Hjælp til en FTP server
Fra : J.K.

Dato : 10-08-04 11:50

Hej gruppe

Jeg kunne godt tænke mig at lave en FTP server hvor familien kan gå ind og
se billeder og andre ting. Vil gerne lave det på en egen computer som kun
skal bruges til server. Den vil jeg så forbinde sammen med min router. Skal
serveren have sin egen IP adresse eller skal den bare køre sammen med den IP
adresse som min alm computer har.

Forklar venligst lindt pædagoisk hvordan jeg skal bygge det op.

--
Hilsen
J.K.

Fra : TGD

Dato : 10-08-04 14:32

"J.K." <gruppe@xxxknudstrup.info> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Forklar venligst lindt pædagoisk hvordan jeg skal bygge det op.

Serveren skal have sin egen IP.

Instaler OS og evt. ftp server program (SME server er en god begynder LINUX
server, der kan tilføje galleri til den så det bliver lidt mere fancy)

Ved ftp skal al trafik på port 20 udp-21 tcp WAN IP (83.73.136.98) sendes
til din servers LAN IP port 20 - 21.

Hvilken router har du og hvilken IP range bruger du på LAN?

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 11-08-04 00:57

TGD skrev:

> "J.K." <gruppe@xxxknudstrup.info> skrev i en meddelelse
>
> <KLIP>

> Serveren skal have sin egen IP.

Ja, men JK behøver kun den samme globale IP-adresse hvis han laver
portforwarding som du foreslår.

> [...]
> til din servers LAN IP port 20 - 21.
>
> Hvilken router har du og hvilken IP range bruger du på LAN?

I øvrigt kan det ikke anbefales at bruge ftp, da den sender passwords i
klartekst.

Men hvis JK installerer et galleri-program sørger det nok selv for upload af
billeder så det ikke er nødvendigt at installere en ftp server.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : TGD

Dato : 11-08-04 14:22

> "J.K." <gruppe@xxxknudstrup.info> skrev i en meddelelse

-Ja, men JK behøver kun den samme globale IP-adresse hvis han laver
-portforwarding som du foreslår.

Selvfølgelig mener jeg LAN IP.

<KLIP>

-I øvrigt kan det ikke anbefales at bruge ftp, da den sender passwords i
-klartekst.

SFTP har ikke mødt en FTP server der ikke kunne håndtere det.

Nu kan han starte med at sætte en FTP server op, så lærer han en del om det
og kan hoppe videre til f.eks SME eller noget mere avanceret, hvilket er en
meget bedre løsning.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 12-08-04 12:28

> -I øvrigt kan det ikke anbefales at bruge ftp, da den sender passwords i
> -klartekst.
>
> SFTP har ikke mødt en FTP server der ikke kunne håndtere det.

SFTP har vel mere med SSH end med FTP at gøre. F.eks er det port 22 der
normalt bruges til SSH og SFTP. Jeg kører SSH og SFTP til min server hjemme,
men jeg har ingen FTP installeret på den server.

Niels Dybdahl

Fra : jamen

Dato : 11-08-04 14:46

TGD wrote:

> Ved ftp skal al trafik på port 20 udp-21 tcp WAN IP (83.73.136.98) sendes
> til din servers LAN IP port 20 - 21.

udp/20 ?

I active mode bruges tcp/20 af serveren som lokal port. Dvs port 20
bruges aldrig indgående, og er derfor helt unødvendig at forwarde.