Mine børns adskillelse fra deres far under~
Fra : Bo Kaspersen

Dato : 07-08-04 13:47

Jeg skal udstationeres i 6 måneder udlandet og overvejer i den forbindelse
hvordan adskillelsen vil være for mine to børn på 2 og 3 år.

Økonomisk har jeg muligheden for at komme hjem og besøge dem i weekenden
hver tredie uge, men er det en god ide? - Er det måske bedst bare at holde
sig helt væk og så istedet blot komme hjem på eventuelt to ferier af 5 dages
varighed 1/3 og 2/3 inden i udsendelsen.

Mit spørgsmål er om jeg gør mine børn forvirret af at jeg er hjemme meget
kort hver tredie weekend og derfor istedet bør satse på få men lange besøg?

Selv foretrækker jeg det første, men det er ikke mig det skal handle om.

På forhånd tak

Fra : Mette

Dato : 07-08-04 16:06

"Bo Kaspersen" <noemail@in.valid> skrev i en meddelelse

Jeg tror det er bedst med hver tredje weekend. Så går der ikke så lang tid
inden de ser dig igen og der kommer en hvis form for kontinuitet.
Hvis du har sjældne men lange besøg, tror jeg at det vil skabe mere
forvirring fordi far er der en hel masse og pludselig er væk igen i meget
lang tid.

Fra : Carina

Dato : 07-08-04 21:08

"Bo Kaspersen" <noemail@in.valid> wrote in message
> [...]
besøg?

> Selv foretrækker jeg det første, men det er ikke mig det skal handle om.

Jeg tror det mest af alt handler om hvordan man selv tackler det og hvordan
den tilbageblevne forælder tackler det. Jeg tror sagtens børnene kan
håndtere at du kun kommer hjem 1 eller 2 gange i de 6 måneder.

Jeg tror det vigtigste for børnene er at være trygge, at de kan fornemme at
begge forældre har det godt med beslutningen om at den ene skal være væk.

At sørge for at børnene ikke føler sig svigtet eller gjort fortræd afhænger
nok mest af den person som er i hverdagen sammen med dem. De skal have
mulighed for at snakke om far, spørge til far, se på billeder af far, måske
tælle dage på en synlig måde.

Hvis man begynder at fortælle dem at det er synd for dem at de skal undvære
far, eller at det er synd for mor at hun skal være alene uden far osv osv,
så tror jeg man kan give dem en dårlig oplevelse.

Fokusér på det positive; at far snart kommer hjem, at vi har billeder af
far, at vi kan høre hans stemme i telefonen. Fremfor det negative: at vi er
alene, at far ikke er hjemme, at far ikke kan hjælpe med dette og hint.

Forbered jer på at far måske pludselig er den bedste i verden: "Hvis far
bare var hjemme, ville alt være godt", det er bare deres udtryk for at savn.

Lad være med at gøre det til mere end det er, og inddrag børnene i hvad der
skal ske og ha' fælles fodslaw overfor dem. Så tror jeg sagtens det kan gå.

Jeg kender en del eksempler på børnefamilier, hvor far er væk 3-4 måneder af
gangen. Jeg har ikke set børn tage skade elle lide nød af det.

Mine egne børn kommer selv til at vokse op på den måde, og jeg er fuld af
fortrøstning. Det kan vi som familie sagtens håndtere.

VH
Carina

Fra : Bo Kaspersen

Dato : 08-08-04 21:11

"Carina" <carwina@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Bo Kaspersen" <noemail@in.valid> wrote in message

> holde
> dages

> besøg?

snip
> [...]
er
> alene, at far ikke er hjemme, at far ikke kan hjælpe med dette og hint.

Tusinde tak for alle jeres gode svar, jeg tror at konklusionen bliver at jeg
tager hjem til ungerne en gang om måneden, køber to webcams og installere
begge steder så de kan se mig dagligt og sidst men ikke mindst sørger for at
præge ungerne med en positiv holdning til hele situationen.

Fra : Nielsen

Dato : 08-08-04 12:02

> [...]
besøg?

> Selv foretrækker jeg det første, men det er ikke mig det skal handle om.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at når du ikke føler at du kan
undvære dem længere end de 3 ugers tid, så kan de nok heller ikke. Jeg ville
vælge den første løsning hvis det var mig, for jeg tror ikke at mine børn (i
den alder) ville mærke den store forskel på en weekend i forhold til 5 dage.

vh Nielsen