PC går kold efter transport
Fra : Ukendt

Dato : 30-06-04 15:41

Jeg har et problem med en PC, som efter at jeg har formateret den og
kontrolleret at alting virker i flere dage, bliver kørt ud til mine
forældre, og når så den bliver sat til kan den ikke starte op.

Jeg får muligheden for at køre fejlsikker, men her kan den heller ikke
starte op, så der er jo noget galt et sted.

Skulle en harddisk ikke kunne tåle at blive transporteret? Er der andet der
kan gøre at det går galt - dødt batteri på bundkort eller lignende...

Fra : Peter J

Dato : 30-06-04 16:11

"Allerup" <per[]alleruppunktuminfo> skrev i

> Skulle en harddisk ikke kunne tåle at blive transporteret? Er der andet
der
> kan gøre at det går galt - dødt batteri på bundkort eller lignende...

Tjek om ledninger og kort skulle have rystet sig løs under transporten.

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-04 20:38

"Peter J" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse
> "Allerup" <per[]alleruppunktuminfo> skrev i

> der
>
> Tjek om ledninger og kort skulle have rystet sig løs under transporten.

Ingen løsrasling eller noget... data på harddisken bliver simpelthen ødelagt
under transport... Så er spørgsmålet jo hvad der skal skiftes, men mon ikke
det er HD.

Selvom jeg ikke kan forstå hvordan den kan ødelægge data når den bare
transporteres forsigtigt i en bil...

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-04 00:40

"Allerup" <per[]alleruppunktuminfo> skrev i en meddelelse

> [...]
ødelagt
> under transport... Så er spørgsmålet jo hvad der skal skiftes, men mon

Hvordan ved du dataene på harddisken er ødelagt?

> Selvom jeg ikke kan forstå hvordan den kan ødelægge data når den bare
> transporteres forsigtigt i en bil...

Det tvivler jeg også på...

Kontroller at CPU-køleren ikke er kommet til at sidde skævt, eller har
ødelagt CPU'en.
Moderne kølere vejer jo flere hundrede gram, og i brugsvejledningerne står
der oftest at de skal afmonteres inden transport.
Knækker et hjørne af CPU'en resulterer det i "regnefejl" med dertil hørende
systemnedbrud.

Har du temperaturovervågning (PC Health) i computerens BIOS, så kan du se om
den bliver unaturligt varm inden den dør.

Og hvordan dør den i det hele taget?

Er det Blue Screen Of Death, låser den bare eller hvad?

Er der tidsmæssig forskel på første gang du forsøger og efterfølgende gange?
(hvis du når længere i første opstartsforsøg end i de efterfølgende er det
et tegn på varmeproblemer)

Rune

Fra : Anders Lund

Dato : 01-07-04 09:39

Allerup wrote:

> Skulle en harddisk ikke kunne tåle at blive transporteret? Er der andet der
> kan gøre at det går galt - dødt batteri på bundkort eller lignende...

Der kan være problemer med at harddisken bliver afkølet en del og så
skal til at arbejde. Men det burde ikke være det helt store problem, da
vi ikke har frost for tiden.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-04 12:45

Det viste sig at være PSU'en der var stået af i nikotintåge og støv...

Jeg hev den herhjem igen, og knaldede kablerne fra min egen PSU over i den
defekte PC; og vupti, startede skidtet op...

Jeg havde ellers tjekket om spændinger osv. var i orden da jeg havde den
hjemme, men det er jo bare elektronik...