C5 og database
Fra : news.tele.dk

Dato : 06-08-04 11:34

Hej alle

Jeg prøver at se om jeg kan greje hvordan database-systemet er opbygget
i C5 mht. Ordre-modulet.

Der er svjh. tabellerne OrdKladde, OrdLinier og den som indeholder selve
ordren (dvs. som refereres til fra OrdLinier'ne, har dog glemt hvad den
hedder).
Problemet er, at jeg ønsker at tilføje ordrer fra en hjemmeside til C5
vha. f.eks. en kommasepareret fil (eller måske vha. noget andet i
foreslår). Helst uden de store problemer. De oplysninger jeg henter fra
hjemmesiden er f.eks. bestillingsnummer (pris skulle gerne komme direkte
fra C5's database ved import hvis det kan lade sig gøre), antal og hvem
kunden er.
Hvis kunden har en ordre der er aktiv vil det være smartest at lægge
varerne på denne ordre og få en ny ordre startet hvis der ingen ordrer
er aktive i forvejen.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan C5 håndterer ordrekladden og
hvordan der tilknyttes ordrenumre ved behandling af disse data.

Som I måske kan forstå er jeg ikke den vandte bruger af C5, da der er en
anden der tager sig af dette normalt på det ikke-tekniske plan.

Håber I kan hjælpe.

Mvh / Preben Holm

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-04 09:02

On Fri, 06 Aug 2004 12:34:03 +0200, "news.tele.dk"
<64bitNOSPAM@mailme.dk> wrote:

>Der er svjh. tabellerne OrdKladde, OrdLinier og den som indeholder selve
>ordren (dvs. som refereres til fra OrdLinier'ne, har dog glemt hvad den
>hedder).

Det må værer OrdKart.

>Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan C5 håndterer ordrekladden og
>hvordan der tilknyttes ordrenumre ved behandling af disse data.

Jeg har lavet et ligende system til vores C5, hvor order fra
hjemmesiden blev hentet hjem i komma fil via FTP. Det virkede perfekt,
og jeg smed ordre lige ind i OrdKart samt OrdLinie.

Hvis du ikke kender til hvordan de forskellige databaser hænger
sammen, samt hvordan du skal bruge dem, vil jeg ikke anbefale dig at
lave sådan et system, for det kræver en del programmering. Der er
mange ting at huske på, såsom, prisgrupper, rabatter, alternativ
levering, løbne ordrenummer osv.

Der hvor jeg arbejder bruger vi ikke ordrekladde, og det kan være det
gør det lidt nemmere at udvikle.

Du vil lave et system som tage imod ordre, du skal vel også have nogen
informationer fra LagKart, LagPris ud på hjemmesiden.?

I C5 version 3 findes der et Ehandel systsem, hvorgodt det virker og
hvad det kan ved jeg ikke, men det kunne måske være en mulighed.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Preben Holm

Dato : 07-08-04 21:41

Hej igen

> [...]
> hjemmesiden blev hentet hjem i komma fil via FTP. Det virkede perfekt,
> og jeg smed ordre lige ind i OrdKart samt OrdLinie.

Kunne jeg ikke få dig til at sende et eksempel (du kan jo bare skifte
kundenavn/beløb mv. ud) hvis du vil?

> [...]
> lave sådan et system, for det kræver en del programmering. Der er
> mange ting at huske på, såsom, prisgrupper, rabatter, alternativ

Programmering? Kan man ikke importere som normalt i C5 da?

> Der hvor jeg arbejder bruger vi ikke ordrekladde, og det kan være det
> gør det lidt nemmere at udvikle.

Bruges såmænd heller ikke her, og jeg aner ikke hvordan det egentlig
anvendes - det var blot hvis det faktisk kunne løse nogle problemer at
det måske kunne anvendes.

> Du vil lave et system som tage imod ordre, du skal vel også have nogen
> informationer fra LagKart, LagPris ud på hjemmesiden.?

Ville jeg helst undgå i første omgang.

> I C5 version 3 findes der et Ehandel systsem, hvorgodt det virker og
> hvad det kan ved jeg ikke, men det kunne måske være en mulighed.

Har ikke hørt om specielt rosende ord, men måske det virker!

Mvh / Preben Holm

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 08:45

On Sat, 07 Aug 2004 22:40:48 +0200, Preben Holm
<64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

>Kunne jeg ikke få dig til at sende et eksempel (du kan jo bare skifte
>kundenavn/beløb mv. ud) hvis du vil?

Jeg har ikke noget eks. her, da jeg har ferie lige nu. Men et eksempel
vil heller ikke hjælpe da det er dig som beslutter for hvilke data du
ønskes overført, samt hvilken data der er nødvendige. F.eks. til en
ordre er det jo nødvendig med kundes kontonummer, for varerne er det
nødvendigt med varenummer, pris, og antal for hver varer, samt andre
oplysninger som i ønsker med over fra hjemmesiden.

>Programmering? Kan man ikke importere som normalt i C5 da?

Joo man kan godt importere i C5, men såsnart du importere bliver der
ikke udført en masse kontrol at de importeret informationer, såsom
udregninger af rabetter, varenummer eksistere, konto eksistere,
løbenummer til ordre, linienummer til ordre osv. Derfor skal der en
masse programmering til.
Jeg brugte ca. 3 måneder på at lave vores system, med det var også med
hjemmeside delen. Jeg vil tror at jeg har brugt ca. 200 timer på C5.

>Ville jeg helst undgå i første omgang.

Det forstår jeg ikke, for de informationer som i har på jeres
hjemmeside skal jo være identiske med det som står i C5, ellers kan
kunden jo ikke regne med det. Eller opdatere i det manuelt.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : Preben Holm

Dato : 09-08-04 16:09

> [...]
> udregninger af rabetter, varenummer eksistere, konto eksistere,
> løbenummer til ordre, linienummer til ordre osv. Derfor skal der en

Ok, det var netop denne information jeg søgte. Damn - er der ikke en
lettere måde for anvendelsen af ordrelinierne?

> Det forstår jeg ikke, for de informationer som i har på jeres
> hjemmeside skal jo være identiske med det som står i C5, ellers kan
> kunden jo ikke regne med det. Eller opdatere i det manuelt.?

Opdateres manuelt, og priserne fastsættes ikke altid med det samme, så
varen kan sådan set godt eksistere på f.eks. hjemmesiden, men er
nødvendigvis ikke klar til handel endnu.

Der ligger også oplysninger til producenten på selve hjemmesiden nemlig.

Mvh / Preben Holm

Fra : Per Thomsen

Dato : 10-08-04 07:19

> Ok, det var netop denne information jeg søgte. Damn - er der ikke en
> lettere måde for anvendelsen af ordrelinierne?

Jo, du kan impoterer OrdLinier til OrdKladden. Der kan du rette/sætte pris
og antal, samtidig med at du får div. check på afgifter, rabatter ol.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 09:12

On Mon, 09 Aug 2004 17:09:17 +0200, Preben Holm
<64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

>Ok, det var netop denne information jeg søgte. Damn - er der ikke en
>lettere måde for anvendelsen af ordrelinierne?

Ikke mig bekendt, Når du importere, går du jo om bag systemet, og så
er der kun den hårde måde, alternativ er du prøver at anvende
E-handel, eller finder et andet E-handel systsem til C5, jeg er sikker
på at der findes flere forskellige.

--
....::Hilsen Erik