vil ikke i børnehave
Fra : Jane

Dato : 09-08-04 18:37

Som i måske husker paser jeg af og til to drenge, den
ene på tre år. Han er lige begyndt i børnhave.

Men det er ikke så nemt at overtale ham til at gå derhen,
for han syntes eksempelvis han er tørstig og vil gå hjem
efter et glas vand (efter et kvarters tid når vi næsten
er ved børnehaven), eller han vil hellere være alene hjemme
og den slags. Han begynder at græde i det øjeblik det går
op for ham at vi er på vej til børnehaven.

Jeg savner nogle idéer til hvordan han falder til i
børnehaven og hvad jeg kan gøre/sige for at lokke ham
med, da han helt ærligt er for stor til at jeg bare kan
bære ham mod hans vilje.

Jeg prøvede at foreslå vi legede at han skulle på
arbejde og passe på giraffen (logoet for børnahven)
og den gik vist nogenlunde. Ihvertfald gik han med
hele vejen.

Det lykkedes denne gang, men hvad gør jeg næste gang,
hvis han stadig ikke er tilfreds med børnehaven?

Da vi skulle hjem fra børnehaven (hentede ham omkring
kl 15) faldt han og kunne ikke gå uden det gjorde ondt
og "motorcyklen" var helt udelukket, så jeg tog en
indkøbsvogn og kørte ham hjem i, men der er ikke lige
nogen indkøbsvogn tilgængelig den anden vej, så den dur
heller ikke.

Jane - stadig lidt usikker som barnepige
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 09-08-04 19:04

Hej Jane

Hvor længe har han gået i børnehave?

Jeg er i en børnehave hvor der er nogen af de små nye der ikke vil
afleveres. Det kommer tit når det nye og spændende lissom er gået af. Når
forældrene så er gået er der intet overhovedet! Det virker mest af alt som
om børnene lige skal prøve hvor meget de nu må bestemme selv. Jeg tvivler
ikke på der et sted i det også ligger noget "jeg har ikke rigtig lyst" - men
de elsker det som regel når de står i det!

Prøv at vær bestemt, men stadig forstående. Det er trods alt dig der sætter
dagsordenen!

Ta' en snak med pædagogerne. Selvom du ikke er forældre er de helt sikkert
klar med nogen gode råd til dig!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Jane

Dato : 10-08-04 18:45

Rinnie Ilsøe skrev i <news:4117bc95$0$73937$14726298@news.sunsite.dk>:

> Hvor længe har han gået i børnehave?

Han var der fire dage før ferien, og to dage efter,
dagen før jeg havde ham havde mormoren afleveret ham
stortudende til pædagogerne, så det er ikke kun når
det er mig han er ked af det.
Men dog ikke så længe, så jeg håber stadig han snart
finder ud af hvor spændende det egentligt er.

> Når forældrene så er gået er der intet overhovedet!

Børnehaven ligger midt mellem mit hjem og biblioteket
så jeg lurede lige på ham forleden. Han virker som om
han bare sidder i et hjørne eller går med en pædagog.

Da jeg skulle hente ham forleden var han også meget
glad for at se mig og desværre ikke skyggen af "jeg vil
blive og lege".

Jeg sørger for at aflevere ham "hurtigt" fordi jeg har
hørt det er bedst for børnene og pædagogerne netop fordi
de nogle gange har det bedre når mor/andre er væk igen.

Jane - misundelig og ville ønske det var mig som skulle
starte i børnehave og lege hele dagen
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Bo Kaspersen

Dato : 09-08-04 19:58

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> snip
> Han begynder at græde i det øjeblik det går
> op for ham at vi er på vej til børnehaven.
>snip

Husker du om eftermiddagen at tale om dagen i børnehaven, fremhæve alle de
positive ting der er sket når han fortæller om dagen. Husker du at lyde
misundelige over at det ikke er dig der har oplevet alle de sjove ting som
han har oplevet i børnehaven og taler i om hvad han skal lave næste dag
o.s.v.

På denne vis har jeg erfaret at mine børn stort set hellere vil i
vuggestue/børnehave end at holde ferie hjemme med deres far, og det er nu
ellers ikke fordi jeg er kedelig at holde ferie/fri sammen med. Men børn er
jo forskellige....

Fra : Milea

Dato : 10-08-04 10:38

"Bo Kaspersen" <noemail@in.valid> wrote in

> [...]
> vuggestue/børnehave end at holde ferie hjemme med deres far, og det er
> nu ellers ikke fordi jeg er kedelig at holde ferie/fri sammen med. Men

Mine 3 piger har altid været vilde med at komme i børnehave.
Min yngste går i bønehave pt. (Hun er knap 4 år)

Alligevel bruger jeg denne metoden:

Hver eneste dag spørger jeg til hendes dag, ala:
hvad har du lavet i dag?
Har I lavet nogle spændende/sjove ting? Svarer hun nej, kan jeg finde på
at sige: Aii..det kan da ikke passe, jeg troede da at man havde det sjovt
i børnehaven! Har du slet ikke været i badebassin idag?

Jeg kan dog erindre, at da min ældste startede i BH., ville hun gerne
have at jeg blev ved hende. Tiden blev brugt på at kikke i hende skuffe,
snakke med de andre børn, tale med pædagogerne, så hun dermed fandt ud
af, at kan mor grine sammen med de andre, så er de nok ikke så farlige.

Min datters BH. har en stot tavle, hvor de skriver bla. skriver på, hvis
de har været til fødselsdag, på udflugt osv.

Både når jeg bringer og henter, taler jeg altid kort med en af
pædagogerne, gerne hende der er primærvoksen for min datter.
Hvis hun ved når datter er blevet afleveret, at datter måske har været
trist om morgen, kan pædagogen hjælpe med at få hende glad igen.

Og så er jeg ganske enig med Bo. Vær positiv, virk misundelig over de
ting barnet oplever/laver, og kombiner det ved at fortælle om de kedelig
ting DU har lavet, at du MEGET hellere vil være i BH., og lave sjove
ting.

/Milea

Fra : Jane

Dato : 10-08-04 18:47

Bo Kaspersen skrev i

> Husker du om eftermiddagen at tale om dagen i børnehaven, fremhæve
> alle de positive ting der er sket når han fortæller om dagen.

Jeg kan ikke lokke et ord ud af ham, men snakkede om at det
var sjovt at gynge med Julie (skubbede dem lidt før vi gik
fra børnehaven) og spurgte om han havde været i soppebassinet
eller oppe i sørøverskibet.

Jeg behøver ikke engang prøve at lyde misundelig for det
er jeg. Det må være skønt med alle de legetøj og ting og
bare lege med de andre hele dagen.

Jane - vil gerne lege gemmeleg i sørøverskibet
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Nielsen

Dato : 09-08-04 22:17

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message
> [...]
> nogen indkøbsvogn tilgængelig den anden vej, så den dur
> heller ikke.
>
> Jane - stadig lidt usikker som barnepige

Nu håber jeg ikke at dette lyder "hårdt", for sådan er det ikke ment .

For det første: drengen skal hverken lokkes eller "overtales" til at gå i
børnehave, for han skal ikke have noget valg. Det kan han slet ikke
overskue - det er den voksne der bestemmer og tager valget. Pas på at du
ikke bruger udtrykket "vil du med?" eller "skal vi gå nu?", for det kan
opfattes som om han selv kan bestemme og hvis han siger nej og du siger "jo,
nu skal vi afsted" bliver han forvirret.

For det andet: prøv at forberede ham ved at sige: nu tager vi tøj på, og så
går vi, og så..... og fortæl ham at du glæder dig til at høre hvad han har
lavet når du henter ham igen. På vejen kan vi se hvor mange snegle vi finder
eller hvad han interesserer sig for. Måske bilmærker eller hvad ved jeg.
Hvis han siger: "jeg vil ikke" siger du: "jamen, det bestemmer jeg". Det
lyder måske hårdt i dine ører, men det gør altså børn trygge at vide at der
er en der bestemmer. Det skal selvfølgelig ikke siges på "skældud" måde.

Selvfølgelig kan han være ked af børnehaven i starten som Rinnie skriver, og
hvis det ikke går over, bør forældrene tale med pædagogerne (og det mener
jeg er forældrenes ansvar - ikke dit). Men naturligvis kan du bede
pædagogerne om råd, som Rinnie også skriver.

