Afvænning af sut..
Fra : Daniela Althof

Dato : 06-08-04 19:32

Hejsa!

Vores store er ved at være 22 mdr. nu. Normalt siges det jo at man ikke
behøver at vænne dem af med sutten før end de er 2-3 år, men vores lille
ven skubber sutten mellem underlæbe og sutten hvilket ser ud til at
udvide underlæben, hvilket jo ikke er så fedt..

Han bruger desværre sutten meget om dagen da der er sket mange ting hos
os her på det sidste.. Stor flytning til udlandet hvor vi boede meget på
hotel og efter at vi endelig kom til at bo i et nyt hus som han så småt
havde vænnet sig til fik han en lillebror..

Så derfor vil jeg høre om der er nogen der har nogle gode råd til
hvordan vi kan gøre? Vi prøver i forvejen på at skære det ned til kun om
natten hvilket ikke altid er ligenemt da jeg ikke kan trøste ham hele
tiden da lillebror jo også skal ammes ind imellem...

Mvh. Daniela

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-04 22:09

On Fri, 06 Aug 2004 13:32:29 -0500, Daniela Althof wrote:

> [...]
> ven skubber sutten mellem underlæbe og sutten hvilket ser ud til at
> udvide underlæben, hvilket jo ikke er så fedt..

Kan du ikke finde en sut der enten ikke er rar at have under underlæben,
eller der ikke er plads til samme sted?

Min den store var det at vænne ham af med heldigvis nemt, han erklærede
selv at "store drenge bruger ikke sut" og så var det slut med sutten.

Bortset fra det, så er det het normalt at børn bliver lidt mere
"pattede" når de får en lillebror/søster.

--
MVH
osv...

Fra : vadmand

Dato : 06-08-04 23:27

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Bortset fra det, så er det het normalt at børn bliver lidt mere
> "pattede" når de får en lillebror/søster.

I betragtning af, hvor få voksne - eller teenagere - der går med sut, ville
jeg ikke tage det med afvænningen så tungt.

Hellere et glad barn med sut end et ulykkeligt uden.

Per V.

Fra : Daniela Althof

Dato : 06-08-04 23:45

> I betragtning af, hvor få voksne - eller teenagere - der går med sut, ville
> jeg ikke tage det med afvænningen så tungt.
>
> Hellere et glad barn med sut end et ulykkeligt uden.
>
> Per V.

Grunden til det er jo den at han stikker den mellem tænder og læbe og
det udvider læben.. Ellers ville jeg også være ligeglad, for gebisset
retter sig selv hvis sutten bliver smidt inden han bliver 3..

Mvh. Daniela..

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-08-04 00:50

Daniela Althof wrote:

> Grunden til det er jo den at han stikker den mellem tænder og læbe og
> det udvider læben.. Ellers ville jeg også være ligeglad, for gebisset
> retter sig selv hvis sutten bliver smidt inden han bliver 3..

mon ikke også underlæben kan det samme??
hvordan ses det at underlæben udvides?? og er det tydeligt, eller er det
måske bare en anelse hævet eller stræk i underlæben der giver indtrykket?
har i talt med lægen/tandlægen om "problemet"?

jeg skriver det i gåseøjne, da jeg aldrig har hørt om et barn der har fået
udvidet underlæben af at gå med sut, og de fleste sutterelaterede
"skavanker" retter sig når sutten smides, hvis blot den smides inden barnet
fylder 4 år...

personligt ville jeg måske forsøge at begrænset brugen af sutten..... ikke
pga underlæben men bare sådan generelt....
jeg ville starte med at sige at sutten skal væk i dagtimerne, med undtagelse
af når man ligger ned feks når man ligger og ser tegnefilm, er træt, er
trist, putter i sofaen, putter i klapvognen... eneste fællesnævner skal være
at kroppen skal ligge ned...... det eliminerer også trøstningsproblematikken
;)
herefter kan man så skære sutten væk i dagtimerne, uden for sengen og
barnevognen (hvis han stadig bruger den) feks.... dvs at så snart man ligger
i sin seng/barnevogn er den ok, men alle andre steder må man klare sig
uden....
og til sidst skærer man så ned til KUN om aftenen i sengen..... efter det
går det nemt med at skære den helt fra ;)
hemmeligheden er at tage det i små steb, istedet for at forvente at så lille
et barn kan overkomme så stor en omvæltning på få dage ;)

--
Knus, Sabina

Fra : vadmand

Dato : 07-08-04 21:40

"Daniela Althof" <superdilbert@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Grunden til det er jo den at han stikker den mellem tænder og læbe og
> det udvider læben.. Ellers ville jeg også være ligeglad, for gebisset
> retter sig selv hvis sutten bliver smidt inden han bliver 3..

Min datter suttede på tommelfingeren til hun var 6, og tænderne rettede sig
uden problemer. Jeg tror heller ikke, du behøver at være spor bange for, at
læben skal forandre sig.

