Brug af forlader
Fra : Ole Baltzer Frederik~

Dato : 02-08-04 23:22

Jeg havde for godt 10 år siden en forlader med hjem fra USA. Alle
tilladelser og medlemsskaber af skrytteforeniner er i orden, men har jeg
været ved at tage jagttegn.

I den forbindelse var det meningen at jeg ville have forladeren registreret
som jagtvåben i stedet.

Nu står der så i lagtloven, at man ikke må skyde pattedyr med forlader, og
så der der jo ikke meget tilbage. Man må vel skyde gås o.s.v. på samme
vilkår som med en salonriffel, men der bliver jo ikke meget gås tilbage ved
en træffer med en blykugle i cal. 50.

Planen var altså at droppe skyttefoeningerne, da jeg nok ikke er så aktiv
som jeg burde være, men kan jeg det?

Hvis det kræver, at jeg skal bestå riffelprøven, så kan det godt blive svært
med en balistik som en sæk kartofler og sigtemiddel der lige så godt kunne
bestå af 3 røde pølser.

Nogen der ved om mine planer er realistiske eller om jeg i stedet skulle
søge en samlertilladelse?

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Per

Dato : 03-08-04 22:02

> [...]
> bestå af 3 røde pølser.
>
> Nogen der ved om mine planer er realistiske eller om jeg i stedet skulle

Helt ærligt!!!
Vil du virkelig skyde efter levende dyr med et våben med de egenskaber
du beskriver ovenfor?
Tror du ikke at det er grunden til at det ikke må bruges til at skyde
pattedyr?

MVH
Per

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 04-08-04 19:33

On Tue, 3 Aug 2004 23:02:08 +0200, "Per" <duerikke@junkmail.com>
wrote:

> [...]
>du beskriver ovenfor?
>Tror du ikke at det er grunden til at det ikke må bruges til at skyde

Man skyter jo villsvin og rådyr med hagle og slugs, som gir _omtrent_
samme ballistiske egenskaper som en forlader. Det handler rett og
slett om å komme nært nok.

Men generelt sett tar ikke skyteprøver høyde for at enkelte jegere
velger å holde igjen skuddet før man er innenfor 50 meter og har godt
anlegg mot en stubbe.

Fra : Ole Baltzer Frederik~

Dato : 04-08-04 21:39

"Per" <duerikke@junkmail.com> skrev i en meddelelse

> Helt ærligt!!!

Jeg betragter mig generelt som helt ærlig....

> Vil du virkelig skyde efter levende dyr med et våben med de egenskaber du
beskriver ovenfor?
> Tror du ikke at det er grunden til at det ikke må bruges til at skyde
pattedyr?

Man må da skyde dem med bue! Den kan da ikke have en bedre balistik eller
anslagsenergi.

Hvis du læste hvad jeg skrev, så havde jeg heller ikke planer om at skyde på
pattedyr. Det var mere for at finde en anden løsning end medlemskab af div.
slytteforeninger, og her var en af mulighederne at registrere den som en
jagtriffel eller salonriffel. Om det er humant eller ej kommer vel an på
afstanden. Den er oprindeligt kontrueret til at nedlægge bøfler på de åbne
vider i USA, så mon ikke også en lille råbuk lægger sig efter en træffer?
Det er jo ikke riflens skyld når nogen skyder forbi, men skytten der
overvurderer hans riffels og egne evner. Hvis jeg vil på jagt efter klovdyr,
så køber jeg mig en moderne riffel, men en god kikkert.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Nyberg

Dato : 05-08-04 16:03

> Man må da skyde dem med bue! Den kan da ikke have en bedre balistik eller
> anslagsenergi.

Ja men med en Bue skal den ikke dø af sjok virkningen men af forblødning der
for lyd dæmper man en bue og skyder fra højest 20 m det gør en for skæld

Men bort set fra det lyder det spæne af skyde med sådan en gammel fætter jeg
har også en stående så jeg høre gerne om nogle i på sjælland der gå og leger
med de gammel skyder.

sort røg og krudt

René

Fra : Ole Baltzer Frederik~

Dato : 05-08-04 22:51

"Nyberg" <nyberg@Test_err.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> har også en stående så jeg høre gerne om nogle i på sjælland der gå og

Det er også lidt sjovt, at røgen lige skal drive væk for man kan se hvor i
skiven skuddet sidder.
Jeg er selv medlem af "Østjydske Sortkrudtskytter" der med 21 medlemmer nok
ikke gør den store forskel hvis Tyskerne vil have Dybbel Mølle tilbage.

Der er godt 30 foreninger fordelt over hele landet. På Sjælland er der også
en del:

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Ole Baltzer Frederik~

Dato : 05-08-04 23:03

Glemte lige at henvise til http://www.sortkrudt.dk

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 05-08-04 11:42

On Tue, 3 Aug 2004 00:21:39 +0200, "Ole Baltzer Frederiksen"
<baltzer-houlberg@mail.dk> wrote:

>Hvis det kræver, at jeg skal bestå riffelprøven, så kan det godt blive svært
>med en balistik som en sæk kartofler og sigtemiddel der lige så godt kunne
>bestå af 3 røde pølser.

Jeg tog jagttegn sidste år og kunne derefter erhverve en riffel uden problemer
med panserbasserne. Jeg måtte dog ikke benytte den til jagt før jeg havde
bestået riffelprøven.

Iøvrigt behøver du jo ikke at bestå riffelprøven med den riffel du senere vil
benytte til jagt. Du kan f.eks. søge om bæretilladelse til en vens riffel og så
gå til riffelprøve med den.
--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 07-08-04 03:26

Vigtig Per............. hvorfor fanden svare du ikke på det givne
spørgsmål istedet for at digte en historie selv???? Hele tiden også
igen......... skide irriterende........manden spørger om et spørgsmål,
men får en moralprædiken.....