Dual RAM - hvordan fungerer det?
Fra : Peter Holm

Dato : 02-07-04 09:25

Hejsa
Jeg søgte efter nogle 512MB PC3200 til mit nye mobo der kan køre dual RAM,
og i min søgen fandt jeg denne kommentar:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=38586
"efter jeg har fået en blok mere, så jeg køre dual må jeg sige at de køre
suværent, ud over et problem....

jeg har en P4 2,4Ghz 400Mhz FSB, og den kan max overføre 3200Mb/s og hvis
man køre Dual Ram, overføre de her ram 6400Mb/s så min Cpu er blevet min
flaskehals....SUCK... men eller kørte det fint.

men det var ikke problemet, kun en advarsel. Jeg lånte en P4 2,8Ghz 800FSB,
som overføre 6400Mb/s, og det kørte perfekt indtil jeg skulle genstarte, så
var der sort skærm, indtil jeg resetede Bios. og det blev ved. derfor kun 4
**** "

Kan nogen forklare mig hvorledes samspillet er mellem dual ram og de andre
dele på bundkortet - skal det hænge sammen på en bestemt måde før rammene
kan køre dual og opnå den høje hastighed?

Mit setup bliver som følger:

Mobo: Epox 8RDA+ http://www.epox.nl/english/products/motherboard/8rda+.htm
CPU: Athlon XP 2400 (genbrug fra gammelt setup)
RAM: ??? Hjælp søges.
Grafik: Sparkle ti4200, 64mb RAM. (genbrug fra gammelt setup)

Mvh
Peter

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 02-07-04 10:30

> Kan nogen forklare mig hvorledes samspillet er mellem dual ram og de
> andre dele på bundkortet - skal det hænge sammen på en bestemt måde
> før rammene kan køre dual og opnå den høje hastighed?

Nu kører du jo AMD og ikke Intel og du vil derfor ikke få en
hastighedsforøgelse du kan mærke. AMD har ikke båndbredde nok til at udnytte
et dual channel setup, det er, indtil videre, kun Intels P4 der kan klare
det, så køb du bare hvilket som helst ram du synes er godt/billigt. Vil du
alligevel køre dual channel, så køb bare 2 ens PC3200, så skulle du være
forberedt til hvad som helst (inkl. en senere opgradering af cpu til en med
større FSB)

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Peter Holm

Dato : 02-07-04 11:22

Kim Fritze Sillasen [9000] wrote:

> [...]
> PC3200, så skulle du være forberedt til hvad som helst (inkl. en
> senere opgradering af cpu til en med større FSB)

ok, tak for den udredning.
Med min xp2400 er det da underordnet om jeg kører med PC2700 eller PC3200 ?

Mvh
Peter

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 02-07-04 11:35

> ok, tak for den udredning.
> Med min xp2400 er det da underordnet om jeg kører med PC2700 eller
> PC3200 ?

Svjh (det må du jo selv vide ) så kører XP2400+ med FSB 166, så ja, det
vil være fuldstændig ligegyldigt såfremt du vil køre FSB:RAM = 1:1 (med
nogle bundkort kan man sætte rammene til at køre hurtigere end FSB), så er
PC2700 nok, men jeg tror nu ikke der er nogen forskel i pris fra PC2700 til
PC3200.

Fra : Per Nielsen

Dato : 02-07-04 11:56

> [...]
> = 1:1 (med nogle bundkort kan man sætte rammene til at køre hurtigere
> end FSB), så er PC2700 nok, men jeg tror nu ikke der er nogen forskel

Og opgraderer han senere til XP3200+ skal han alligevel bruge PC3200.

Fra : Peter Holm

Dato : 02-07-04 12:03

Per Nielsen wrote:

> Og opgraderer han senere til XP3200+ skal han alligevel bruge PC3200.

OK, så er det vist afgjort.
Jeg troede dog at mit nye fancy bundkort kunne køre asyncront (eller hvad
det hedder) så ram-hastigheden var uafhængig af resten, men det var måske at
sætte håbet for højt.
Der er en masse om kortets BIOS her:
http://www.ninjalane.com/display.aspx?docname=ep-8rda&page=4#top

Mvh
Peter

Fra : Jakob M

Dato : 02-07-04 14:58

> OK, så er det vist afgjort.
> Jeg troede dog at mit nye fancy bundkort kunne køre asyncront (eller
> hvad det hedder) så ram-hastigheden var uafhængig af resten, men det
> var måske at sætte håbet for højt.

