne et drev med maskinen kørende, men du
skal ikke forvente at operativ systemet detekterer en ny disk. Så normalt skal maskinen lukkes ned når man skifter disk.

Og så vil jeg anbefale dig at jumpe alle drev i maskinen til 'Cable Select' frem for 'Master / Slave' - Det gør det lettere at
flytte disken rundt.

<mlr>

Fra : Niels T

Dato : 04-07-04 22:38

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message
snip

> [...]
> skal ikke forvente at operativ systemet detekterer en ny disk. Så normalt
skal maskinen lukkes ned når man skifter disk.

Programmet SwapManager gør det uden probs i både 2000 og XP!

> Og så vil jeg anbefale dig at jumpe alle drev i maskinen til 'Cable
Select' frem for 'Master / Slave' - Det gør det lettere at
> flytte disken rundt.

Bare husk, at nogle ældre bundkort ikke er sindsvagt glade for cableselect..

Hygge fra Niels
Skuffer er rigtig smart - men overvej evt. usb2 skuffer (de er ik så dyre
længere)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-07-04 16:08

"Niels T" <FJernDETTEniels_t79@hotmail.com> wrote:

>Programmet SwapManager gør det uden probs i både 2000 og XP!

Lyder interessant - Har du erfaring med SwapManager ??

<mlr>

Fra : N_B_DK

Dato : 06-07-04 15:02

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> ikke forvente at operativ systemet detekterer en ny disk. Så normalt
> skal maskinen lukkes ned når man skifter disk.

Det virker fint under både 2000 og XP (samt server versionerne)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 06-07-04 15:02

Fra : SonnyBoy

Dato : 06-07-04 19:20

On Tue, 6 Jul 2004 16:02:01 +0200, "N_B_DK"
<N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> wrote:

>Det virker fint under både 2000 og XP (samt server versionerne)

USB og Firewire diske detekteres, men IDE drev gør vel ikke ?!?!

I hvert fald ikke hjemme hos mig

<mlr>

Fra : N_B_DK

Dato : 06-07-04 22:40

SonnyBoy wrote:

> USB og Firewire diske detekteres, men IDE drev gør vel ikke ?!?!
>
> I hvert fald ikke hjemme hos mig

Jeg har ingen problemer med detektering af IDE drev efter en hotswap (det
virker på samtlige maskiner, lige fra win2000 til windows 2003 server)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : SonnyBoy

Dato : 07-07-04 09:45

On Tue, 6 Jul 2004 23:39:34 +0200, "N_B_DK"
<N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> wrote:

>Jeg har ingen problemer med detektering af IDE drev efter en hotswap (det
>virker på samtlige maskiner, lige fra win2000 til windows 2003 server)

Meget interessant - Hvad er det for IDE-controller du har, og hvilke
skuffer bruger du ??

<mlr>

Fra : N_B_DK

Dato : 07-07-04 12:00

SonnyBoy wrote:
> Meget interessant - Hvad er det for IDE-controller du har, og hvilke
> skuffer bruger du ??

Det er mange forskellige controllere, både onboard og diverse Promise kort,
skufferne er også diverse (men en fælles nævner for skufferne, er at når
nøglen drejes slukkes harddisken), så søg efter en skuffe der slukker
disken, når nøglen drejes.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-04 23:04

På ejendommeligvis fremsatte Gert Medom følgende påstand:

> Jeg tænker på at anskaffe en harddisk skuffe og en harddisk og så
> bruge det til backup.
> Hvordan fungerer sådan én? Der skal vel være en ledig drevplads i
> fronten på computeren, hvor den kan tilsluttes?

Det fungerer akkurat som en almindelig harddisk. Men jeg vil ikke
anbefale de billige skuffer, som kalder sig "hotswap", de kan ødelægge
controlleren på bundkortet, og også en anden harddisk, hvis den sidder
som master.

Hotswap er dyrt så køb en ordentlig kvalitet.

I øvrigt synes jeg, at selv om der er blæser i skuffen, så bliver
nogle diske alt for varme, så jeg piller min skuffe ud og bruger den
kun, når det er nødvendigt.

Claus

Fra : Thomas

Dato : 04-07-04 23:30

Har haft sådan én. Den er ok, men det er meget nemmere med en ekstern disk.
De fås med USB2, firewre etc. Det koster stort set det samme, og under XP er
de meget nemmere at håndtere.
Hilsen
Thomas

Fra : anders majland

Dato : 06-07-04 11:55

De "billige" er bare noget plastik og et par stik, så rammen tilsluttes
som enhver anden disk og computeren skal lukkes for at skifte skuffen
med disken.

> Har haft sådan én. Den er ok, men det er meget nemmere med en ekstern
> disk. De fås med USB2, firewre etc. Det koster stort set det samme,
> og under XP er de meget nemmere at håndtere.

Enig - ~400kr for en kasse f.eks
http://www.thansen.dk/product.asp?c=274363865&n=496908102&pn=674363071
(firewire er hurtigere end usb2, men usb2 er mere udbredt) og så en disk
der ikke varmer for meget. F.eks en seagate 7200.7

Jeg har bla ovenstående fra thansen og 2 i firewireudgave fra proconsult
(samme pris som resttilbud) samt en maxtor usb/firewire. Sidtnævnte
larmer og varmer lidt rigeligt.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid