Når Paradox ikke kan løse opgaven
Fra : Jacob Kjer

Dato : 08-08-04 17:39

Har i nogle år udviklet ( og solgt ) et mindre Delphi program med
udgangspunkt i Paradox-databasen til en række kunder.
Nu er en af dem gået over til 'thin clients' uden lokal HD og så er det jo
slut med Paradox?

En løsning er migration til en ren C-S version f. eks. med FireBird eller
MySql, men det kræver jo en større opsætning på brugerens server, som ikke
alle administratorer er glade for.

Findes der mon en lettere løsning med en lille og enkel database, der uden
problemer kan lægges over på et lokaldrev på brugerens server?
Jeg lever i håbet.

Hilsen Jacob

Fra : Carsten

Dato : 09-08-04 09:37

Jacob Kjer wrote:

> [...]
>
> Findes der mon en lettere løsning med en lille og enkel database, der uden
> problemer kan lægges over på et lokaldrev på brugerens server?
Prøv at se på adressen.
www.aducom.com/sqlite/index.html

Jeg bruger ver. 2.8 som jeg synes virker udmærket.
Hvis du bruger functionerne "Indexname og/eller Findnearest" i dit
nuværende program så findes de ikke i pt. i denne udgave af ASQlite.
Selve database programmet skal hentes fra www.sqlite.org.

Mvh.
Carsten

Fra : Jacob Kjer

Dato : 10-08-04 07:48

Hej Carsten, tak for rådet, som jeg straks vil gå i gang med.
Tror du for øvrigt at cmponenterne kan håndtere flere brugere på samme tid?

Mange hilsener Jacob

Fra : Carsten

Dato : 10-08-04 10:04

Jacob Kjer wrote:

> Hej Carsten, tak for rådet, som jeg straks vil gå i gang med.
> Tror du for øvrigt at cmponenterne kan håndtere flere brugere på samme tid?
Jeg er ikke ekspert i SQlite. Men det er min opfattelse at den kan den.
Delphi komponenterne er et interface til selve DataBase programmet som
er en objekt fil, Det har den fordel at der ikke skal laves en separat
installation af en DataBase motor.

Hvis du ønsker det kan jeg sende dig et eksempel (Delphi 5).

Her har jeg vist hvordan du kan oprette en database. Det forudæetter at
man har programmet sqlite.exe (kan hentes på adressen www.sqlite.org).

--------------"SQ.BAT" FIL START--------------
REM Lav en sq database efter sq.cmd fil
type sq.cmd | sqlite sq.sdb
--------------"SQ.BAT" FIL SLUT--------------

--------------"sq.cmd" FIL START-------------
BEGIN TRANSACTION;
create table ActiveSessions(
EasyproCookie INTEGER PRIMARY KEY,
KortNummer Text(20),
Password Text(20),
GroupSelected Integer,
Groups Integer,
WeekSelected Integer,
Email Text(80));
create table Passwords(
KortNummer Text(20),
Password Text(20),
Date Text(10),
Email Text(80));
COMMIT;
--------------"sq.cmd" FIL SLUT-------------

PS. Hvis du mangler et godt (gratis) installations program så kik på
adressen
http://www.jrsoftware.org/
(bruges også af Microsoft)

Mvh
Carsten

Fra : Jacob Kjer

Dato : 12-08-04 20:50

Hej Carsten.
Ville være meget glad for et eksempel, det kan altid spare mange sene
nattetimer med forsøg.