Om han virkelig havde så ondt på hjemvejen at han ikke kunne gå, kan jeg
selvfølgelig ikke sige noget om, men pas på at han ikke "løber om hjørner
med dig" og finder ud af at det mindste "piv" for dig til at "bære" ham

Held og lykke med dit barnepigejob, du lyder som om du gør et seriøst stykke
arbejde

vh
Nielsen

Fra : Jane

Dato : 10-08-04 18:58

Nielsen skrev i <news:4117e9ab$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> på at du ikke bruger udtrykket "vil du med?" eller "skal vi gå nu?",

Du har ret. Jeg mener også jeg plejer at sige "kom vi går nu"
og den slags. Men reelt kan han jo vælge ikke at gå og være
fysisk inaktiv, og så kan jeg jo ikke slæbe ham. Jeg er ikke
så vild med den der med "bare at gå i forvejen og lade ham
indhente mig", for jeg er for nervøs for om han bliver ramt af
en bil eller kidnappet af en pædofil mens jeg har ansvaret.

> hvad han har lavet når du henter ham igen. På vejen kan vi se hvor
> mange snegle vi finder eller hvad han interesserer sig for. Måske

Her gælder det afløbshullerne til regnvand. Vi smider en sten i
hver enste og hører et plop. Men der hvor vi går ind på en sti
og der ikke er flere huller, opdager han det er vejen til
....børnehaven - og bliver ked af det!

> pas på at han ikke "løber om hjørner med dig"

Ja det er nok faren. Jeg er ikke god til at være skrap og
den slags. Men jeg så blodet og tårene trillede stadig da
vi var nået til brugsen (i snegletempo fordi han ikke kunne
gå ret meget), så jeg orkede ikke lige at han skulle gå det
igennem hele vejen hjem (desuden ventede storebror jo, han
ville ikke forstå hvor jeg blev af og jeg ville ikke lade
ham være alene for længe, han er kun 8), for mig i rask
tempo tager turen tyve minutter så det er en lang tur i
forvejen for en på 3.

> Held og lykke med dit barnepigejob, du lyder som om du gør et seriøst
> stykke arbejde

Det er min opfattelse at hvis man vælger at sige ja til et
job, så gør man det ordentligt og helhjertet. Jeg kommer altid
til tiden og er klar til en ekstra uforudset hentning, og
frisk på at lege i sandkasse og med biler og det hele, det
gør mig ikke spor at møde kl 6 om morgenen selvom jeg kun
får tyve kroner pr. gang. Det er jo nogle dejlige knægte og
jeg får følelsen af at gøre noget godt og der er brug for
mig.

PS! Tak til alle i tråden for kommentarer. Jeg gemmer dem
og håber jeg ikke får brug for dem fordi han er blevet
vild med børnehaven inden jeg skal på arbejde d. 26 igen.

Jane - krydser fingre for han bliver glad for børnehaven
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Helen Vibelund

Dato : 13-08-04 19:09

Hej alle.
Jeg har gjort tilsvarende erfaringer med at aflevere med stortudende barn
for derefter at få at vide, at han har leget godt næsten hele dagen. Flot,
Jane, at du ikke giver op. Men har du tænkt på, at han reagerer på din
usikkerhed? Hvis du er i tvivl samarbejder han lynhurtigt og bliver også i
tvivl, - for du er jo den han lærer af her. Jeg foreslår at du beslutter dig
for at have 100% tillid til, at de er proffessionelle i børnehaven og kan
give ham en god dag med alt det, som det indebærer. Prøv ikke at overtale
ham, - han skal i børnehaven og sådan er det bare. De første dage vil han
måske reagere mere fordi du er anderledes kontant men jeg lover dig for at
din sikkerhed smitter af på ham. Giv ham knus og smil så han ved du vil det
bedste for ham, - inden længe er han mere optaget af børnehaven end af din
og hans konflikt.
MVH. Helen, - mor og pædagog

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-08-04 19:43

"Helen Vibelund" <vibelund@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

- klip -

Jeg er 100% enig - under den forudsætning altså, at børnehaven ER ok.
Og hvis den ikke er, er det ikke Janes bord, men forældrenes.
Alle børn passer ikke altid sammen med alle institutioner.

Hilsen Inger

Fra : Jane

Dato : 14-08-04 09:47

Helen Vibelund skrev i

> reagerer på din usikkerhed? Hvis du er i tvivl samarbejder han

Min usikkerhed er ikke så meget børnehaven, jeg er sikker
på den er alletiders og jeg har også sagt til ham at jeg
ved han vil blive glad for den.

Problemet er bare at få ham derhen. Jeg er usikker på hvordan
jeg får ham derhen hvis han nægter at gå selv idet jeg ikke
kan slæbe ham længere. Men som sagt gik det sidste gang, og
jeg håber han når at opdage hvor skønt det er at gå i børne-
have før næste gang.

