/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Børn / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Børn
#NavnPoint
Nordsted1 7553
ans 5201
HelleBirg.. 3023
dova 2960
granner01 1261
jakjoe 1192
CLAN 1183
refi 1159
dkwM327 1100
10  jeb3 1067
Faddere ved barnedåb
Fra : jones_net


Dato : 08-08-04 21:09

Hejsa

Om et stykke tid skal vi have barnedåb, og i den forbindelse kom vi til at
snakke om faddere. Det affødte et par spørgsmål, som vi ikke helt kan få
svaret 100% på, så nu vil jeg høre jer...

Så vidt vi kan se på Nettet, skal man have mellem 3 og 5 faddere. Jeg havde
kun 2 til min egen dåb for 27 år siden, og min kæreste ligeså.
Er der lavet om på reglerne med antallet, eller tager man det ikke så tungt?
Er det muligt med kun 1 fadder - eller hvad med slet ingen faddere?

Håber I kan hjælpe med at besvare vores spørgsmål

/J



 
 
Inger Pedersen (08-08-2004)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 08-08-04 21:15


"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så vidt vi kan se på Nettet, skal man have mellem 3 og 5 faddere. Jeg
havde
> kun 2 til min egen dåb for 27 år siden, og min kæreste ligeså.
> Er der lavet om på reglerne med antallet, eller tager man det ikke så
tungt?

Jeg mener, der "altid" har skullet være 3 faddere, men førhen blev faderen
ofte opført som den ene.
Ret ulogisk, da en fadder jo netop overtager ansvaret for barnets kristne
opdragelse, hvis forældrene dør.

Hilsen Inger



Heidi Jensen (08-08-2004)
Kommentar
Fra : Heidi Jensen


Dato : 08-08-04 21:41


" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:411689bb$0$219$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> >
> > Så vidt vi kan se på Nettet, skal man have mellem 3 og 5 faddere. Jeg
> havde
> > kun 2 til min egen dåb for 27 år siden, og min kæreste ligeså.
> > Er der lavet om på reglerne med antallet, eller tager man det ikke så
> tungt?
>
> Jeg mener, der "altid" har skullet være 3 faddere, men førhen blev faderen
> ofte opført som den ene.
> Ret ulogisk, da en fadder jo netop overtager ansvaret for barnets kristne
> opdragelse, hvis forældrene dør.
>
> Hilsen Inger
>
>


Min veninde skulle faktisk stå fader til en af hendes veninders barn sidste
søndag! Men det blev lavet om, da man ikke brugte det længere! Jeg synes det
lyder underligt, men hvordan er reglerne nu?

Heidi



SE (08-08-2004)
Kommentar
Fra : SE


Dato : 08-08-04 21:42


"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:cf613j$t5e$1@news.net.uni-c.dk...
> Hejsa
>
> Om et stykke tid skal vi have barnedåb, og i den forbindelse kom vi til at
> snakke om faddere. Det affødte et par spørgsmål, som vi ikke helt kan få
> svaret 100% på, så nu vil jeg høre jer...
>
> Så vidt vi kan se på Nettet, skal man have mellem 3 og 5 faddere. Jeg
havde
> kun 2 til min egen dåb for 27 år siden, og min kæreste ligeså.
> Er der lavet om på reglerne med antallet, eller tager man det ikke så
tungt?
> Er det muligt med kun 1 fadder - eller hvad med slet ingen faddere?
>
> Håber I kan hjælpe med at besvare vores spørgsmål
>
> /J

Da vores søn blev døbt den 18. juli i år, havde han kun 2 faddere. Vi fik at
vide at der skulle være mindst 2 og højst 5.

/se



Meta Dam (08-08-2004)
Kommentar
Fra : Meta Dam


Dato : 08-08-04 22:17

jones_net skrev:
> Så vidt vi kan se på Nettet, skal man have mellem 3 og 5 faddere. Jeg
> havde kun 2 til min egen dåb for 27 år siden, og min kæreste ligeså.

Har du husket at tælle gudmoderen med? Hvis forældrene ikke selv bærer
barnet ved dåben, så tæller gudmoderen/faderen med som en fadder.

Venlig hilsen
Meta Dam



Nette (08-08-2004)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 08-08-04 23:33


"Meta Dam" skrev

> Har du husket at tælle gudmoderen med? Hvis forældrene ikke selv bærer
> barnet ved dåben, så tæller gudmoderen/faderen med som en fadder.

Nemlig, og skulle der stadig mangle en, så får i bare kirketjeneren som det
3. vidne.

Nette



Søren C. Fischer (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 09-08-04 10:22

jones_net wrote:
> Hejsa
> Håber I kan hjælpe med at besvare vores spørgsmål

www.folkekirken.dk står der:
"Ved barnedåben skal barnet have mellem tre og fem faddere, som selv skal
være døbte, og som ..."

Hvis det er Kirkeministeriet der står bag det website, så må man jo tro at
de har ret...
Men det er lidt uklart hvem der egentligt står for teksten på det
website....

Da vi holdt barnedåb for 2 år siden var det også et krav fra præsten at vi
skulle stille med 3 eller flere faddere, hvor begge køn var repræsenteret.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


Rune \(7800\) (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Rune \(7800\)


Dato : 09-08-04 10:56


"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:NmHRc.1885$4z5.629@news.get2net.dk...
>, hvor begge køn var repræsenteret.

Hvorfor det?

Rune



Søren C. Fischer (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 10-08-04 02:19

Rune (7800) wrote:
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:NmHRc.1885$4z5.629@news.get2net.dk...
>> , hvor begge køn var repræsenteret.
>
> Hvorfor det?

Aner det ikke.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


jones_net (09-08-2004)
Kommentar
Fra : jones_net


Dato : 09-08-04 15:18

Hmmm, det er vist det letteste at vente, for så at snakke med præsten
til den tid... Det ser ud til, at det er forskelligt fra sted til
sted...

Takker til alle

/J

> Så vidt vi kan se på Nettet, skal man have mellem 3 og 5 faddere. Jeg havde
> kun 2 til min egen dåb for 27 år siden, og min kæreste ligeså.
> Er der lavet om på reglerne med antallet, eller tager man det ikke så tungt?
> Er det muligt med kun 1 fadder - eller hvad med slet ingen faddere?
> /J

Milea (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Milea


Dato : 10-08-04 10:21


>
>> Så vidt vi kan se på Nettet, skal man have mellem 3 og 5 faddere. Jeg
>> havde kun 2 til min egen dåb for 27 år siden, og min kæreste ligeså.
>> Er der lavet om på reglerne med antallet, eller tager man det ikke så
>> tungt? Er det muligt med kun 1 fadder - eller hvad med slet ingen
>> faddere? /J
>

Hejsa

Der skal være minimum 3 faddere, gudmor tæller med.

Ved mine 3 børn har vi ikke brugt samme antal faddere, men:

Ældste havde: 2 faddere (1 kvinde og 1 mand) samt gudfar
Mellemste havde: 4 faddere ( 2 kvinder og 2 mænd) samt gudfar
Yngste havde: 5 faddere (4 kvinder og 1 mand) samt gudfar

Vi fik aldrig af vide, at fadderne skulle bestå af begge køn.
Dog fik vi af vide, at der skulle være minimum 2 faddere + en
gudmor/gudfar
Det er 2 forskellige præster der har døbt mine børn, yngste er nemlig
døbt i et andet sogn.

Det er IKKE muligt med kun en fadder.

Formålet med faddere/gudmor, er jo netop, at hvis forældrene falder bort,
inden barnet bliver myndig, skal disse personer sørge for at barnet
'vokser' op i den kristne tro. Dvs. at de skal formidle den kristne
læring til barnet, på den naturlige måde. Der er altså ikke tale om, at
barnet skal kunne biblen udenad, men barnet skal da vide hvordan den
kristne tro er

Fadderne siger netop JA til at hjælpe barnet med at blive 'bekendt' med
den kristne tro.

/Milea


Jane (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Jane


Dato : 10-08-04 19:00

Milea <mileamillz skrev i
<news:Xns9541736E919A9mileamillzhotmailcom@212.88.64.226>:

> kristne læring til barnet, på den naturlige måde. Der er altså ikke
> tale om, at barnet skal kunne biblen udenad, men barnet skal da vide
> hvordan den kristne tro er

Jeg vil lige supplere, at man skal være medlem af eksempelvis
folkekirken. I det mindste var det vigtigt da jeg skulle være
fadder for en katolsk pige for nogle år siden.

Jane - der ikke havde nået at melde sig ud
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Anita (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Anita


Dato : 10-08-04 19:38

Jane wrote:

> Jane - der ikke havde nået at melde sig ud

Hvor gør man i øvrigt det? Henne i kirken, eller hvor?

Venligst Anita



Ole Stigaard (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Ole Stigaard


Dato : 10-08-04 19:56

On Tue, 10 Aug 2004 20:38:12 +0200, Anita <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote:

> Jane wrote:
>
>> Jane - der ikke havde nået at melde sig ud
>
> Hvor gør man i øvrigt det? Henne i kirken, eller hvor?

Ja, der er en formular som skal afleveres på kirkekontoret. Du kan finde
formularen på http://www.folkekirken.dk

Ole S


--
My mailaccount is not read. Please use news'ad'stigaard'dot'net
Jeg læser ikke post til denne adresse. Brug istedet
news'snabel-a'stigaard'prik'net

Anita (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Anita


Dato : 10-08-04 21:31

Ole Stigaard wrote:
> Ja, der er en formular som skal afleveres på kirkekontoret. Du kan
> finde formularen på http://www.folkekirken.dk

Tak, men jeg kan nu ikke finde nogen formular. Dog skriver de at man skal
henvende sig til kirkekontoret, med sin dåbsattest.

Og måske spørger jeg dumt, men jeg tager chancen: Kirkekontoret - er det
i/ved kirken, eller et andet sted?

