ASUS A7N8-E Deluxe
Fra : Michael Hansen

Dato : 03-08-04 22:17

Hejsa Gruppe

Jeg har netop købt og sat et ASUS A7N8-E Deluxe bundkort i min maskine.
Men efterfølgende har jeg fået problemer med at installere enkelte spil fra
cd-rom, som jeg sagtens har kunnet installere og spille uden problemer på
mit gamle bundkort.

På det ene spil(Colin Mcrae Rally 4) får jeg en meddelse i slutningen af
installations-cd 2 ud af 4 om at den mangler en fil, og at det er den
forkerte installations cd.
På det andet spil kommer maskinen og siger at der er sket en datafejl, i
forbindelse med en eller anden cyklus-syntaks, og installationen derfor
afbrydes, begge spil fungerede som sagt før jeg skiftede bundkort.
Jeg har formateret harddisk og reinstalleret Windows efter skiftet af
bundkort.
Jeg har prøvet både med driverne som fulgte med bundkortet, og de seneste
fra nvidia, men det giver ingen forskel.

Er der nogen der ved hvad der kan være galt siden jeg ikke kan køre disse
spil efter installationen af det nye motherboard? Når jeg nu ovenikøbet
bruger det samme styresystem, som før.
Jeg har sågar prøvet at formatere 2 gange og af/geninstalleret Windows en
x-tra gang , men gav ingen ændringer.

Jeg kører AMD Athlon XP 2400+, ASUS A7N8-E Deluxe,Win xp, SP1, gforce 3 Ti
200, 512 DDR 2700

Hilsen Michael.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 06-08-04 13:00

"Michael Hansen" <mi-tri@"FJERN"privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> x-tra gang , men gav ingen ændringer.
>
> Jeg kører AMD Athlon XP 2400+, ASUS A7N8-E Deluxe,Win xp, SP1, gforce 3 Ti

Begge er fejlmeldinger vedr. læsning af cd'en.

Det kunne nemt være problemer med kablet. Prøv at tage det af og sætte det
på igen, eller prøv med et andet.

Ellers kan det være at dit cd-drev har besluttet sig for at stå af nu.
Det starter ofte med læsefejl på enkelte cd'er, og bliver så gradvist værre.

I øvrigt, check også begge cd'er, for at være sikker på at det ikke er en
lille ridse, eller skidt, der forårsager problemet.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Michael Hansen

Dato : 07-08-04 16:27

Hejsa Henrik, og tak for dit svar.
Problemet er bare at jeg får samme fejl uanset om jeg prøver at installere
fra cd-rom, dvd-drev eller fra backup´s som jeg har på en harddisk.
Cd-rom´erne er lavet fra tidligere filer på en harddisk, og filerne er
senere kopieret over på en anden harddisk(backup)og har som sagt fungeret.
Men cd-rom´erne blev lavet FØR der blev lavet backup, og de har som sagt
fungeret.

Kan det været noget hardware konflikt af en art??

Ved du forøvrigt hvad "cyklisk redundanstjek" er??

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 07-08-04 17:47

> [...]
> fungeret.
>
> Kan det været noget hardware konflikt af en art??

Det lyder meget meget mærkeligt :-/

Mit bud ville være en fejl ved læsning fra, og skrivning til IDE-enhederne,
altså harddisk-controlleren, eller data corruption.

Mit gæt er at du har en ustabilitet et sted: Det kan være din cpu som ikke
er kølet nok/er ustabil af anden grund. Det kan være din ram som fejler. Og
endelig kan det være HD-controlleren på bundkortet som fejler, enten som
følge af defekt, eller af varme.
Det _kan_ også være IDE-kablerne.

Sidst men ikke mindst kan det være i bios. Har du den nyeste?

Cpu og ram kan du teste med memtest86, den fejler hvis der er noget galt ét
af stederne.
Cpu kan du teste selvstændigt med prime95, torture test.
Den regner primtal, så derfor _skal_ cpu'en regne rigtigt ud i yderste
decimal.

Mht. HD-controller, så sidder den i den ukølede chip nederst til højre på
bundkortet.
Prøv at mærke om den bliver varm. Det er en kendt fejl på disse kort, og kan
evt. klares ved at montere en køkler på den.

Men det er en lidt tricky omgang, du må nok prøve en del ting, før du finder
fejlen :-/

> Ved du forøvrigt hvad "cyklisk redundanstjek" er??

Det er, som tidligere nævnt, en fejl ved læsning af defekte cd'er. For at
sikre rigtig læsning, er alle datablokke på cd'er forsynet med en checksum,
som kan bruges til at rette med, hvis der er en lille fejllæsning.
Men hvis fejlen er stor nok, kan blokken ikke læses, selv ved brug af
checksummen.
Så får du denne fejlmelding.

Håber det hjælper lidt.

(Til sidst: Hvis du sørger for at skrive under det du citerer, så er det
nemmere at følge med, og evt. lave en længere spørgsmål/svar-tråd.)

Venlig hilsen
Henrik