valgfrie argumenter til en funktion?
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 10-08-04 21:26

Hej

Når jeg nu sidder laver diverse funktioner er det nogle gange at jeg ikke
har behov for alle variabler hver gang...

Ofte ser jeg i delphi at nogle funktioner har valgfrie parametre...så står
der i den gule boks noget i retning af : Somefunc(noget: type;[valgfri1:
type; valgfri2:type]):type; eller noget i den retning....hvad hedder det på
engelsk når man gør det?(kunne nemlig ikke finde det i hjælpefilerne....

og kan i give et kort eksempel på hvordan dette defineres i praksis?

På forhånd tak!

MVH
Thomas

Fra : Christen Fihl

Dato : 10-08-04 21:46

Eksempel:

Procedure Test(X: Integer; Y: Integer=1000);
begin
end;

begin // Test kaldes herfra
Test(1, 200); << Kaldes med 1, 200
Test(1); << Kaldes med 1,1000, da 1000 er default værdi
end;

Et andet begreb er overload, hvor to procedure kan kaldes med
forskellige typer på samme plads, fx:
Procedure Test(X,Y: Integer);
begin
end;

Procedure Test(X,Y: String); overload;
begin
end;

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 10-08-04 22:14

"Christen Fihl" <mail.address.on.my.web.site@nospam.plz> wrote in message

> Procedure Test(X: Integer; Y: Integer=1000);

Tak!

MVH
Thomas

Fra : Harald

Dato : 10-08-04 21:51

"Thomas Eg Jørgensen" <tejo03@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> engelsk når man gør det?(kunne nemlig ikke finde det i hjælpefilerne....
>
> og kan i give et kort eksempel på hvordan dette defineres i praksis?

Der er overloaded, f.eks.:

function StrToFloat(const S: string): Extended; overload;
function StrToFloat(const S: string; const FormatSettings:
TFormatSettings): Extended; overload;

Og så er der også denne mulighed:

procedure EnProc(Tekst : string; Tal : integer = 15);

Kan kalden på 2 måder:

EnProc('Lala');
eller
EnProc('Lala',100);