Jane - sikker på børnehavens kvalitet
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Susanne Drews

Dato : 14-08-04 17:27

On 14 Aug 2004 08:46:31 GMT, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak>
wrote:

> [...]
>kan slæbe ham længere. Men som sagt gik det sidste gang, og
>jeg håber han når at opdage hvor skønt det er at gå i børne-

Hm... Jeg kan godt se det rent praktiske problem! Nu er han jo ikke så
gammel, har forældrene evt. gemt en solid klapvogn, du kunne stoppe
abekatten i på turene?

Kan han cykle - så kunne det måske være med til at gøre turen
attraktiv at få lov til det? Tja, bare et par tanker.

/Sus

- Som godt nok synes, nogle forældre kan købe (for) meget for en flad
tyver.

Fra : Lars Raaby

Dato : 14-08-04 19:08

Susanne Drews skrev bl.a.:
> /Sus
>
> - Som godt nok synes, nogle forældre kan købe (for) meget for
> en flad tyver.

*g*

--
/Lars
(citat)

Fra : Jane

Dato : 14-08-04 20:08

Susanne Drews skrev i <news:55fsh0t8fh4e7gq9fvs5i2u1k8of0bq0pk@4ax.com>:

> gammel, har forældrene evt. gemt en solid klapvogn, du kunne stoppe
> abekatten i på turene?

Jo men problemet er lidt det først er efter et kvarters gåtur
(cirka halvvejs) han ikke vil mere, så tanken om at gå tilbage
og gå turen helt forfra med ham i en klapvogn er ikke enormt
tiltalende. Vi skal vist også helst nå til børnehaven før 8.30
af hensyn til hvis de har udflugt og den slags.

Hvis jeg vælger at tage klapvognen med for en sikkerhedsskyld
fra starten af er det det samme i mine øjne som at sige "jeg
stoler ikke på dig når du siger du kan/vil gå/cykle selv" og
det er nok ikke så smart? Desuden kan jeg godt regne ud jeg
så bliver udvalgt til at køre ham altid for man er jo lidt
doven i den alder hvis man kan lokke den voksne til den slags?

> Kan han cykle - så kunne det måske være med til at gøre turen
> attraktiv at få lov til det? Tja, bare et par tanker.

Han kører på sin plastikmotorcykel for lige pt vil han ikke
vise mig at han lige har lært at cykle. Men det gør jo ikke en
forskl hvis han pludselig ikke gider mere på halvvejen.

> - Som godt nok synes, nogle forældre kan købe (for) meget for en flad
> tyver.

Tja jeg får tilgengæld fornøjelsen af at vide jeg bliver
påskønnet og gør noget godt, og følelsen af der er brug for
mig. Desuden savner jeg mine niecer at lege med og forkæle,
så jeg er glad for at låne de her knægte istedet.

Jane - billig i drift
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-08-04 08:53

Jane wrote:
> [...]
> tiltalende. Vi skal vist også helst nå til børnehaven før 8.30
> af hensyn til hvis de har udflugt og den slags.

derfor kan du vælge at tage klapvognen med som backup..... brug den evt til
at transportere tasken i.... til at køre bamsen..... hvis det er en stor
vogn, så hør forældrene ad om de ikke kune overveje at købe en paraply
klapvogn, som er sammenklappelig og ikke fylder eller vejer ret meget.....

> [...]
> så bliver udvalgt til at køre ham altid for man er jo lidt
> doven i den alder hvis man kan lokke den voksne til den slags?

børn i den alder tænker ikke så langt at de vurderer som du.... derfor kan
du ikke rigtig bruge din tankerække til noget ;) selvom jeg godt kan forstå
dig....
det er op til dig at vælge for ham hvordan han skal transporteres.... du kan
jo vælge at han skal gå ved siden af vognen..... naturligvis kan han blive
udspekuleret når han finder ud af at når han bliver ked så kommer han i
vognen.... men du skal en gang for alle vælge hvilken tilgang du vil
bruge.....
det du skal huske på er at børn har brug for rutiner.... de skal vide at når
jeg gør X så sker der Y... og det gør der hver gang..... derfor er det så
vigtigt at du er konsekvent og ikke lader dig manipulere ;)
naturligvis ingen regel uden undtagelser, men som udgangspunkt skal han vide
at det er dig der bestemmer og han skal altid have en klar fornemmelse af at
der ikke er noget der kan ændre det der sker, hvis han gør sådan og
sådan.....