Det kan det også, men hastighedsmæssigt er der intet vundet ved det.
http://www.overclockers.com/tips00157/

Mvh
Jakob

Fra : Peter Holm

Dato : 02-07-04 18:53

Jakob M wrote:

> Det kan det også, men hastighedsmæssigt er der intet vundet ved det.
> http://www.overclockers.com/tips00157/
>
> Mvh
> Jakob

jeg fatter vist ikke så meget af den artikel.
Vil det sige, at til min xp2400, der kører 266, kan jeg liså godt bruge
pc2100 RAM som 2700 og 3200?`
Først med en cpu på 333 eller 400 vil jeg få noget ud af 2700 eller 3200,
uanset om jeg kan stille den rette hastighed i BIOS?
Er det rigtigt forstået?

Mvh
Peter

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-07-04 21:37

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> jeg fatter vist ikke så meget af den artikel.
> Vil det sige, at til min xp2400, der kører 266, kan jeg liså godt bruge
> pc2100 RAM som 2700 og 3200?`

Ja det er korrekt.
Men hvis du vil OC så skal der huritgere ram til.

> Først med en cpu på 333 eller 400 vil jeg få noget ud af 2700 eller 3200,
> uanset om jeg kan stille den rette hastighed i BIOS?
> Er det rigtigt forstået?

Hvis du sætter hastigheden til 166 eller 200 vil du OC din cpu.*
Og det vil derfor også kræve bedre/hurtigere ram.

Jeg vil dog klart anbefale PC3200, da det ikke koster meget mere end de
andre typer.
Desuden er det mere fremtidssikkert.

*Læs også mit andet indlæg ang. synkron og asynkron bushastighed.

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-07-04 21:30

> [...]
> det hedder) så ram-hastigheden var uafhængig af resten, men det var måske

Det kan det godt, men undgå det for alt i verden.

Her kan du få et par links ang. nForce chipsættets ydelse i hhv.
synkron/asynkron bushastighed.
(Fra et tidligere indlæg jeg lavede ang. dualchannel)

Her:
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,808388,00.asp
Quote:"DDR400 and DDR333 Memory Support: Nvidia noted that running the
clocks in "sync" with the frontside bus speed
of the Athlon XP delivers the best performance; the system BIOS of all the
tested motherboards supported this sync mode, though none by default."

Eller her:
http://www.vr-zone.com/reviews/EPoX/8RGA+/page5.htm
Quote:"More tests are done at different CPU and Memory FSB settings and we
can conclude that running Sync at 133/133Mhz and 166/166Mhz deliver better
memory performance than Async 133/166Mhz and 166/200Mhz. For best
performance, we ran 8RGA+ at Dual Channel DDR400 for the remaining tests."

Fra : Peter Holm

Dato : 03-07-04 05:48

> [...]
> deliver better memory performance than Async 133/166Mhz and
> 166/200Mhz. For best performance, we ran 8RGA+ at Dual Channel DDR400

ok, jeg konkluderer, at jeg skal køre systemet synkront.
Men dual-channel, for jeg heller ikke noget ud af det, og kan så liså godt
købe 2x512 fra forskellige fabrikater?

Mvh
Peter

Fra : Per Nielsen

Dato : 03-07-04 09:27

Peter Holm wrote:
> ok, jeg konkluderer, at jeg skal køre systemet synkront.
> Men dual-channel, for jeg heller ikke noget ud af det, og kan så liså
> godt købe 2x512 fra forskellige fabrikater?

Hvorfor ikke købe to ens RAM-stænger fra starten af? Jeg har svært ved at
komme på argumenter for at købe forskellige fabrikater. Det plejer enten at
være mærket eller prisen der er afgørende. Eller hvis du skipper
dual-fidusen kan du lige så godt købe en 1 GB stang? Burde som regel være en
tand billigere.

Fra : Peter Holm

Dato : 03-07-04 10:10

Per Nielsen wrote:

> Hvorfor ikke købe to ens RAM-stænger fra starten af? Jeg har svært
> ved at komme på argumenter for at købe forskellige fabrikater.

det var også mest hvis jeg fandt dem på brugtmarkedet.

Mvh
Peter

Fra : Per Nielsen

Dato : 03-07-04 11:59

Peter Holm wrote:
> det var også mest hvis jeg fandt dem på brugtmarkedet.

OK, så lyder det lidt mere fornuftigt

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-07-04 13:07

> ok, jeg konkluderer, at jeg skal køre systemet synkront.
> Men dual-channel, for jeg heller ikke noget ud af det, og kan så liså godt
> købe 2x512 fra forskellige fabrikater?

Man får altså noget ud af dual, ikke så meget dog.
Bla. får man lavere latencies (ventetider).
Det er forkert at sige at det ikke giver noget som helst.

Men nej 2x512 fra forskellige fabrikater kan normalt ikke anbefales.
Det uanset om der skal køres dual eller ej.
Jeg vil også give Per Nielsen ret i at man så ligeså godt kan købe 1x1024.