Lommepenge til 7-årig
Fra : Marianne

Dato : 31-07-04 20:52

Hej

Vores søn på 7 vil gerne begynde på at få lommepenge, og det er ganske OK
for os. Men hvor meget får man i den alder???

Vi har tænkt på kr. 20 pr. uge. Derudover får han for 10-15 kr. lørdagsslik
(som vi betaler). Og hvis han vil spare op til noget større, betaler vi
halvdelen.

Der er ingen øvrig familie, så supplerende pengegaver til jul fx. er ikke en
mulighed. Med mindre selvfølgelig vi giver ham.

Men jeg synes nok, at 20 kr. er lidt lidt. Vi har så overvejet en model med
20 kr pr uge og 50 kr. pr. måned oveni. Så kan han da købe lidt, hvis han er
en smule sparsommelig.

Der er ingen pligter bundet til at få pengene.

Hvad gør I andre?

mvh
marianne

Fra : SE

Dato : 01-08-04 08:43

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> en smule sparsommelig.
>
> Der er ingen pligter bundet til at få pengene.

For mig at se, lyder den sidste model helt fornuftig. Hvad med om I så
sætter de 50,- ind på en bankkonto, i stedet for at han får dem i hånden?

Så er der ugepengene til sjov og månedspengene til opsparing. Bare så han
ikke bruger dem alle sammen på tant og fjas

/se

Fra : Cat

Dato : 01-08-04 12:16

> [...]
er
> en smule sparsommelig.
>
> Der er ingen pligter bundet til at få pengene.

Vores har fået lommepenge i flere år - han stiger 5 kr pr. uge pr år. Han er
lige blevet 7 og får 20 kr/uge.

Han får lidt ekstra af bedsteforældre af og til.

Tine

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 01-08-04 12:31

Marianne wrote:
> Hej
>
> Vores søn på 7 vil gerne begynde på at få lommepenge, og det er ganske OK
> for os. Men hvor meget får man i den alder???

Vores to drenge på 5 og 6 får 20 kr hver uge uden at der er pligter
involveret.

> Vi har tænkt på kr. 20 pr. uge. Derudover får han for 10-15 kr. lørdagsslik
> (som vi betaler). Og hvis han vil spare op til noget større, betaler vi
> halvdelen.

Lyder helt OK på mig, vi får fredagsslik til Disneysjov og det er alt
sammen til deling mellem os alle.

> Men jeg synes nok, at 20 kr. er lidt lidt. Vi har så overvejet en model med
> 20 kr pr uge og 50 kr. pr. måned oveni. Så kan han da købe lidt, hvis han er
> en smule sparsommelig.

Det lyder meget fornuftigt.
Vores tjener en ekstra skilling ved forskellige opgaver, som at stable
brænde, hente brænde, hjælpe med at luge og andre småting. Derudover
indkasserer de 1 kr hver pr fingernegl de får klippet. Dette blev
indført da vi opdagede at den yngste bed negle. Det er bare rigtigt surt
at se sin bror modtage 10 kr og selv blive forbigået. Nu her et år efter
at reglen blev indført er han næsten holdt op (jeg klippede negle for 18
kr her til morgen )

Marianne Feddersen

Fra : John Frandsen

Dato : 01-08-04 13:01

Sådan skrev Marianne i news:410bf85a$0$280$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,

> Hvad gør I andre?

Vi har to knægte på hhv. 8 og 11 år, og de får en ti'er pr. år de er, sådan
at den lille får 80,- om måneden og den store får 110 om måneden.
Den lille skal gå ud med papir og glas til containerne, og den store tømmer
papirkurve o.l.
Desuden kan man tjene en tyver ved at slå græsset osv.

Vi har oprettet en hjemmebank, sådan at pengene bliver skrevet ind i et
regneark, og så kan de ellers hæve efter behov.
Fødselsdagspenge o.l. bliver også sat ind i hjemmebanken, og de penge de
tjener ved 'ekstra arbejde' beder de ofte om at få sat i hjemmebanken.

Mvh John

Fra : Eva

Dato : 01-08-04 13:26

"John Frandsen" <oplyses@ikke.her> wrote in message
> [...]
> Fødselsdagspenge o.l. bliver også sat ind i hjemmebanken, og de penge de
> tjener ved 'ekstra arbejde' beder de ofte om at få sat i hjemmebanken.

Det med den hjemmebank lyder som en rigtig god idé!
Problemet hos os, i disse dankort tider er, at vi sjældent har kontanter på
os, og derfor altid skal huske at hæve penge når lommepengene skal
udebetales (om søndagen).
Med hensyn til mængden af lommepenge er vi da vist håbløst bagefter...
Vores to store piger, på 8 pg 10 er lige steget fra 5 kroner om ugen til 10,
et beløb de så skal hjælpe lidt til herhjemme for, fx tømme skraldespanden
og dække bord.
De sparer altid deres penge sammen til sommerferien, men det sker da, at de
bruger lidt en gang imellem, når de falder over noget, de bare ikke kan leve
uden.
Slik til weekenderne får de af os. Som regel har vi vores egen lille
"slikforretning", idet vi køber et lille forråd ind (fx når de har tilbud på
ti poser slik for 50 kr., mars / guldbarrer på tilbud, hvis man køber fx 10
osv.), som de så køber ind i hos os, fordi det er billigere, og man får mere
for pengene, end hvis de havde fået 10 kr. hver til at købe slik for. (Vi
har prøvet det, men det er altså ikke mange ting, man kan købe for en ti´er
i disse tider, hvor man efterhånden kun kan købe mega-slikposer, som så også
koster derefter...)
Det er måske ikke mange lommepenge de får, men med en SU som den ene indtægt
og tre børn, så er det hvad det kan blive til, og samtidig, så synes jeg
egentlig, det svarer meget fint til deres behov...

Mvh
Eva

Fra : Cat

Dato : 01-08-04 16:39

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
10,
> et beløb de så skal hjælpe lidt til herhjemme for, fx tømme skraldespanden

Ja, du er håbløst bagud. Jeg lavede en undersøgelse en gang i løbet af
sidste år (Min datter var 11). Næsten alle piger i klassen fik ca 30
kr/ugen. Nogen fik 50, men så skulle de bestille noget. De andre fik dem
bare. Ingen under 25.

Jeg giver lommepenge uden forpligtelser. Det har to grunde. Dels ville jeg
hade at se en unge med labben fremme om nogle år: Hvad får jeg for'ed? Og
dels er husarbejde noget, vi er fælles om - uden betaling. Jeg får jo heller
ikke penge for at lave mad: Desværre min søn, du har ingen penge, du får
ingen aftensmad i dag!

Tine

Fra : Eva

Dato : 01-08-04 18:56

> [...]
> sidste år (Min datter var 11). Næsten alle piger i klassen fik ca 30
> kr/ugen. Nogen fik 50, men så skulle de bestille noget. De andre fik dem

Hmm, det synes jeg nu engang bare er for meget! Desuden mener jeg heller
ikke, man skal indrette sig efter "Hvad de andre gør".
> [...]
heller
> ikke penge for at lave mad: Desværre min søn, du har ingen penge, du får

Vores system fungere heller ikke sådan, at de kan tjene penge på at gå ud
med skraldeposen, for som dig mener jeg, at vi er fælles om husarbejdet.
Derimod har de hver deres "ansvarsområde", den lille skal fx gå ud med
skraldeposen, hjælpe med borddækningen hver anden dag osv. Gør de det ikke
det, jah, så bliver der trukket i lommepengene, nøjagtig som der er
konsekvenser hvis vi andre ikke gik på arbejde.
"Systemet" er endnu meget nyt, men det er børnene selv, der har bedt om det,
for jeg var egentlig imod det, af samme grunde som du nævner, men de syntes
det ville være sjovt med faste arbejdesopgaver. I flere år de bare fået
lommepenge uden at skulle gøre andet, end at rydde op efter sig, og
derudover hvad vi så ind imellem bad dem om at hjælpe med, men problemet var
bare, at vi for det meste glemte at bede dem om at hjælpe, fordi man er vant
til at gøre det hele selv. Problemet ligger derfor i, at de faktisk ikke
hjalp med noget, hvilket jeg ikke mener er en god idé, for jeg tror det er
godt for dem at vide, hvor langt tid det egentlig tager fx at vaske tøj,
hvorfor de så gerne skulle lære, at man ikke bare smider sit tøj til vask
når det, i et forsøger på at få noget andet ud af skabet, er faldet på
gulvet, fordi man ikke gider lægge det sammen...
Jeg selv lavede ikke noget som helst da jeg boede hjemme, min far ryddede
faktisk jævnligt op på mit værelse, fordi han ikke gad at se på rodet, og
lad mig da bare indrømme, at det var lidt af et chok at flytte hjemmefra!
Det ønsker jeg ikke for mine børn.

Med hensyn til beløbet, så holder jeg nok fast ved de 10 kr. om ugen, for de
får selvfølgelig også ting af os, og de kan såmænd hurtigt nok blive store,
hvilket jeg mener penge på lommen er med til at gøre dem.

Køber jeres børn selv slik for deres penge? Vores får ikke slik på
hverdagene, men jeg har svært ved at se, hvordan det kan undgås, hvis de får
så mange penge, som de selv skal administrere? (derfor kunne jeg godt lide
"hjemme-bank systemet)

Eva

Fra : Cat

Dato : 01-08-04 19:11

> Hmm, det synes jeg nu engang bare er for meget! Desuden mener jeg heller
> ikke, man skal indrette sig efter "Hvad de andre gør".

Du nævnte selv udtrykket "håbløst bagud"

> [...]
> det, jah, så bliver der trukket i lommepengene, nøjagtig som der er
> konsekvenser hvis vi andre ikke gik på arbejde.

Vi har da også faste opgaver - alle fire. De hænger med farvekoder på en
seddel på køleskabet. Der er ikke noget, der hedder "ikke gøre det" Hvis man
ikke dækker bord, når det er ens tur, får ingen jo mad! Konsekvenserne er
ikke økonomiske - men de er der.

> [...]
> lad mig da bare indrømme, at det var lidt af et chok at flytte hjemmefra!

Det er også derfor vi har systemet - vi har bare adskilt det fra lommepenge,
som vi mener er en menneskeret. Det er også derfor fars og mors opgaver også
er på sedlen. Det giver lidt perspektiv for ungerne. I øvrigt er argumentet
her i huset for at de skal gøre deres del, at far og mor også gerne vil have
legetid.

> [...]
store,
> hvilket jeg mener penge på lommen er med til at gøre dem.

Hver sin lyst.

> [...]
får
> så mange penge, som de selv skal administrere? (derfor kunne jeg godt lide

Begge unger har bankkonti - i Nordea. Vi sætter så penge ind via netbank.
Den lille (7 år) får 20 kr pr uge i hånden, den store (snart 12) får 130 kr
om måneden, og hun vælger selv, om det er på bankbog eller i hånden. Faktisk
får hun 160, men det sidste er til at betale samtaler på mobilen. Vi ser en
fordel i, at hun har den, så vi kan få fat i hende, når hun er ude at rende.
Hun har faktisk sparet over 3000 sammen af sine lommepenge over årene, så
det går ikke alt sammen til pjat og pjank. Slikket er der andre regler for,
for hun skal passe på sin vægt. Den lille er simpelthen ikke interesseret i
at købe det. I øvrigt er det jo som mælk og jordbærgrød noget vi har i huset
til os allesammen af og til.

Tine

Fra : Eva

Dato : 01-08-04 22:45

> Vi har da også faste opgaver - alle fire.

Det har vi også prøvet, men efter vi har fået en lille efternøler, er det
svært at fastlægge skemaer for ens tid; måske skal far ifølge planen tage af
bordet, men hvis den lille vil "hænge på" sin far, så er han ligeglad med,
at "far skal tage af bordet"

> [...]
>Hvis man ikke dækker bord, når det er ens tur, får ingen jo mad!
>Konsekvenserne er ikke økonomiske - men de er der.

Jah, sådan kan man selvfølgelig også gøre det. Jeg tror heller ikke, det
økonomiske i vores system bliver et særlig stort element, da vores børn
grundlæggende er ret fornuftige, og gode til at tage deres tørn. -Men nu
starter vi
op med på denne måde (vi begynder først på "Systemet" fra imorgen), og så må
vi se, hvordan det går.

>fars og mors opgaver er også på sedlen. Det giver lidt perspektiv for
ungerne. I >øvrigt er argumentet her i huset for at de skal gøre deres del,
at far og mor også >gerne vil have legetid.

Indtil nu, har det også været vores argument for, at pigerne skulle hjælpe
til, men som sagt, så glemmer vi at bede dem om hjælp, hvis ikke der er
nogen faste aftaler. At lommepengene blev en del af det nye system er vel
tilfældigt, og noget vi starter op med, fordi de nu får det dobbelte af,
hvad de plejer. Jeg mener; de har altid skullet hjælpe til, men vi glemmer
at minde dem om det, og de gør det sjældent af sig selv. Lommepengene er
derfor et hjælpemiddelt til dels at komme ordentligt igang med det nye
system, så det ikke bare glider ud i sandet, dels at de AF SIG SELV husker
på at hjælpe, uden vi skal være minde dem om det. -Håber vi!

Eva

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-08-04 19:33

Eva wrote:

> Hmm, det synes jeg nu engang bare er for meget! Desuden mener jeg
> heller ikke, man skal indrette sig efter "Hvad de andre gør".

