Ændring af tysk telefon
Fra : Peter Mortensen

Dato : 05-08-04 11:26

Jeg har fået fat i en Siemens s100 trådløs telefon fra Tyskland. Problemet
er, at base-enheden ikke reagerer på indkomne samtaler. Jeg har talt med
Siemens i DK og de siger, der ikke er noget at gøre - man kan ikke engang
købe en løs dansk base-enhed.

Nu kan Siemens i DK jo have en interesse i at sige, at enheden ikke kan
omstilles/modificeres, men er det korrekt? Og er der nogen, der har en
løsning?

På forhånd tak.

Mvh
Peter

Fra : Nielsen

Dato : 05-08-04 13:42

Hej Peter

Hvad mener du med at den ikke reagerer på indkomne samtaler?
Kan du godt ringe ud med den? Hvis du ikke kan, er du sikker på at telefonen
har kontakt til telefon stikket?

/Nielsen

Fra : Aage Johansen

Dato : 05-08-04 13:47

Peter Mortensen wrote:
> [...]
>
> Nu kan Siemens i DK jo have en interesse i at sige, at enheden ikke kan
> omstilles/modificeres, men er det korrekt? Og er der nogen, der har en

Jeg skal lige sige at jeg ikke er ekspert i Siemens S100, men jeg kender en
god del til telefon -net/ -systemer.

Det tyske og danske telefonnet ligner hinanden ganske meget. Der er dog stor
forskel på "vis nummer" systemer der bliver brugt, men det vil "kun" sige at
vis nummer muligvis ikke virker. (Muligvis da den jo kan understøtte begge
systemer).

Da du har fået (købt ?) den fra Tyskland melder sig spørgsmålet: Hvilken
telefonledning er der på telefonen, har du gjort noget for at konvertere til
dansk telefonstik ?
Kan du ringe op med enheden ?
Hvad gør basen når der ringes til den ?
Hvad burde den gøre ?

--
Aage

Fra : Peter Mortensen

Dato : 05-08-04 15:24

Her er lidt yderligere oplysninger til belysning af problemet:

- Jeg kan godt ringe op på telefonen
- Jeg benytter en alm. (ikke ISDN) forbindelse, men med ADSL og dertil
hørende skillefilter.
- Når der ringes til basen, reagerer den ikke. Forsøger jeg at svare
samtalen er linien død.
- Jeg har benyttet den telefonledning, der sad/sidder i min danske
fastnetstelefon. Stikforbindelserne i den ende, der går ind i telefonen, er
identiske.

Hotlinemedarbejderen på Siemens sagde, at problemet skyldes, at der i
Tyskland og DK er forskel på det "signal", der sendes, når man får et
opkald - derfor reagerer base-enheden ikke.

Jeg har testet systemet ved brug af min mobiltelefon.

Tak for jeres assistance.

Peter

Fra : Olle O

Dato : 05-08-04 15:39

Hej,

I Danmark anvendes ben 3 og 4 i RJ11-stikket. I Tyskland anvendes ben 2 og 5
i RJ11-stikket. Så det kan være en forklaring at basen ikke reagerer på en
tilringning.

I Danmark er VisNr baseret på DTMF og i Tyskland er VisNr baseret på FSK, så
VisNr vil kun virke hvis du kan vælge imellem de to signalleringsformer.

mvh
Olle

Fra : Peter Mortensen

Dato : 05-08-04 15:57

Jeg vil da gå videre af det spor og få lavet et RJ11-stik, der i den ene
ende er monteret på ben 2 og 5.
Det er ligegyldigt med vis-nummer. Den service abonnerer jeg alligevel ikke
på.
Tusind tak for hjælpen

/Peter

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 05-08-04 15:59

> [...]
>
> I Danmark er VisNr baseret på DTMF og i Tyskland er VisNr baseret på
> FSK, så VisNr vil kun virke hvis du kan vælge imellem de to

Helt rigtigt. Jeg købte en Acom Avena i Tyskland, og rodede med at bytte
rundt på kablerne, så kom der klartone!
Det er blot det du skal have gjort.
Og mht VisNr, så virker det ikke, som Ole jo også forklarer.
Måske du kan få VisNr til at virke ved at bruge Musimi.dk = IP telefoni.

Men jeg har så et ISDN modem, stillet til Tyske forhold - og Vupti. Nu viser
den nummer! Dog underligt nok kun i den ene kanal / linje.

/ Thomas

Fra : Cubus

Dato : 05-08-04 17:28

"Olle O" <olle_o_@hotmail.com> skrev

> I Danmark anvendes ben 3 og 4 i RJ11-stikket. I Tyskland anvendes ben 2 og 5
> i RJ11-stikket. Så det kan være en forklaring at basen ikke reagerer på en
> tilringning.