--
Knus, Sabina, som har en skøn somalipige der savner et nyt hjem....
send mig en mail hvis du er interesseret ;)

Fra : Jane

Dato : 18-08-04 09:13

Sabina Hertzum skrev i <news:cfv1sl$thv$1@news.cybercity.dk>:

> evt til at transportere tasken i.... til at køre bamsen..... hvis det

Suk. Først tyve minutters gåtur hentil børnene,
Så hente barn og klapvogn og gå tyve minutter hen til børnehave.
Derefter gå tyve minutter tilbage for at aflevere klapvogn,
og så til sidst tyve minutters gåtur hjem til mig selv?
- nej tak.

Jeg håber sørme at han lærer at gå til børnehaven, så jeg
slipper for at få *så* meget motion - det bliver lige i
overkanten når jeg også skal have mit eget liv ved siden af.

Jane - ikke vild med 80 minutters gåtur om morgenen
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-08-04 10:05

Jane wrote:

> [...]
> Derefter gå tyve minutter tilbage for at aflevere klapvogn,
> og så til sidst tyve minutters gåtur hjem til mig selv?

øhhh er der nogensomhelst grund til at klapvognen IKKE kan opbevares på hans
rum eller i et skur i børnehaven??
så vidt jeg ved er de fleste børnehaver ret samarbejdsvillige på det punkt,
fordi de ved at man har andre til at aflevere ungerne...
eller hvis du skal hente ham om eftermiddagen eller næste morgen, kunne du
så ikke tage klapvognen med hjem??
hvis det nu er en parapluklapvogn er det altså ikke det store problem ;)

> [...]
> overkanten når jeg også skal have mit eget liv ved siden af.
>
> Jane - ikke vild med 80 minutters gåtur om morgenen

nej det kan jeg da godt forstå, og det er der skam heller ingen der
foreslår.... det handler om planlægning og strukturering.....
prøv da at spørge børnehaven om de har en politik hvad angår klapvogne
opbevaring.... det KUNNE jo være du blev glædeligt overrasket....

--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Jane

Dato : 18-08-04 11:13

Sabina Hertzum skrev i <news:cfv63s$11g2$1@news.cybercity.dk>:

> øhhh er der nogensomhelst grund til at klapvognen IKKE kan opbevares
> på hans rum eller i et skur i børnehaven??

Hvis nu moderen henter ham på cykel er det umuligt at have
den med hjem igen. Det kan også være det er faderen som
henter ham (og han ikke skal forbi det hjem hvor klapvognen
skal til).

> eller hvis du skal hente ham om eftermiddagen eller næste morgen,
> kunne du så ikke tage klapvognen med hjem??

Eksempelvis i denne måned har jeg haft ham to dage, og skal
så først have ham igen d 26 så det vil være lang tid at den
klapvogn skulle undværes hjemme hos ham. Jeg tror hans mor
ville savne den i mellemtiden.

Jane - har meget afvekslende arbejdstider
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-08-04 12:11

Jane wrote:

> Hvis nu moderen henter ham på cykel er det umuligt at have
> den med hjem igen. Det kan også være det er faderen som
> henter ham (og han ikke skal forbi det hjem hvor klapvognen
> skal til).

det skal han da vel på et tidspunkt ;)

> Eksempelvis i denne måned har jeg haft ham to dage, og skal
> så først have ham igen d 26 så det vil være lang tid at den
> klapvogn skulle undværes hjemme hos ham. Jeg tror hans mor
> ville savne den i mellemtiden.

ok, så er det jeg gentager mit spørgsmål om moderen ikke kan købe en
paraplyklapvogn udelukkende til det formål??
sådan en svend kan faktisk købes for omkring 100 kr visse steder.... givet,
kvaliteten er ikke supergod, men hvis formålet er at du skal kunne
transportere barnet uden at skulle slæbe på ham og dermed få ondt i ryggen,
så er de penge da hurtig givet godt ud.....
hvis den KUN indkøbes til nævnte formål, så er det jo tvivlsomt at moderen
vil savne den...

og det lyder lidt som om du har en masse undskyldninger til hvorfor det ikke
kan være en mulig løsning...
prøv at se på mulighederne i stedet for begrænsningerne.... det eneste jeg
vil er jo at prøve at hjælpe ;)