Ultra Vnc hjælp
Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 10-08-04 19:28

Jeg har nu installeret Ultra Vnc på en bærbar PC, virker fint. Denne bærbare
lander så snart i Rumænien, og det ville være fint at have muligheden for at
fjern-hjælpe på denne. Her fra DK.

Kan jeg på en eller anden måde få denne pc til at give mig sit IP nummer
automatisk? _Skal_ jeg logge ind med et IP nummer, kan det ikke gøres med
et brugernavn og password? Alternativt med et andet program?

/ Thomas

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 10-08-04 20:41

Thomas Jacobsen wrote:
> Kan jeg på en eller anden måde få denne pc til at give mig sit IP
> nummer automatisk? _Skal_ jeg logge ind med et IP nummer, kan det
> ikke gøres med et brugernavn og password? Alternativt med et andet

Du er nødt til at kende IP-adressen eller et fast navn, der via en nameserver
giver dig den aktuelle IP-adresse.

En løsning kunne være at bruge noget dynamisk DNS f.eks. http://dyndns.dk

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bent Nielsen

Dato : 10-08-04 21:56

Thomas Jacobsen wrote:
> [...]
> automatisk? _Skal_ jeg logge ind med et IP nummer, kan det ikke gøres med
> et brugernavn og password? Alternativt med et andet program?

måske er den bag nat, så skal den også have lavet lidt setup i den
router den vil være bag

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 12-08-04 08:25

> [...]
> automatisk? _Skal_ jeg logge ind med et IP nummer, kan det ikke gøres med
> et brugernavn og password? Alternativt med et andet program?

Jeg bruger med held "baglæns" opkobling med RealVNC, hvor serveren
(Rumænien) laver forbindelsen. Jeg kender ikke UltraVNC, men i RealVNC når
serveren er startet, så har man en ikon nederst til højre. Højreklik på den
og vælg "Add new client". I din ende skal du køre vieweren i "Listening"
mode. Så står den og venter på en forbindelse. I rumæninen skal de så bare
indtaste din IP-adresse eller hostnavn. Der vil så ikke være nogen problemer
med NAT eller firewalls i deres ende forudsat at de har åben for port 5500
udad (ikke 5800 eller 5900 som ved normal opkobling).
Tilsvarende skal du route port 5500 igennem din firewall/router til din PC.

Metoden med "baglæns" opkobling anser jeg for at være mere sikker. Der er
faktisk ikke behov for password. Du risikerer selvfølgelig at der er en
anden som prøver at lave en VNC opkobling til dig mens du har din listening
viewer kørerne, men resultatet ville være at du kan styre hackerens PC og
ikke omvendt. Og i Rumænien kan de have beskyttelse ved hjælp af NAT,
firewalls etc.

Jeg bruger selv metoden til support både til PCere koblet op via modem og
gennem diverse firewalls.
RealVNC har iøvrigt automatisk detektion af båndbredde og efterfølgende
automatisk valg af kompression og bitdybde og det virker ret godt. Desuden
kan man skifte bitdybden under sessionen, hvis man har behov for bedre
detaljer.

Niels Dybdahl