Hvordan kan det forklare, at man rent faktisk, efter det fortalte, kan ringe ud?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Olle O

Dato : 05-08-04 17:59

Hej,

Øh, ja det kan ikke lade sige gøre.
Jeg opfattede Peters forklaring som at han kan ringe fra ét håndsæt til et
andet på samme base. Men jeg kan da tage fejl, så Peter må lige fortælle om
han få forbindelse ud af huset, f.eks. til mobilos. Iøvrigt kan man på nogle
modeller blive snydt af at der genereres en lokal klartone af komfort
årsager(delay i DECT) samt at man kan høre DTMF tonerne i håndsættet.

mvh
Olle

Fra : Peter Mortensen

Dato : 05-08-04 18:03

Hej,

Jeg kan ringe fra Gigaset s100 til min mobil uden problemer - men når jeg
ringer fra mobilen til Gigaset s100 reagerer baseenheden ikke på opkaldet
.... se eventuelt tidligere forklaringer. Jeg har kun ét håndsæt til
baseenheden.

Fra : Peter Mortensen

Dato : 05-08-04 19:28

Ved nærmere eftersyn har jeg opdaget, at det medfølgende kabel, benytter ben
3 & 4 - altså de to midterste. Så noget tyder på, at tyskerne ikke der
adskiller sig fra os!!!

Jeg takker for alle bidrag og håber stadig en eller anden kan komme op med
en løsning.

Fra : Olle O

Dato : 05-08-04 20:36

Hej,

Ifølge deres krav er tyskernes anderledes, men ben 2og3 samt 4og5 kan være
kortsluttet inde i telefonen.

På Siemens homepage under FAQ er der følgende:
http://icm-km3.erlm.siemens.de/rimdokumente/English/DP/FAQs/g4000_gerat_klingelt_nicht.htm
har du prøvet at ændre frekvens intervallet?(jeg tvivler på at det er her at
problemet ligger men det er da et forsøg).

Du er formentlig klar over at den danske manual findes her:
http://www.siemens-mobile.com/repository/179/17966/gigasets100_userguide_1_dk_dan.pdf
Er telefonen viderestillet?

mvh
Olle

Fra : Peter Mortensen

Dato : 05-08-04 22:43

Hej,

Desværre nej - og manualen havde jeg allerede hentet. Den synes heller ikke
at kunne give noget svar.

Jeg takker fortsat for assistancen, men det skal åbenbart ikke være let.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 06-08-04 05:19

> Jeg takker fortsat for assistancen, men det skal åbenbart ikke være let.

Næh, det letteste havde været hvis du havde købt telefonen i danmark.

Leo Havmøller

Fra : Olle O

Dato : 06-08-04 15:49

Hej,

Det er svært at komme med flere forslag men på den tyske side angives en
fejlmulighed hvis SMS er aktiveret:
http://icm-km2.erlm.siemens.de/SRVS/CGI-BIN/webisapi.dll?New,Co={00000000-0000-0000-C000-000000000046},KB=DT_CP_ext_de,TS=SM_KB_CP_ext_de,T=ExternalRedirect,VARSET_EXTPRUNIT=IQ_GS100

Prøv at følge deres forslag. Måske er der gevinst.

mvh
Olle

Fra : Aage Johansen

Dato : 06-08-04 13:42

Peter Mortensen wrote:
> [...]
> adskiller sig fra os!!!
>
> Jeg takker for alle bidrag og håber stadig en eller anden kan komme op med

Kunne det tænkes at både 1+2 samt 3+4 er brugt?
Alså noget i stil med 1 og 3 tilsluttet TIP(leder 1) samt 2 og 3 tilsluttet
RING(leder 2)

--
Aage

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 06-08-04 21:33

Hej

> [...]

>3 & 4 - altså de to midterste. Så noget tyder på, at tyskerne ikke der

Ja, det er korrekt ! - Tyskland har på det seneste ændret på dette, så
de nu bruger de 2 midterste tråde ! - Jeg har inden for de seneste
måneder købt 2 tlf. i Tyskland, en AEG og en Siemens, og i begge
manualer stod der kraftigt understreget: "Bemærk, ben 3 og 4 benyttes".

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !
Simpelt - Enkelt - Billigst

Fra : Peter Mortensen

Dato : 06-08-04 22:15

Men har du i øvrigt kunne få de to telefoner til at virke korrekt? Hvis du
læser "tråden" i gennem, vil du kunne se, at jeg ikke kan modtage opkald?

Peter

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 07-08-04 21:31

Hej

"Peter Mortensen" <pm@xxx.xx> wrote:

>Men har du i øvrigt kunne få de to telefoner til at virke korrekt? Hvis du
>læser "tråden" i gennem, vil du kunne se, at jeg ikke kan modtage opkald?

Ja, begge fungerer helt uden problemer ! - Skal dog bemærke at jeg
ikke bruger dem på det traditionelle telenet, men til IP-telefoni via et
IP-adaptor.

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !
Simpelt - Enkelt - Billigst

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 07-08-04 21:45

Hej

> [...]

>3 & 4 - altså de to midterste. Så noget tyder på, at tyskerne ikke der

Hvis du kigger i manualen, et sted omkring side 7 - 8, der hvor det er
forklaret hvordan man sætter ledningen mellem telefon og telefonstik i,
er der vist et skema hvor det klart fremgår at der netop benyttes ben 3
- 4, altså de 2 midterste, samme som i DK.

Så du kan nok se bort fra ledningsproblemer, der må være noget andet
galt.

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !