Hvilken Scanner skal jeg købe ?
Fra : Hans H. Pedersen

Dato : 28-06-04 22:44

Jeg er i gang med at indscanne mine negativer fra de sidste 30 år
der er i løbet af årene løbet en del ruller gennem mine analoge kameraer, så
det er et større job.
Jeg er ca halvt færdigt og nu er min ellers så trofaste HP Photosmart
negativ scanner begyndt at lave en skygge hen over billederne
og det er desværre ikke støv der laver det.
Altså må jeg have mig en ny Scanner
Jeg har ikke voldsomme krav, men vil bare gerne bevare mine billeder
digitalt, så er de jo uforgængelige.
Jeg har set på et par af HP's scannere (3670 og 3970) men de får en dårlig
kritik på EDB priser.dk
Er der nogen her som har erfaringer med disse modeller vil jeg da gerne høre
om det.
Hvad skal jeg ellers købe 2400X2400 DPI er OK og pengene er små, det gør
heller ikke noget om den kan tage 6X9 cm. negativer.

Hilsen

H.H.

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 28-06-04 23:33

On Mon, 28 Jun 2004 23:43:55 +0200, "Hans H. Pedersen"
<h_h_k_p@m_a_i_l.d_k> wrote:

>Jeg er i gang med at indscanne mine negativer fra de sidste 30 år....

Dit spørgsmål kan formentlig besvares bedre i dk.fritid.foto - gruppen
har i hvert fald en masse læsere med netop de informationer, du
efterlyser.

KS

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-04 00:17

På ejendommeligvis fremsatte Hans H. Pedersen følgende påstand:

> [...]
Photosmart
> negativ scanner begyndt at lave en skygge hen over billederne
> og det er desværre ikke støv der laver det.

Jeg har en billig Medion, som er en Canon i forklædning. Måske du
skulle skrive lidt om dit budget. Men næsten uanset hvad du køber, så
vil den nok være bedre end din gamle scanner. Udviklingen er gået
meget stærkt inden for fotocellerne.

Prøv at køre til nærmes computercity og kige på scannere, der kan du
danne dig et indtryk af, hvad du får. Du kan altid finde dem billigere
på nettet bagefter

> Jeg har ikke voldsomme krav, men vil bare gerne bevare mine billeder
> digitalt, så er de jo uforgængelige.

HA!

Det er noget du tror

Der findes ingen uforgængelige digitale medier. Du skal flytte dine
billeder fra cd til cd med mindst 8 års mellemrum. Jo billigere CD'er,
du bruger, jo kortere er leve tiden...

> Jeg har set på et par af HP's scannere (3670 og 3970) men de får en
> dårlig kritik på EDB priser.dk

Umiddelbar vil jeg intet lægge i den slags kritik. Hvis der kun er
solgt noge få, så kan kritikken være endda meget
misvisende. Tag ud i butikkerne og kig på scannere....

> Hvad skal jeg ellers købe 2400X2400 DPI er OK og pengene er små, det
> gør heller ikke noget om den kan tage 6X9 cm. negativer.

Min erfaring er, at hvis man skal have en skanner med ovenlys, så skal
de være af en ordentlig kvalitet. Jeg synes ikke, at de skanninger,
jeg hat set med billige skannere, der har skannet negativer, har være
tilfredsstillende.

Det gælder også min egen. Den har også ovenlys og en negativramme,
men det er ikke supergodt...

Claus

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 29-06-04 09:30

Her har de sikkert og god mulighed for at vejlede dig

http://www.fotokritik.dk/

mvh
TK

Fra : Eh-Fniller

Dato : 29-06-04 09:36

Hans H. Pedersen wrote:
> [...]
> Hvad skal jeg ellers købe 2400X2400 DPI er OK og pengene er små, det gør
> heller ikke noget om den kan tage 6X9 cm. negativer.

Howdy.

Som det er skrevet før..... er det nok bedst at spørge i dk.fritid.foto
- gruppen.

Men ellers kan jeg anbefale Canon 9900F. Den er lidt træg i opstart når
den kalibrere lampe etc... men ellers er den hammer stabil.

EH