Løbetid og træning
Fra : Helle Jensen

Dato : 09-08-04 20:53

Hej

Nu har min border collie tæve på godt 1½ år netop været i løbetid for anden
gang. Igen kan jeg nu godt en måned efter løbetiden konstatere, at hun under
denne ikke helt har været sig selv. Det er tydeligst i forbindelse med
træningen: Hendes energi, iver, lyst og indlæringsevne daler betydeligt,
sådan at jeg nu her, hvor løbetiden er overstået, føler, at jeg har fået en
helt ny hund. Ændringen kommer dog snigende langsomt i tiden op til
løbetiden, og jeg har ikke umiddelbart forbundet nedgangen træningsmæssigt
med løbetiden.

Hvis jeg begynder at regne på det, så har hun kun ca. have 6 måneder årligt,
hvor træningen kører optimalt.

Har I andre med tæver registreret det samme i forbindelse med løbetiden, og
hvordan takler I det i forhold til træningen? Er der på nogen måde noget,
jeg kan gøre, så ændringen bliver mindre? Altså bortset fra at sterilisere.
Ændrer det sig måske med alderen?

På forhånd tak for svar

Helle

www.helleshunde.dk

Fra : Karina.

Dato : 10-08-04 08:33

> Har I andre med tæver registreret det samme i forbindelse med løbetiden, og
> hvordan takler I det i forhold til træningen?

Jeg trænede hele foråret et sted hvor løbetidstæver var velkommende og
jeg fik der det indtryk at det er meget almendligt det du beskriver.
Så når du træner med din løbetids tæve tager du blot mere hensyn til
at hun ikke er så oplagt og at du ikke i den periode går igang med at
indlære helt nye svære øvelser Misja er heller ikke særligt oplagt
til hverken leg, spise, træning eller noget andet i de ca.2 måneder
hun er under den stærkeste homon påvirkning og der må jeg tage hensyn
og gøre alting lidt mindre

>Er der på nogen måde noget, jeg kan gøre, så ændringen bliver mindre?
Altså bortset fra at sterilisere?

Ikke det jeg ved af, mange træner slet ikke i den periode deres tæve
er i løbetid.

> Ændrer det sig måske med alderen?

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men det er ikke mit indtryk at det
gør..

Vh. Karina G.C.

Fra : Louise

Dato : 10-08-04 10:14

Der er utrolig stor forskel på tæver og hvordan de er at arbejde med.

Mine tæver plejer at være mere kontante og mere barske fra 1½ måned
før løbetiden (en fordel i træningen synes jeg) og indtil selve
løbetiden. Når de så er kommet i løbetid plejer de at skifte til at
være mere forsigtige, bløde og uden den store arbejdsiver). Omkring
1½-2 måned efter løbetiden er de så igen normale i nogle måneder
indtil det hele starter forfra. Dvs mine er sådan set kun "dumme at
træne med" i den periode af deres cyklus, hvor de ville være drægtige,
hvis de var blevet parret.

Louise

www.malinoise.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-08-04 16:21

Nu har min den yngste tæve kun haft 1½ løbetid (en lille for-løbetid, få
mdr. efter 1 alm. og så tyder alt på at den næste kommer omkring Oktober).

Der har absolut intet været at mærke på hende! Hun arbejder på samme måde,
har samme stærke psyke, samme kontakt osv.

Vi er måske bare heldige...!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Rikke Andersen

Dato : 11-08-04 11:24

> [...]
> hvordan takler I det i forhold til træningen? Er der på nogen måde noget,
> jeg kan gøre, så ændringen bliver mindre? Altså bortset fra at

Hej Helle

Hos mig får tæver i løbetid altid lov til at træne med og som du beskriver
det ser jeg mange tæver der har det. Du må vel bare passe din træning ind
efter dette, intet nyindlæring og måske kortere træningsintervaller.

Min egen tæve har kun det prob. at hendes hørelse falder når hun er løbsk
*S* Så hun en heks at få til at arbejde efter mine anvisninger i den
periode.

Knus fra Rikke