Vi overvejer stadig hvilken hund...
Fra : Steen

Dato : 30-07-04 14:50

Hejsa

Vi går stadig rundt og grubler - vi har ikke helt sluppet tanken om, at få
os en fansk bulldog, men den koster jo en smule...

Nu er jeg rimeligt 'mageligt' anlagt, og da det sikkert er mig der skal
lufte hunden, når ungerne ikke gider mere, så har jeg tænkt på en Chihuahua
- osse selv om konen ikke mener 'det er en rigtig hund'!

Hvad koster sådan en lille fyr, og er der noget specielt man skal vide om
dem?

Jeg bladrer igennem diverse hundeleksikoner sammen med ungerne, og andre
forslag har været Mops, Jack Russel Terrier etc.

--
Steen
danmark = dk

Fra : ninja ninjasen

Dato : 30-07-04 15:09

On 30 Jul 2004 13:49:56 GMT, Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> [...]
>- osse selv om konen ikke mener 'det er en rigtig hund'!
>
>Hvad koster sådan en lille fyr, og er der noget specielt man skal vide om

,,ja mange af dem gør af helvedes til !

>Jeg bladrer igennem diverse hundeleksikoner sammen med ungerne, og andre
>forslag har været Mops, Jack Russel Terrier etc.

mops eller fransk bulldog ville jeg vælge hvis jeg var dig !" det er
små hunde men stadig rigtige hunde " mange af terrierne er meget
stædige , og prisen betyder ikke noget giver du måske ikke også mange
penge for nye fælge til bilen eller et nyt tv eller ligende ? en hund
skal du måske se på i 10 eller 15 år og så ville det da have været
ærgeligt at have valgt forkert fordi du skulle spare et par tusinde
ikke.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 30-07-04 20:26

"ninja ninjasen" <ninja@ninjasen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal du måske se på i 10 eller 15 år og så ville det da have været
> ærgeligt at have valgt forkert fordi du skulle spare et par tusinde

Angående det der med at chihuahuas gør meget. Jeg har selv en på fem mdr, og
niget familie der har to. Jeg kender desuden fire der har haft chi´s. Og
INGEN af dem gør. Min Peanut er nu fem mdr, og han har gøet sådan ca 10
gange mens vi har haft ham. Alle gangene da vi var i sommerhus og der var
ræve i haven, eller herhjemme, når vi VIKELIG har leget vildt. (eller fejet)

De to chis der bor hos familien. Den ældste blev taget til dyrelæge, fordi
de troede at den ikke KUNNE gø. De havde haft den i et helt år, før den
endelig gav en enkelt bjæf. Den gør stadig ultrasjældent. Den
andenligesådan. Det kan godt være at de har ry for at gø meget, men jeg har
bare aldrig oplevet det.
Og Peanut ER en rigtig hund, bare en lille en.

Mvh. Nana

Fra : x Vuf x

Dato : 30-07-04 23:29

Fri, 30 Jul 2004 21:26:17 +0200, Nana Sørensen wrote:
> [...]

>bare aldrig oplevet det.
>Og Peanut ER en rigtig hund, bare en lille en.

Det viser jo bare, at jeres Chihuahua's i familien,
har det aldeles glimrende!

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Nana Sørensen

Dato : 31-07-04 01:10

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
> som du vil, din gud skal behandle dig...

He he Sonja...

Jeg tror virkelig seriøst at Peanut har det fremragende. Han er bare glad og
nysgerrig og pissekælen. Han er aldrig sur eller trist, og er altid glad for
at se en. Han er bare så tryg. Han elsker at sove hos mig, helt helt oppe på
brystet, så jeg rigtig får glæder af hans pels i næsen. Han er bare så
lækker... Vi putter ham også hele tiden, over det hele, så hvad skulle han
blive sur over? Vi TILBEDER det lille myr, og han elsker os igen med alt
hvad hans lille hundehjerte kan. Uha, han er skøn.

Mvh. Nana

Fra : Steen

Dato : 31-07-04 09:35

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in

> Vi TILBEDER det lille myr, og han elsker os igen med alt
> hvad hans lille hundehjerte kan. Uha, han er skøn.

Hvad koster sådan en Chihuahua?

Jeg ved godt (og er blevet gjort opmærksom på det), at prisen ikke skal
være afgørende for valget af race, men der ER altså forskel på, om jeg skal
spare sammen i et år, for at give ungerne en hund, eller det kan gøres på
kortere tid, ikke?

--
Steen
danmark = dk

Fra : dpl

Dato : 31-07-04 10:16

Hej Steen
Nu ved jeg ikke om du er blevet foreslået det før, men jeg vil da nævne
muligheden for at kigge på et internat. Vi har selv hentet vores basset
hound, inkl. stamtavle, avlskåring og hele molevitten, og han kostede så
vidt jeg husker 1200 kr. http://www.dyrenes-beskyttelse.dk

Der er sjældent hvalpe på internaterne, men ofte søde familiehunde, der
er blevet ofre for flytning, skilsmisse osv. Af fordele kan jeg
umiddelbart kommei tanke om, at man med lidt held og tålmodighed kan
finde hunde der er trænede, vant til børn, glade for katte osv. osv. Og
så slipper man for "pottetræningen" *smil*.

Man kan også overveje en hund der er f.eks. en 4-5 år gammel. De er ofte
mindre aktive, og kræver ikke helt så meget aktivering som en hvalp og
unghund. Selvfølgelig skal man som førstegangshundekøber styre udenom
problemhundene, og jeg oplever da også, at man på internaterne er meget
ærlige med evt. unoder og problemer.

Jeg håber i finder en dejlig vovse til Jer og ungerne, god jagt!

Hilsen Dorthe

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 31-07-04 12:08

Hej Steen

Hvis det er som med Flat så ligger de i 6000 - 7000 med DKK stamtavle.
Muligvis liodt billigere ved en af de små kennelklubber... Men hold dig for
alt i verden fra CKC! Regn med at du skal bruge gennemsnitligt 800 kroner om
måneden på hunden (Jeg bruger på den anden side af 4000 tilsammen på mine,
men det er også en større race og de er konkurrence-hunde). Hvis du allerede
nu begynder at lægge de 800 til side hver måned, altså de 800 du skal af med
løbende de næste mange år, så har du til en hund om 6-8 mdr. De mdr. kan du
så bruge på at sætte dig ind i racen, sætte dig ind i at ha' hund, sætte dig
ind i linierne så du får købt en sund hund med sunde linier osv.

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : x Vuf x

Dato : 31-07-04 12:23

31 Jul 2004 08:35:17 GMT, Steen wrote:

> [...]
>spare sammen i et år, for at give ungerne en hund, eller det kan gøres på

Efter min mening, er en Chihuahua ikke egnet til børn.
Man skal også være 100% sikker på, man vil ha' hund, for
børn kan ikke ta'/ha' ansvaret for et levende væsen alene!

Fra : Nana Sørensen

Dato : 31-07-04 13:31

"Steen" <newz@pc.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> spare sammen i et år, for at give ungerne en hund, eller det kan gøres på

Hej igen...

Det er meget forskelligt. Vi gav 4500 for vores. Men de koster mellem 3 og
8000. Hvis det kun skal være kælehund, så er der ikke noget i vejen for at
købe en til 4000. Bare vær opmærksom på de alm ting.

Mvh. Nana

Fra : Hans B.

Dato : 01-08-04 09:02

Hej Steen

Nu synes alle hundejere vel at deres race er den sødeste. Prøv at kigge på
en Cairn terrier. Det er en stor hund i en lille krop. Sjov, glad, let at
have med, kræver ikke timevis af motion om dagen, men elsker at gå tur.
Robust (dyrlægerne siger at de kun ser cairn når de skal vaccineres) Den er
glad for børn og andre dyr, elsker at lege og er (efter min mening) lidt
mere hund end de små (selv om jeg bestemt synes at "peanuthunde" er søde
)
De har en pels der er let at holde - og er en selvstændig hund. Jeg kender
at par cairn-ejere og vi er næsten enige om at det er een af de mest
selvstændige (stædige) racer vi kender. Men det er på en sød måde.

Selv har jeg altid været til store hunde (Labber f.ex.) men kan ikke
motionere den som den skal. Derfor valgte jeg cairn og jeg vil bestemt vælge
den igen hvis jeg skulle.

Hans

Fra : Steen

Dato : 01-08-04 09:12

"Hans B." <Baldrianremove@get2net.dk> wrote in

> Nu synes alle hundejere vel at deres race er den sødeste. Prøv at
> kigge på en Cairn terrier.

