Stored procedure vs. User defined function
Fra : Steen Andreassen

Dato : 06-08-04 13:06

Hejsa Eksperter.....

Så er der vist kun lige et problem tilbage mht. den database jeg sidder og
arbejder på, og jeg har trods flere timers søgning på internettet, og i
diverse bøger endnu ikke fundet noget brugbart.

Jeg har i en af tabellerne nogle "Computed column's" der er defineret som:

CREATE TABLE [dbo].[tbl_enheder] (
[enhedsID] [smallint] IDENTITY (1, 1) NOT NULL ,
[beskrivelse] [varchar] (60) NOT NULL ,
[MTBF] [numeric](5, 2) NULL ,
[driftreservebehov] AS ([dbo].[fn_behovs_formel]([enhedsID],
datepart(year,getdate()))) ,
[beregningsmetode] [tinyint] NULL ,
[avg_idrift_fiscal] AS ([dbo].[fn_avg_idrift]([enhedsID],
datepart(year,getdate()))) ,
[sum_rep_fiscal] AS ([dbo].[fn_sum_rep]([enhedsID],
datepart(year,getdate()))) ,
[fejlpct_fiscal] AS ([dbo].[fn_enhedsfejlprocent]([enhedsID],
datepart(year,getdate()))) ,
)

Jeg har behov for at opdatere kolonnen "beregningsmetode" med et tal imellem
1 & 5, alt afhængig af hvilken af de 5 formler der i funktionen
"fn_behovs_formel" er blevet brugt til at beregne resultatet i kolonnen
"driftreservebehov"

Eftersom det ikke er tilladt at anvende "UPDATE" i en user defined funktion,
vil jeg lige høre hvordan man gør sådan noget?

Kalder man en stored procedure fra funktionen "fn_behovs_formel" med den
nødvendige parameter, eller skal man hellere basere sin "Computed column" på
en stored procedure, hvis dette er muligt ?
Og hvordan skal Create Table sætningen se ud for den givne kolonne, hvis man
vil anvende en stored procedure ?

MVH
Steen