USB-port uden strøm?
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 03-08-04 09:15

Goddag goddag,

Jeg har et problem med mit ECS K7S5A bundkort.
Problemet opstår i, at USB-portene (der sidder 2 bagi, og så har jeg
tilsluttet 2 yderligere foran på kabinettet, via de små rækker stik nederst
på bundkortet) ikke leverer strøm til de tilsluttede USB-komponenter.
Jeg har en kortlæser til udbetaling af løn, som udelukkende skal have strøm
fra USB-porten, men den virker ikke... Har fået den byttet og den nye virker
heller ikke. Snakkede med firmaet, der leverer kortlæserne, og han mente det
måtte være manglende strømføring i USB-portene, når nu min printer, mit
digitaltkamera osv. virker via USB-portene. (De leverer jo selv strømmen!)
Har tjekket alle portene med det omtalte selvforsynende USB-tilbehør, og de
virker fint. Så det virker logisk hvad gutten sagde, med at der ikke kan
levers strøm via portene.
MEN hvordan løser jeg så problemet, og ligger det i bundkortet eller i
strømforsyningen? Jeg skyder selv på, at det må ligge i bundkortet, og det
hedder vel så et nyt, eller hvad?

Er der andre, der har prøvet / hørt om en lignende historie, og hvad blev
der gjort for at løse problemet?

På forhånd tak for hjælpen.

--
Jacob

Fra : JK

Dato : 03-08-04 09:37

On Tue, 3 Aug 2004 10:14:42 +0200, "Psycho Cowboy"
<chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hedder vel så et nyt, eller hvad?
>
>Er der andre, der har prøvet / hørt om en lignende historie, og hvad blev

Altså det er et spørgsmål om, at de usb-in-front porte tilsluttes
rigtigt med de 8 små ledninger.

Du skriver, at usb-portene bagpå virker fint. Jamen, så tilslutter du
den kortlæser der bagpå og ser om det virker. Gør det det, jamen så
skal du ikke bytte til flere kortlæsere.

Dernæst er det et spørgsmål om, at læse den manual.

I manualen er angivet hvilket ben, der er ben1 på det usb-in-front
stik. Find det. Så er det et spørgsmål om, at tyde rigtigt hvordan de
andre bens numre lægges. Nu ved jeg, hvordan sådan nogle usb-stik
altid er, så det er således:

Den ene side er: ben 1, 3, 5, 7, 9

og den anden række: ben 2, 4, 6, 8, 10

Til 1. række tilsluttes: power1, data1-, data1+, jord1

til anden række: power2, data2-, data2+, jord2

Sådan benævnes ledningerne tit på kabinet-ledningerne.

Håber det hjalp.

mvh

John

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 03-08-04 09:53

"JK" skrev i en meddelelse

> Du skriver, at usb-portene bagpå virker fint. Jamen, så tilslutter du
> den kortlæser der bagpå og ser om det virker. Gør det det, jamen så
> skal du ikke bytte til flere kortlæsere.

Naa, så har jeg vist ikke udtrykt mig klart nok...
Alle 4 porte har i nuværende tilslutning virket fint, og nu leverer _ingen_
af dem strøm. Altså giver de 2 porte bagpå heller ingen strøm.
Og det er uden at jeg har rørt ved nogen af ledningerne inde på bundkortet,
så der må være en fejl et sted.

> [...]
> I manualen er angivet hvilket ben, der er ben1 på det usb-in-front
> stik. Find det. Så er det et spørgsmål om, at tyde rigtigt hvordan de

Jeps, og alt dette gjorde jeg også, da det skulle tilsluttes for 1½ års tid
siden, og det har virket fint indtil nu.

Kan du fortælle mig, om der evt. kan sidde en lille sikring et sted, som
afbryder strømføringen i USB-portene, hvis disse bliver overbelastede evt?
Der fremgår nemlig ikke noget af manualen på dette område.

--
Jacob

Fra : JK

Dato : 03-08-04 10:18

On Tue, 3 Aug 2004 10:53:22 +0200, "Psycho Cowboy"
> [...]

>afbryder strømføringen i USB-portene, hvis disse bliver overbelastede evt?
>Der fremgår nemlig ikke noget af manualen på dette område.

Jeg tror ikke, at der er en sikring.

Nu er det jo et af verdens billigste bundkort, så ....

mvh

John

Fra : Robert Eriksen

Dato : 03-08-04 10:51

Psycho Cowboy wrote:
> [...]
> virker fint. Så det virker logisk hvad gutten sagde, med at der ikke kan

Har du prøvet med andre ikke-selvforsynende enheder? f.eks. Memorysticks
eller USB floppy drev?

> MEN hvordan løser jeg så problemet, og ligger det i bundkortet eller i
> strømforsyningen? Jeg skyder selv på, at det må ligge i bundkortet, og det
> hedder vel så et nyt, eller hvad?

Hvis det er manglende strøm på USB porte, er problemet vel ikke større
end du kan købe en PCI USB controller.
F.eks. et billigt Soltek (kender intet til kortet, det dukkede op på
edbpriser.dk) til 149.-

/Robert

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 03-08-04 21:32

>Goddag goddag,

>Jeg har et problem.....

>På forhånd tak for hjælpen.

Ellers køb en USB hub med ekstern strømforsyning.

Bingo masser af strøm og porte. Hvis du er sikker på det er strøm du
mangler.

Niels