Delphi 6 PE licens
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-08-04 19:45

Jeg har lavet et lille freewareprogram ( http://ekot.dk/JPEGCrops/ ) i
Delphi 6 Personal Edition. Jeg blev kontaktet af en person der spurgte
mig om han måtte bruge programmet i forretningssammenhæng, hvilket jeg
umiddelbart mener er ok. Jeg vil dog gerne høre om det er en korrekt
fortolkning af licensen?

Den relevante del a licensen lader til at være:

4. LICENSE TERMS FOR THE WORKS YOU CREATE USING BORLAND
DELPHI PERSONAL VERSION 6
You may not use the Software for any commercial, business,
governmental or institutional purpose of any kind
("Noncommercial Purposes"). Borland grants to you as an
individual, a personal, nonexclusive license to install and
use the Software for the sole purposes of designing,
developing and running, in source and compiled form, the
works which you create for your own personal Noncommercial
Purposes, using the Software ("Works"), subject to the
restrictions in this License Agreement. You may distribute
your Works to others. You may not receive any direct or
indirect compensation for the distribution or use of your
Works.

In the event that you use the Software for any commercial,
business, governmental or institutional purpose, in breach
of this license grant, you hereby agree to purchase at the
then current retail price, the number of licenses of the
then current version of Delphi Professional, equal to the
number of copies of Delphi Personal in your possession. You
agree to reimburse Borland for all attorney's fees, expenses
and court costs incurred by Borland as a result of such
breach.

Fra : Mathias

Dato : 06-08-04 20:49

Toke Eskildsen wrote:
> Jeg vil dog gerne høre om det er en korrekt
> fortolkning af licensen?

Nu har jeg ikke noget forstand på sådan noget anden end min Naturlige
Fornuft (tm), men så vidt jeg ved må man godt, så længe man ikke får
penge for det...
Det står der jo også:

> You may distribute your Works to others.
Det er jo det du har gjort.

> You may not receive any direct or indirect compensation for the
> distribution or use of your Works.
Compensation - dvs. direkte betaling eller anden "donering", f.eks. via
hjemmeside...

Så vidt jeg kan læse har du overholdt reglerne ;)

--
Mvh. Mathias

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-08-04 11:57

Mathias <ingen-sp@m-tak.tld> wrote

> Nu har jeg ikke noget forstand på sådan noget anden end min
> Naturlige Fornuft (tm), men så vidt jeg ved må man godt, så længe
> man ikke får penge for det...

Det var så også min fortolkning, men nu har førnævnte person kontaktet
Borland og deres melding er at kommerciel brug af software udviklet med
Personal Edition ikke er tilladt, heller ikke selvom jeg som udvikler
undlader at tage penge for det.

Oh well, jeg vil kigge mig lidt rundt efter en Delphi 6 Pro. Desværre
ser det ud til at koste en del penge, selvom der er kommet et par
versioner siden 6eren.

Fra : Christian Iversen

Dato : 29-08-04 00:03

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
>
> Oh well, jeg vil kigge mig lidt rundt efter en Delphi 6 Pro. Desværre
> ser det ud til at koste en del penge, selvom der er kommet et par

Hvilken programtype programmerer du? Er der mulighed for at bruge
FreePascal, evt. i forbindelse med lazarus?

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-08-04 00:36

Christian Iversen wrote:

> Hvilken programtype programmerer du? Er der mulighed for at bruge
> FreePascal, evt. i forbindelse med lazarus?

GUI til beskæring af billeder. Lige laver jeg eksternt kald til en exe
der sørger for det tekniske, men jeg har fundet en Pascalimplementation
som jeg regner med at benytte i fremtiden.

Jeg har overvejet FreePascal, men jeg har nul erfaring med det og aner
ikke hvor meget der skal fifles for at portere koden. En stor del af
det er netop GUI og jeg går ikke ud fra at det kan importeres i
Lazarus?

Programmet ligger her: http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Christian Iversen

Dato : 29-08-04 01:19

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> ikke hvor meget der skal fifles for at portere koden. En stor del af
> det er netop GUI og jeg går ikke ud fra at det kan importeres i

Hvis det ikke benytter alt for komplicerede komponenter, etc, så skulle der
faktisk være god chance for at få det til at virke! Jeg skal med glæde
hjælpe - send en email, så kigger vi på det.

FreePascal kan i det nye versioner (1.9.x) kompilere en utrolig stor del af
det Delphi-kode man typisk benytter i den slags situationer (og i det hele
taget).

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-08-04 02:32

Christian Iversen wrote:

> Hvis det ikke benytter alt for komplicerede komponenter, etc, så
> skulle der faktisk være god chance for at få det til at virke! Jeg
> skal med glæde hjælpe - send en email, så kigger vi på det.

Jeg takker for tilbudet. Jeg er imidlertid hængt ret meget op den næste
måneds tid, så det bliver først til oktober jeg arbejder videre med
det. Under alle omstændigheder står jeg overfor en større omskrivning
af programmet, så et skifte til FreePascal kommer på et passende
tidspunkt.