Venligst Anita



Anita (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Anita


Dato : 10-08-04 21:48

Anita wrote:
> Ole Stigaard wrote:
>> Ja, der er en formular som skal afleveres på kirkekontoret. Du kan
>> finde formularen på http://www.folkekirken.dk
>
> Tak, men jeg kan nu ikke finde nogen formular. Dog skriver de at man
> skal henvende sig til kirkekontoret, med sin dåbsattest.

Jeg fandt formularen her:
http://www.km.dk/officielt/blanketter/Kl_15.pdf

Venligst Anita



Ole Stigaard (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Ole Stigaard


Dato : 10-08-04 22:05

On Tue, 10 Aug 2004 22:31:10 +0200, Anita <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote:

> Ole Stigaard wrote:
>> Ja, der er en formular som skal afleveres på kirkekontoret. Du kan
>> finde formularen på http://www.folkekirken.dk
>
> Tak, men jeg kan nu ikke finde nogen formular. Dog skriver de at man skal
> henvende sig til kirkekontoret, med sin dåbsattest.

http://www.km.dk/officielt/blanketter/Kl_15.pdf

i en kuvert, frimærke på, så skulle det være ovre...

Ole S

Nette (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 10-08-04 23:07


"Jane" skrev

> Jeg vil lige supplere, at man skal være medlem af eksempelvis
> folkekirken. I det mindste var det vigtigt da jeg skulle være
> fadder for en katolsk pige for nogle år siden.

Hvis det er rigtigt, så tjekker de det i hvert fald ikke! Min søster stod
fadder til min søn for tre måneder siden og hun er ikke medlem af
folkekirken.

Nette



Jane (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Jane


Dato : 11-08-04 08:09

Nette skrev i <news:411946ea$0$73939$14726298@news.sunsite.dk>:

> fadder til min søn for tre måneder siden og hun er ikke medlem af
> folkekirken.

Var det også katolsk?

Jane - ikke katolik
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Nette (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 11-08-04 18:25


"Jane" skrev

> Var det også katolsk?

Nej, det var det ikke.

Nette



MM (11-08-2004)
Kommentar
Fra : MM


Dato : 11-08-04 12:03


"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message
news:411946ea$0$73939$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jane" skrev
>
> > Jeg vil lige supplere, at man skal være medlem af eksempelvis
> > folkekirken. I det mindste var det vigtigt da jeg skulle være
> > fadder for en katolsk pige for nogle år siden.
>
> Hvis det er rigtigt, så tjekker de det i hvert fald ikke! Min søster stod
> fadder til min søn for tre måneder siden og hun er ikke medlem af
> folkekirken.

Min mor er kordegn og siger, at man skal/bør være medlem af Folkekirken, i
al fald de 3 af dem. Men det bliver vist ikke tjekket i praksis.

Forældrene bliver vist også nogle steder talt med som faddere, hvilket jeg
mener er forkert:
For fadderene siger ja til at opdrage barnet i den kristne tro, hvis
forældrene skulle dø.

mvh.
Mette




Nette (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 11-08-04 18:28


"MM" skrev

> Min mor er kordegn og siger, at man skal/bør være medlem af Folkekirken, i
> al fald de 3 af dem. Men det bliver vist ikke tjekket i praksis.

Ok, det var præcis min opfattelse.

> Forældrene bliver vist også nogle steder talt med som faddere, hvilket jeg
> mener er forkert:
> For fadderene siger ja til at opdrage barnet i den kristne tro, hvis
> forældrene skulle dø.

Nemlig. Jeg kan heller ikke forstå, hvordan man kan stå fadder til sit barn.
Men som min præst engang sagde til mig: "Nogle gør mere ud af det der med
faddere end andre. Min venindes børns faddere, får billeder, gaver, ser
børnene jævntligt. Jeg selv kan knapt huske, hvem der stod fadder til hvem
af mine børn.".... Og det er nok sådan det er,- folk forholder sig meget
forskelligt til det med dåben og fadderne.

Nette



Michael Frederiksen (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 30-08-04 20:14

Hejsa
Her er et link der skriver lidt om fadder
Go´ barnedåb
http://www.sundbykirke.dk/info/faddere.htm
Hilsen FarTilFire

jones_net <jones_netng@yahoo.dk> skrev:
>Hejsa
>
>Om et stykke tid skal vi have
>barnedåb, og i den forbindelse kom vi til at
>snakke om faddere. Det affødte et par
>spørgsmål, som vi ikke helt kan få
>svaret 100% på, så nu vil jeg høre jer...
>
>Så vidt vi kan se på Nettet, skal man
>have mellem 3 og 5 faddere. Jeg havde
>kun 2 til min egen dåb for 27 år
>siden, og min kæreste ligeså.
>Er der lavet om på reglerne med
>antallet, eller tager man det ikke så tungt?
>Er det muligt med kun 1 fadder -
>eller hvad med slet ingen faddere?
>
>Håber I kan hjælpe med at besvare
>vores spørgsmål
>
>/J


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste