ASrock K7S8X - problemer
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-08-04 11:59

Efter at have monteret bundkortet, frakoblet alle strømforbrugende
enheder og tilsluttet power-ledn. til bundkortet, vil der stadig ikke
komme liv i hverken CPU-blæser eller strømforsyningens blæser.

Min strømforsyning er på 250 w, hvilket vel skulle være
tilstrækkeligt. Jeg har testet strømforsyningen og den fungerer fint.

problemet er, at når jeg tænder for PC'en på frontpanelet, kommer der
en minimal bevægelse på de to blæsere, men så heller ikke mere.

Hvad er der galt? Har jeg modtaget et defekt bundkort eller hvad.

På forhånd tak for hjælpen

Fra : Leony

Dato : 02-08-04 12:31

"Jørgen Rasmussen" <rasmussen@roskildenyt.dk> skrev i en meddelelse

> Min strømforsyning er på 250 w, hvilket vel skulle være
> tilstrækkeligt. Jeg har testet strømforsyningen og den fungerer fint.

Hvordan har du testet strømforsyningen?
Nogle strømforsyninger skal belastes for at starte (bedst med en
harddisk).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 03-08-04 09:25

Jørgen Rasmussen skrev i en meddelelse

> problemet er, at når jeg tænder for PC'en på frontpanelet, kommer der
> en minimal bevægelse på de to blæsere, men så heller ikke mere.
>
> Hvad er der galt? Har jeg modtaget et defekt bundkort eller hvad.

Jeg har prøvet 110% det samme, som du beskriver her engang!
Når jeg tændte for systemet roterede CPU-køleren 3 mm, og mere skete der
ikke. Hvis jeg tog strømmen fra og tilsluttede den igen, skete der nøjagtig
det samme.
Efter længere tids masen og afprøvning, besluttede jeg mig til sidst for at
tage kortet ud og sætte det i igen.
Da jeg havde det ude kunne jeg lige så godt tjekke alt omkring, hvordan det
sad på de små skruer nedenunder, og der fik jeg rigtig lagt mærke til, at
kabinettet tydeligvis ikke havde huller til at kunne få et par skruer til at
understøtte den ene side af kortet. Det fik jeg lavet sådan lidt
midlertidigt, og da jeg monterede kortet igen virkede det hele. Mens
systemet kørte, fik jeg trykket på kortet, så det kom til at røre med
bagsiden på kabinettets metalbeklædning, og med det samme gik det hele ud,
uden dog at ødelægge noget.

Det korte af det lange er, at bundkortet rørte med lodningerne på bagsiden
på kabinettes metalbeklædning. Prøv at løfte kortet lidt og se, om ikke det
skulle være dit problem?

--
Jacob

Fra : Jimmy \(slet invalid~

Dato : 03-08-04 16:26

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på kabinettes metalbeklædning. Prøv at løfte kortet lidt og se, om ikke

Prøv evt. om kortet vil starte udenfor kab, læg det på en lille papkasse el
lign, med plastposen som du fik det i, under kortet.
Hvis det så starter, kan du jo skære posen til så den passer til kortet,
tape posen fast i hver hjørne, og pres skruerne igennem når du
monterer det i kabinettet, så er du sikret mod den lille kortslutning der
evt. er tilstede nu!
V.H. Jimmy

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-08-04 23:10

Jimmy (slet invalid) wrote:

> Prøv evt. om kortet vil starte udenfor kab, læg det på en lille
> papkasse el lign, med plastposen som du fik det i, under kortet.

Ikke plastposen under kortet. Læg boardet på en rå papæske (en uden
tryk).

Plastposen er elektrisk ledende.

> monterer det i kabinettet, så er du sikret mod den lille kortslutning
> der evt. er tilstede nu!

Ja, man risikerer en alt-ødelæggende kortslutning, idet plastposen er
elektrisk ledende. I bedste fald har man "blot" en ekstra belastning af
PSU'en.

Brug ikke antistatiske materialer i forbindelse med strømførende
apparater, medmindre materialerne er designet specielt med dette formål
(ESD-måtter, feks.)...

Jesper G. Poulsen