Skudræd cairn
Fra : Hans B.

Dato : 01-08-04 08:55

Hej NG

Victor er nu 13 måneder gammel. Da jeg fik ham i December boede jeg i
København. Nytårsfyrværkeriet startede allerede i starten og stoppede først
hen i februar. Det var et mareridt for ham, men jeg synes han klarede det
fint. Så kom der en periode hvor han var trist og stille hver torsdag og
søndag(?) Indtil en dag hvor det pludselig gik op for mig, at jeg jo gik i
seng ved 10-11- tiden og Onsdag og lørdag er der fyrværkeri i Tivoli. Det
kunne psse meget fint (Vi boede på V-bro) Nogle søndage var det helt galt og
jeg tror det hang sammen med at vi i det fjerne kunne høre skud fra
skydebanen på Amager fælled, og klubben holdt øvelser på søndage.

Så flyttede vil (bl.a. af den grund) til Nordsjælland. Og nu er det blevet
en ehl del værre. Der er ofte nogle der skyder fyrværkeri af men ofte meget
langt væk, så det kun kan høres meget svagt. Enkelte gange er det
voldsommere, som f.eks. igår hvor en nabo absolut skulle fyre raketter af.
Han bliver helt ude af sig selv og er skræmt. Hvis vi går tur når det sker,
kravler han ned under en busk eller løber hjem. Han kan sidde hele natten
med spidsede øre og ventilere.

Jeg siger til ham at han ikke skal være bange og har forsøgt at lade ham
være. Men det er svært at se at han er så bange. SÅ i går aftes tog jeg ham
helt ind til mig. Han gemte snuden i min hånd og faldt lidt til ro. Men
efter en tid satte han sig igen skræmt bag sofaen, selvom det var lang tid
siden skuddene havde lydt.

Han er et følsomt gemyt der hader larm, men er ikke bange for så meget
andet. Noget er han mere utryg ved end andet - selvfølgelig- men dette her
er temmelig voldsomt.

Er der nogen der har erfaringer og råd? Vokser han fra det?

Måske har jeg selv begået den fejl at jeg nytårsaftens dag tog på sygehuset
i to timer for at sige farvel til en døende veninde. Det var før det
voldsomme skyderi gik igang. Han er ikke bange for at være alene hjemme og
lægger sig ned og sover når jeg ikke er der. Selve nytårsaften var et
mareridt for ham. Jeg gik i seng med ham kl. 10. Han sad bare op og stirrede
ud i mørket indtil kl. 4, hvor han fandt lidt ro.

Jeg er ikke interesseret i at han skal "dopes" med medicin, men det er
rigtig, rigtig synd for ham at han er så bange. Tordenvejr er det lidt bedre
med, men et voldsomt uvejr er jo skræmmende for både dyr og mennesker. Det
er ikke det store problem.

Håber på et tip

Hans

Fra : fam. Ager

Dato : 01-08-04 20:25

Hej hans!

Det er ikke sjovt, hverken for hund eller ejer!!
du kunne prøve med en terapi cd, med fyrværkeri lyde på, for at vænne ham
til det, at det er ok at det larmer sådan, jeg har ikke personlige
erfaringer med det, men andre har haft glæde af det. jeg vil tro at en
velassorteret dyrehandel har sådan en, eller prøv at søg på nettet.
jeg har brugt baldrian på min gamle boxer, som også var voldsomt angst for
skud og fyrværkeri. Det er naturmedicin som afslapper.

Min egen cairn er stik modsat, han er farlig, han jagter raketterne, og må
spærres inde... frygter intet!

mvh. Marie

Fra : Holm

Dato : 01-08-04 21:41

"Hans B." <Baldrianremove@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Snip.
"Emne , bange for fyrværkeri."

> [...]
> er temmelig voldsomt.
>
> Er der nogen der har erfaringer og råd? Vokser han fra det?

Hej Hans .

Nej , han vokser ikke fra det , tværtimod .
Når hunde bliver bange for lyde , forstærkes angsten desværre gang for gang
..

Det er frygteligt at se sin hund lide så meget , jeg har selv en skudræd
hund på 13 , og det er aldrig blevet bedre ...

Jeg var meget uvidende om lyd angst da jeg fik ham , så jeg begik den
klassiske fejl , at trøste ham , og ynke ham .
Det er jo menneskeligt , men virker faretruende på en hund .

Jeg har selv "Auritus" lyd CD´en med bla fyrværkeri og torden mm. og den kan
godt afhjælpe problemet en smule , men ikke nok , efter min mening .
Man skal aflede hunden når den begynder at udvise angst , men det er meget
meget svært da nogle hunde går fuldstændig i panik , som du beskriver .

Som en anden skriver , så kan man få nogle beroligende dråber ( natur
medicin , beregnet på dyr ) og de skulle efter sigende virke meget hurtigt .
Hvis man bebytter sig af det , er det ligeså vigtigt at give sig til at
træne/lege med hunden = afledning , samtidig med at dråberne virker ...på
den måde kan man muligvis ændre den uheldige adfærd ...for det er i sandhed
en skækkelig sag

mange hilsener Holm

Fra : MGA

Dato : 02-08-04 08:53

Jeg fandt det her link til dig:
http://www.hunde-info.dk/nytaar1.shtml

Mette

Fra : Hans B.

Dato : 02-08-04 13:22

Hej NG

Tak for råd og henvisninger.

Jeg skal i morgen hente en cd, og så går vi igang med træningen. Ellers er
han ikke bange for noget - et følsomt gemyt der hader larm og skældud (hvad
der faktisk næsten aldrig sker, men undtagelse af når han spiser hundelort).
Men han er følsom af sind og dermed også en meget krælig vovse overfor andre
hunde og specielt børn (og i særdeleshed når de græder).

Baldrian kan man vel bruge selve nytårs aften, men at give ham det hver dag
vil virke sløvende på ham og det har jeg ikke lyst til.

Endnu engang tak for råd - jeg skal lade jer kende udfaldet med
lydtræningen!

mvh

Hans

Fra : MGA

Dato : 02-08-04 09:05

Fandt også lige et "træningsværktøj" :
http://www.download.com/3D-Fireworks-by-the-Bay/3000-2389-10296021.html

Ny screensaver til din PC.
Den ligger nu på min og udover at være fin at se på, så kommer den med
fyrværkeri lyde der kan skræmme selv den mest farlige vampyrulv (Kali) så vi
også kan være klar til nytårsaften.

Mette

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-08-04 13:58

"Hans B." wrote

> [...]
det
> fint.

> Er der nogen der har erfaringer og råd? Vokser han fra det?

Jeg ved ikke om det kan bruges i andre sammenhæng

Børnene har "altid" skudt hundepropper af op til nytår
Siden kom der hund til og det første efterår snakkede vi meget om
nytårsaften og evt problemer
Hmm vi kombinerede det så med at børnene rendte rund i haven og skød med
hundeproppistoler (op i luften) med en glad hund om benene
Hver gang under skarp overvågning

Vi har oplevet at selv store kanonslag ikke rører ham det mindste
Mens raketter med megen lys etc bliver han lidt nervøs for
Han er ude og vende i haven flere gange nytårsaften uden problemer

Det største problem var faktisk når vi efterlod ham inde i huset for at
skyde af udenfor (det var ikke alle der forlod ham)
Det har så bevirket at vi har flere penge end de fleste lige efter nytår

- Peter