Cola i tastetur
Fra : Didi

Dato : 01-07-04 12:04

Hej

Min søster og niece har lige fået en helt ny computer.... Fedt nok. Nu er
den en måned gammel, og der er allerede ballade.
De har spildt cola i tasteturet (ok, det har vi vel alle prøvet).
Nu opfører computeren sig mærkeligt.
Kan de have brændt noget af, via tastetur porten?
Hvis ja, vil man kunne benyttet et usb tastetur i stedet?
Eller evt. et alm. tastetur med usbadapterstik?

Hilsen Ditte

Fra : Nic

Dato : 01-07-04 12:40

> Min søster og niece har lige fået en helt ny computer.... Fedt nok. Nu er
> den en måned gammel, og der er allerede ballade.
> De har spildt cola i tasteturet (ok, det har vi vel alle prøvet).
Ja.

> Nu opfører computeren sig mærkeligt.
Set før ;)

> Kan de have brændt noget af, via tastetur porten?
Nej. Den får nok bare en masse impulser (tastetryk) der får den til at gå
amok.

> Hvis ja, vil man kunne benyttet et usb tastetur i stedet?
Ikke nødvendigt :)

Skaf et nyt tastatur.

Fra : Didi

Dato : 01-07-04 12:50

"Nic" <emailxyznifo@fogh.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Set før ;)

> Nej. Den får nok bare en masse impulser (tastetryk) der får den til at gå

Tak for hjælpen.
Jeg vil ud og købe et nyt tastetur til dem så.

Hilsen Ditte

Fra : Anders Lund

Dato : 01-07-04 13:30

Didi wrote:

> Min søster og niece har lige fået en helt ny computer.... Fedt nok. Nu er
> den en måned gammel, og der er allerede ballade.
> De har spildt cola i tasteturet (ok, det har vi vel alle prøvet).

NEJ!

> Nu opfører computeren sig mærkeligt.
> Kan de have brændt noget af, via tastetur porten?
> Hvis ja, vil man kunne benyttet et usb tastetur i stedet?
> Eller evt. et alm. tastetur med usbadapterstik?

Ellers kunne du også tage dit eget tastetur under armen næste gang du
besøger dem, for at se om det virker med det.

Du kunne evt. købe et vandtæt tastetur til dem...

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-07-04 14:38

"Didi" <ditte--@bog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den en måned gammel, og der er allerede ballade.
> De har spildt cola i tasteturet (ok, det har vi vel alle prøvet).

Nææh, og jeg har benyttet samme tastatur siden 1995.
Og nej, det er ikke fordi jeg ikke drikker cola.

> Nu opfører computeren sig mærkeligt.
> Kan de have brændt noget af, via tastetur porten?

Det er sikkert Colaen der har angrebet printbanerne.
Cola ætser printbanerne, og så er der ikke meget der virker bagefter.
Man kan dog begrænse skaden ved meget hurtig indgriben.
Dette betyder at skille det helt ad og tørre det godt efter.

> Hvis ja, vil man kunne benyttet et usb tastetur i stedet?
> Eller evt. et alm. tastetur med usbadapterstik?

Det skulle der ikke være nogen problemer i.

Fra : Black Rose

Dato : 01-07-04 15:48

Martin Johansson wrote:
> [...]
> Man kan dog begrænse skaden ved meget hurtig indgriben.
> Dette betyder at skille det helt ad og tørre det godt efter.

Jeg ville nok rense det for jeg torrer det :P jeg har indtil flere gange
vasket mit Keyboard efter "uheld", saa laenge der ikke er strom I
satannen sker der ikke noget....men man skal vaere 100% SIKKER at der
ikke er noget vand tilbage naar du saetter stikket I og taender for
maskinen. :P

Dog kan det vaere at andre ikke har kunne gore som jeg...

Fra : Anders Lund

Dato : 01-07-04 16:06

Black Rose wrote:

> [...]
> satannen sker der ikke noget....men man skal vaere 100% SIKKER at der
> ikke er noget vand tilbage naar du saetter stikket I og taender for

Opvaskemaskinen skal man ikke grine af... Jeg har vasket flere tastetur
den vej. Det skal selvfølgelig ikke være nogle advanceret (sarte) nogle,
med alle mulige genvejs knapper og sådan noget. De bliver som nye efter
sådan en tur.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-07-04 18:05

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> den vej. Det skal selvfølgelig ikke være nogle advanceret (sarte) nogle,
> med alle mulige genvejs knapper og sådan noget. De bliver som nye efter

Det jeg har nu (antikt tastatur fra 95) kan skilles helt ad, uden
skruetrækker endda.
Altså kan alle tasterne tages af plus over og underside.
Disse dele har jeg ofte bare hældt i håndvasken og så renset dem med vand og
sæbe.
Imens delene tørrer renser jeg printet og de andre dele.

Jeg har også hørt om en del der hælder tasterne i vaskemaskinen, i en
vaskepose naturligvis.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-07-04 09:35

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message news:<40e44455$0$255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>

> Det jeg har nu (antikt tastatur fra 95) kan skilles helt ad, uden

Så meget kan mit fra '91 nu ikke skilles af. Det har naturligvis
keytops, så de vigtigste dele kan rengøres.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-07-04 18:03

"Black Rose" <michael_artych@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> satannen sker der ikke noget....men man skal vaere 100% SIKKER at der
> ikke er noget vand tilbage naar du saetter stikket I og taender for

Ja det er klart, en grundig rengøring naturligvis.
Evt. med en fugtig klud, tastaturet har bedre af vand end af cola.
Så er det nok også nemmere at fjerne det sukker der måtte sidde.
Overskydende vand, skal naturligvis tørres bort, inden man sætter strøm til
igen.

Fra : Jens Jensen

Dato : 01-07-04 22:45

Ta' en tur i Computercity og køb to pæne Compaq-tastaturer til 49 kr. pr.
stk.

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:40e443ab$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-07-04 00:50

"Jens Jensen" <hansemannæluchter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ta' en tur i Computercity og køb to pæne Compaq-tastaturer til 49 kr. pr.
> stk.

Det var billigt, men Compaq? Nej tak.

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-07-04 23:57

Jeg HADER også Compaq, men som reservetastaturer i tilfælde af uheld med
Cola, kan de godt bruges

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:40e4a340$0$269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-07-04 00:06

"Jens Jensen" <hansemannæluchter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg HADER også Compaq, men som reservetastaturer i tilfælde af uheld med
> Cola, kan de godt bruges

Det kan du have ret i, jeg har dog stadig mit første uheld til gode.

En bekendt havde et tastatur der var magen til mit, det var et år yngre,
altså fra 1996.
Det døde sidste år pga. en der var klodset med en cola.
Så lige nu er mit tastatur suverænt det ældste i vennekredsen.