HELT enig... hver familie er anderledes...
her i huset får ungerne feks ikke lommepenge..... jeg ser absolut ingen
grund til at lære ungerne at pengene bare kommer dumpende fordi man
lever...... de får pengegaver af familie, de får indimellem penge af os hvis
der er noget de gerne vil have og de får indimellem muligheden for at tjene
en ekstra skilling ved at hjælpe til med nogle af de større huslige ting
(som feks havearbejde og lignende)..... vi HAR forsøgt med lommepenge hver
uge, det fungerede ikke for alle pengene blev brugt på slik og
fnidderfnadder (små stykker billig legetøj som bliver smidt ud 6 mdr senere
fordi de aldrig er sjove nok tila t lege med).... vi har prøvet med pligter
for lommepenge, det fungerede heller ikke for os.... som situationen er nu
har mine unger ALTID penge på en eller anden vis.... de er gode til at spare
op, og gemmer selv deres penge i et lille pengeskab (legetøjs).... de har
100% styr på hvor mange penge de har og hvad de kan bruge dem til... uden
vores indblanden præsterer de i perioder at spare 5-600 kr op.... og så har
jeg sku lidt svært ved at se hvordan faste lommepenge eller betalingspligter
kan give dem en bedre økonomisk sans ;)
det bør nok siges at de er henholdsvis 10 og 7 år.....

hmmm... nej du får ingen penge for at lave mad, men du får da belønningen af
en glad og mæt familie.... der er visse pligter der bare skal laves.... for
alle i familien....

> [...]
> sit tøj til vask når det, i et forsøger på at få noget andet ud af
> skabet, er faldet på gulvet, fordi man ikke gider lægge det sammen...

her i huset har vi faste ting som vi bare gør... vi betragter det ikke som
pligter...
det drejer sig feks om at stille sin tallerken og glas ud efter
maden(altid).... hjælpe med at dække bord og rydde af bordet efter behov
(dvs når de bliver bedt om det eller bare ser at det skal gøres)... rydde op
på værelset efter behov eller krav.... hjælpe med at tømme opvaskemaskine
efter anmodning.... bære skraldespanden ud.... fodre katte og ilder.....
hjælpe med at pakke når vi/de skal nogen steder.... sådanne ting....
så er der så de ekstra opgaver som feks havearbejde og lignende, hvor de kan
tjene penge....
lørdagsslik sørger vi for, indimellem får de lov at vælge selv, men oftest
vælger vi..... vi giver også en lejlighedsvis is eller sodavand, vi giver
indimellem penge med i skole til kantinen.... undtagelsen frem for
reglen....

jeg er af den opfattelse at naturligvis skal de lære at disponere over
pengene, men ikke uhæmmet og ubegrænset.... vi styrer principelt hvad
pengene skal bruges på.... jeg vil nemlig ikke have at mine unger udover
lørdagsslikket og det vi køber, altid har slik stoppet af vejen på værelset
eller kan rende i kiosken og købe noget "bare fordi".... det kan tids nok
komme, og jeg tror på at hvis de allerede nu får nogle gode vaner med, så
finder de hurtigere ud af at det er en dårlig ide med alt det fnidder....

> [...]
> på rodet, og lad mig da bare indrømme, at det var lidt af et chok at
> flytte hjemmefra! Det ønsker jeg ikke for mine børn.

jeg begyndte selv først at få lommepenge da jeg var omkring 14 og startede
på efterskole.... det var ud fra princippet at jeg jo selv skulle holde mig
med småting og hvis jeg løb tør for feks shampoo skulle jeg jo selv købe
det.... i de 3 år jeg gik der fik jeg 50 kr om ugen..... fast.... og havde
muligheden for at tjene lidt ekstra i weekenden på jobs...

> Med hensyn til beløbet, så holder jeg nok fast ved de 10 kr. om ugen,
> for de får selvfølgelig også ting af os, og de kan såmænd hurtigt nok
> blive store, hvilket jeg mener penge på lommen er med til at gøre dem.

HELT enig!.... der er ingen grund til at presse citronen ;)

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 01-08-04 13:09

On 31/07/04 21:51, in article 410bf85a$0$280$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> Hej
>
> Vores søn på 7 vil gerne begynde på at få lommepenge, og det er ganske OK
> for os. Men hvor meget får man i den alder???

Hej Marianne.

Jeg synes bestemt ikke at 20.- om ugen er for lidt.
Jeg ville give en 7-årig 10.- om ugen.

Mvh.
Charlotte

Fra : Jacob

Dato : 01-08-04 14:34

VI har to børn på hhv. 10 og 12. De får 25 pr. uge som bliver overført fra
vores konto i banke til deres. Dermed får de kontoudtog en gang i mellem og
lærer hvordan en bank fungerer. Når vi så er ude at handle og de vil købe et
eller andet, så betaler vi og efterfølgende bliver pengene overført fra
deres konto til vores (netbank).

Det er et system, som børnene er glade for. Og de har altid en del penge
stående (4-500 kr. i snit), så de føler sig rige. Eneste klausul er at
lommepenge ikke må bruges til slik.

Hilsen Jacob