Re: MySQL - atomare operationer
Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 02-08-04 19:50

Preben Holm wrote:
> Hej
>
> kan der laves atomare operationer i MySQL eller er det ikke muligt?

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med "atomare operationer", men
hvis du taler om transaktionsstyring, så er svaret ja.
<http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/COMMIT.html>

VH
Kristian

Fra : Preben Holm

Dato : 02-08-04 20:54

> Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med "atomare operationer", men
> hvis du taler om transaktionsstyring, så er svaret ja.
> <http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/COMMIT.html>

En transaktion er netop atomisk = udelelig! Så ja, det var det jeg mente.

Mange tak.

Fra : Jan Bachman

Dato : 02-08-04 23:05

>En transaktion er netop atomisk = udelelig! Så ja, det var det jeg mente.

Såfremt du anvender InnoDB, så tag også et kig på transaction
isolation levels. De bestemmer i hvad omfang data låses mens
transaktioner køres og flere af slagsen evt. overlapper hinanden.

/Jan

Fra : Preben Holm

Dato : 02-08-04 21:00

> Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med "atomare operationer", men
> hvis du taler om transaktionsstyring, så er svaret ja.
> <http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/COMMIT.html>

Jeg har tænkt mig at anvende det til brug på en hjemmeside. Men der
skriver jeg gerne flere sql-strenge og lader dem evaluere en for en. Vil
det kunne lade sig gøre at starte en transaktion og udføre de
operationer der skal til eller vil det være mere praktisk at samle det
hele i en samlet streng hvor jeg f.eks.

Nu (ASP):
sql = "START TRANSACTION"
cn.execute (sql)

sql = "DELETE FROM table WHERE id = ''"
cn.execute (sql)

sql = "DELETE FROM table WHERE id = ''"
cn.execute (sql)

sql = "COMMIT"
cn.execute (sql)

eller skal det gøres som:

sql = "START TRANSACTION; DELETE FROM table WHERE id = someid; DELETE
FROM table WHERE id = someotherid; COMMIT;"
cn.execute(sql)

Mvh / Preben Holm