er bundkort eller cpu død?
Fra : Kim Høegh-guldberg

Dato : 31-07-04 21:50

Jeg oplevede følgende for nogen dage siden....

Jeg sidder og spiller om formiddagen og computeren virker fint....Og heller
ingen problemer da jeg lukkede ned.
Da jeg så vil tænde den igen kl 23.00 om aftenen sker der ikke andet end at
drevene spinner op og cpu-blæseren kører.
Der er intet signal til skærmen og ingen bib-koder.

Kortet er et MSI KT6 Delta..et eller andet.. Og der sidder en XP + 2600 i.
Hvilken af delene er mon afgået ved døden???

Kim

Fra : stigdk

Dato : 31-07-04 22:04

det er stortset det samme som er sket med min pc.
jeg tænker om det kunne være bios som er blevet slettet af en
virus/orm/hacker.
men jeg har norman virus scanner som jeg opdaterer hver dag på mine pc er.
men er det muligt at teste om bios er tom for data.

stig

Fra : Kim Høegh-guldberg

Dato : 31-07-04 22:08

jamen burde det ikke give nogen bib-koder???

Eller en besked om at bios er ødelagt eller noget....I det her tilfælde
kommer jeg jo slet ikke så langt at den skal til at læse bios.

Kim

Fra : stigdk

Dato : 31-07-04 22:27

jeg mener bios styrer de fejlbib koder ,og at bios er er det
første/grundlæggende der styrer pc når man starter den .
men om det er muligt at slette den via en virus/orm eller hacking er jeg
ikke helt sikker på

stig

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-07-04 23:43

> [...]
> første/grundlæggende der styrer pc når man starter den .
> men om det er muligt at slette den via en virus/orm eller hacking er jeg

Det mest oplagte er, at det er strømforsyningen, som er gået sig en tur.
Selv om der ses lys i dioder m.m. kan den sagtens være defekt og så vil man
ikke komme så langt, at man kan se bios eller høre bip koder.

Kurt

Fra : stigdk

Dato : 31-07-04 23:51

du mener at selvom alle blæsere og opstartslys fungerer kan der være fejl på
strømforsyning så den ikke vil give strøm til bios ???

stig

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-08-04 20:15

> du mener at selvom alle blæsere og opstartslys fungerer kan der være fejl

> strømforsyning så den ikke vil give strøm til bios ???
>
> stig

Ja, det har jeg faktisk set et par gange. Det er jo således, at der fra
strømforsyningen kommer flere ledninger med strøm og i forskellig styrke. Så
en af dem kan godt være defekt, mens de andre virker.

Kurt

Fra : stigdk

Dato : 01-08-04 00:38

kim prøv at teste din pc uden ram om den bibber
og test om cpu bliver varm

stig

Fra : Mig

Dato : 01-08-04 01:30

"Kim Høegh-guldberg" <delfolFJERN@kvalme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
i.
> Hvilken af delene er mon afgået ved døden???

Det samme skete for min ven og det var hans monitor der stod af fra det ene
øjeblik til det andet...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-04 04:10

Kim Høegh-guldberg wrote:

> Da jeg så vil tænde den igen kl 23.00 om aftenen sker der ikke andet
> end at drevene spinner op og cpu-blæseren kører.
> Der er intet signal til skærmen og ingen bib-koder.

Det har jeg oplevet et par gange efter at jeg har skiftet grafikkort.
Bundkortet er et ASRock K7S8X.

Løsning: Clear CMOS.

Jesper G. Poulsen

Fra : stigdk

Dato : 01-08-04 09:52

?? ka jo ikke komme ind i bios.
jeg har lige testet med en anden skærm og det er ikke skærmen der er defekt
hos mig.

stig

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-04 10:52

stigdk wrote:

> ?? ka jo ikke komme ind i bios.

Kig i bundkortets manual. Clear CMOS er en hardware-funktion. Skal
udføres uden strøm på bundkortet (det er ikke nok at PC'en er slukket -
PSU _skal_ pilles fra).

> jeg har lige testet med en anden skærm og det er ikke skærmen der er
> defekt hos mig.

Det havde jeg heller ikke regnet med.

Jesper G. Poulsen