Hjælp: Hvordan laver man bedst netværk?
Fra : Postas

Dato : 09-08-04 17:09

Hej i gruppen

Nu håber jeg, at det er den rigtige gruppe, for mener det jeg vil lave er et
netværk sååå.. prøver her og ellers må i sparke mig videre

Jeg skal have forbundet to pc'er, der begge køre med win.xp. Vi skal kunne
spille mod hinanden, men det skal også være muligt for os begge at gå på
Internettet samtidig. Det er ikke nødvendigt med hver vores mailadresse. Jeg
har Stofanet med dynamisk IP.

Spørgsmål:

1) Jeg mener, at man kan købe et kabel(seriel?) som forbinder de to
computere og gør det muligt at spille mod hinanden, men jeg er i tvivl om,
hvorvidt det også giver pc2 mulighed for at gå på Internettet og om begge
kan gå på samtidig???

2) Jeg kan ikke gennemskue om det kræver tilladelse/ekstra abonnement/
ekstra hardware (modem eller router eller..) fra udbyderen at føje en ekstra
pc til husstanden og få den på Internettet???

3) Er der noget jeg skal huske/ være opmærksom på (er der jo næsten altid
med Windows), når jeg nu vil forbinde de pc'er? Eller kan jeg "blot" bruge
den indbyggede Guidede netværks oprettelse???

På forhånd tusind tak for hjælp og gode råd!

Venligst
Maria

Fra : Jens

Dato : 09-08-04 19:08

"Postas" <mpostas@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
ekstra
> pc til husstanden og få den på Internettet???

Køb en router, hvis der ikke allerede er en.
Løb dens opsætning igennem, giv maskinerne samme arbejdsgruppe, og del
mapper, så er der et loklanet.
(Forudsat du har samme bruger oprettet på begge maskiner, eller har åbnet
gæstekontoèn.)

Routeren skal være den model, som du synes er pænest, til de penge du vil
give.
De kan alle det samme, med ret små forskelle.

Det giver også mulighed for at få en gæst på besøg med en pc, som
umiddelbart kan komme på netværket, og alt muligt andet.

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-08-04 22:02

On Mon, 9 Aug 2004 18:08:46 +0200, "Postas" <mpostas@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> computere og gør det muligt at spille mod hinanden, men jeg er i tvivl
> om, hvorvidt det også giver pc2 mulighed for at gå på Internettet og

Det kan man godt. En seriel forbindelse er dog karakteriseret ved
at være meget langsom, så fil- og printerdeling over det vil være
lidt af en prøvelse, ligesom forsinkelsen sikkert vil være et
problem for nogle spil.

En bedre løsningsmodel er at sætte et netkort i begge maskiner og
lave det med Ethernet. Det behøver ikke koste alverden.

> 2) Jeg kan ikke gennemskue om det kræver tilladelse/ekstra abonnement/
> ekstra hardware (modem eller router eller..) fra udbyderen at føje en
> ekstra pc til husstanden og få den på Internettet???

Der vil normalt ikke være et problem med abonnementsbetingelserne
så længe det er flere pc'er i samme hustand. Men læs dem lige en
gang mere.

Mht. ekstra hardware vil det være en fordel med en lille router
med en indbygget switch.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Postas

Dato : 10-08-04 07:49

> [...]
>
> En bedre løsningsmodel er at sætte et netkort i begge maskiner og
> lave det med Ethernet. Det behøver ikke koste alverden.

Tak for svarene

Så har jeg lige et ekstra spørgsmål:
Der er netkort i begge computere, men hvordan laver jeg så Ethernet?
Og hvad er det lige præcis routeren gør?

Venligst
Maria

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-08-04 21:17

On Tue, 10 Aug 2004 08:48:46 +0200, "Postas"
<mpostas@hotmail.com> wrote:

> Der er netkort i begge computere, men hvordan laver jeg så Ethernet?

Du kan sætte et 'krydset kabel' direkte imellem dem, eller du kan
forbinde dem begge med et 'lige igennem' kabel til en switch
eller en lille router med indbygget switch.

> Og hvad er det lige præcis routeren gør?

Den lader flere maskiner dele samme Internet-forbindelse, fordi
den kører NAT (PAT).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/