Per v.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-08-04 21:06

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> I betragtning af, hvor få voksne - eller teenagere - der går med sut,
ville
> jeg ikke tage det med afvænningen så tungt.

Jeg har heller ikke mødt nogen i skolen endnu...
Til gengæld suttede min yngste datter tommeltot
indtil den dag, hun blev indskrevet i skolen -
så holdt det op.
Mvh.Bodil.

Fra : Mette

Dato : 07-08-04 06:34

> [...]
> natten hvilket ikke altid er ligenemt da jeg ikke kan trøste ham hele
> tiden da lillebror jo også skal ammes ind imellem...

Min datter brugte sut indtil hun fydte fem år. (Ja, bare brænd mig på
bålet).
Det var simpelthen fordi jeg syntes det var vigtigere at have et glad barn
med sut, end et pylret barn uden.
Vi havde ellers aftalt 4 års-dagen, men den var meget svær at slippe - også
for moderen, for det var meget nemt...
Men da hun blev fem havde vi tre måneder forinden talt sammen om det, og hun
vidste, hvad der ville ske. Og sutterne var simpelthen væk fra dag 1 og hun
har aldrig spurgt til dem siden.

Jeg synes ikke det gør noget, at de bruger sut, så længe de er små - og man
er stadig lille når man ikke engang er fyldt tre år endnu.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 07-08-04 07:09

Daniela Althof wrote:

> [...]
> natten hvilket ikke altid er ligenemt da jeg ikke kan trøste ham hele
> tiden da lillebror jo også skal ammes ind imellem...

Jamen så er I jo allerede godt på vej, de bygger stadig i Rom ved du
nok.

Kun vores den store har brugt sut og kort før han fyldte tre brugte han
den kun om natten.
Da han så sad i badekarret en aften havde han tilfældigvis taget sutten
med fordi han mente at den skulle vaskes, hans far stak den i lommen og
da knægten skulle puttes spurgte han til sutten, faderen tog chancen og
fortalte at den måtte være smuttet ud med badevandet, det accepterede
han og han har aldrig spurgt efter den siden.

Det blev iøvrigt gjort efter tandlægens opfordring fordi drengen havde
fået suttebid.

Det vigtigste er at man ikke som forælder husker barnet på at bruge sut,
dvs siger til barnet "Du skal lige huske din sut" eller "Har du ikke
glemt sutten".

Marianne Feddersen

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-04 07:22

> [...]

> natten hvilket ikke altid er ligenemt da jeg ikke kan trøste ham hele
> tiden da lillebror jo også skal ammes ind imellem...

Nu har vores 3 børn aldrig brugt sut. Vi prøvede, men de gad ikke bruge den.

Jeg har dog set suttetræer forskellige steder, hvor forældre og børn, sammen
kan aflevere sutterne.
Det sidste jeg så, var ikke et træ, men en troldgren hos tandlægen, hvor der
hang en masse sutter, med børnenes navne på.

I kan evt. lave jeres eget "suttetræ" i haven, hvor sutterne kan afleveres
og hænges op, f.eks. i bytte for et eller andet spændende.
Evt. plant et helt nyt lille træ, som så kan vokse, sammen med barnet.
Barnets helt eget træ.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lars Raaby

Dato : 07-08-04 08:13

Buffy skrev bl.a.:

> [...]
> Det sidste jeg så, var ikke et træ, men en troldgren hos
> tandlægen, hvor der hang en masse sutter, med børnenes navne

Og her gik jeg og troede at brugte sutter skulle sendes til
julemanden. *g*

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-04 21:11

"Lars Raaby" <Lars.Raaby@adslhome.invalid> skrev i en meddelelse

> Og her gik jeg og troede at brugte sutter skulle sendes til
> julemanden. *g*

Nej, de skal åbenbart byttes til en ny tandbørste hos tandlægen.

Det havde nok været en svær aftale, at få i hus med vores datter i den
alder.
Hun var bestemt ikke glad, ved det første tandlægebesøg.
De fik kaldt storebror ud af klassen, så han kunne vise hende, at tandlæger
ikke var farlige, men det hjalp ikke noget. Hun klappede sammen, som en
østers.
Vi havde faktisk forladt tandlægen, da vi måtte gå ind igen og så kunne de
lige få lov, at kigge i 2 sekunder. Der var nemlig en ring derinde, hun
gerne vil have og hun kunne kun få den, hvis tandlægen fik lov til, at kigge
på bisserne.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : vadmand

Dato : 07-08-04 21:42

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige få lov, at kigge i 2 sekunder. Der var nemlig en ring derinde, hun
> gerne vil have og hun kunne kun få den, hvis tandlægen fik lov til, at

Men husk, at hvis man - eller tandlægen - presser barnet til at smide sutten
for tidligt, har man samtidig sørget for, at barnet oplever et nederlag, når
mor bliver nødt til at købe en ny sut. Ligesom vioksne, der begynder at ryge
igen.

Per V.