Det er bestemt heller ikke udelukket med sådan en lille fyr. Det skal jo
være en hund hele familien kan have det sjovt med - og som farmand sikkert
skal motionere alene, efter den første nye tid

--
Steen
danmark = dk

Fra : Susanne

Dato : 01-08-04 11:09

> [...]
> være en hund hele familien kan have det sjovt med - og som farmand sikkert
> skal motionere alene, efter den første nye tid

Hej Steen

Nu kan jeg ikke lade være med at hæfte mig ved at du i en tidligere posting
skriver:
"Nu er jeg rimeligt 'mageligt' anlagt, og da det sikkert er mig der skal
lufte hunden, når ungerne ikke gider mere, så har jeg tænkt på en Chihuahua"

Det er selvfølgelig fair nok, men så vil jeg nok råde dig til at holde dig
væk fra Cairn Terrier, Jack Russel Terrier, etc. Det er hunde som ganske
vist er små, men som skal have en hel del motion og frem for alt en masse
hjernearbejde. Så nok er der tale om små hunde, men der er også tale om
hunde med et stort behov for at blive brugt, for ikke at ende som en hund
med adfærdsproblemer og som kan være svær at styre (og også uden
adfærdsproblemer kan de være en ordentlig håndfuld, hvis ikke man får trænet
med dem, og ikke mindst, får trænet regelmæssigt!).

Får at det ikke skal lyde som en hadekampagne mod disse dejlige charmerende
og enestående små terrier, må jeg nok hellere lige tilføje, at jeg selv har
en cairn Men jeg synes bare lige at der var behov for, at det blev
pointeret at en lille hund IKKE er lig lidt arbejde

Held og lykke med hundeplanerne!

Mvh
Susanne

Fra : Steen

Dato : 01-08-04 11:53

"Susanne" <skrivikketilmigprivat@mensvarmigigruppen.com> wrote in

> Det er hunde som ganske
> vist er små, men som skal have en hel del motion

Tak for tippet - det ville jo være synd for alle parter, hvis de ikke
passede sammen

--
Steen
danmark = dk

Fra : Ulla Ipsen

Dato : 30-07-04 18:57

> [...]
>
> Jeg bladrer igennem diverse hundeleksikoner sammen med ungerne, og andre
> forslag har været Mops, Jack Russel Terrier etc.

Jeg mener at i først skal finde ud af hvilken familie i er og hvilke krav i
vil stille til en hund, der er mange forskellige racer at vælge imellem, men
det er meget vigtigt at i fra start er enige om hvilken plads hunden skal
udfylde. nogle hunde kræver megen motion og er meget aktive, andre racer har
behov for megen træning osv., - der er alt for mange hunde der bliver
aflivet i en tidlig alder, fordi ejerne ikke har sat ind i hvad netop den
race har behov for.
Jeg syntes det ville være en god ide, hvis i kontaktede Dansk Kennel Klub
http://www.dansk-kennel-klub.dk/ og fik lidt råd og vejledning, der findes
også en pjece der hedder "før du køber hund" som i også kan få hos Dansk
Kennel Klub.
Vedr. prisen på hunden, så må det efter min mening - aldrig være det
afgørende, hvis i vil ha en hund der passer til jeres familie, så er valget
af race det vigtigste.
Nå i så er blevet enige om hvilken race i vil ha, så kontakt flere
opdrættere og tag ud og besøg dem og hils på hunde af samme race. Hvis i så
stadig er enige om at det er den race der passer til jeres familie, - ja så
går i videre og bestiller en hvalp...
Held og lykke med projektet.
Ulla

Fra : MGA

Dato : 30-07-04 21:07

Hvis nogen af jer har allergi skal i vælge yorkshireterrier eller puddel, da
de ikke har underuld.
Der er mere pasning (øjenrens og tandbørstning) end ved andre hunde, til
gengæld kræver de ikke meget motion.
Yorkien kan dog fint klare sig med en "tur rundt om blokken" - jeg går med
Kali 3 gange om dagen 20-25 minutter af gangen.Det er en hyggetur hvor jeg
kigger på haver og Kali lugter til spændende dufte. Det er nok. Resten af
hendes motion får hun ved leg eller ved at fise rundt i vores lukkede have.
Hun gør når der kommer katte ind i haven, men ellers siger hun ikke ret
meget og som nogen herinde engang sagde, så er det jo op til dig hvor meget
hunden må have lov til at gø.
Jeg er igang med at lære Kali "ti stille", selvfølgelig skal hun have lov
til at snakke ind imellem, men hun bliver ikke en af de der små jappende
møgkræ som man ellers ser med de små.

Jeg havde puddel for 25 år siden og den blev overhovedet ikke trænet - det
var irriterende at den aldrig blev ordentlig renlig og at den aldrig kom når
jeg kaldte! (Men udover det var han min bedste ven i ungdomsårene)

Hvis du bliver træt ved tanken om at skulle træne din hund eller gå med den,
så vil jeg foreslå dig at vælge kat i stedet - den skal ikke ud at gå, den
er nem at gøre renlig, den gøer ikke og den skal ikke til hundeklipper

Held og lykke med valget

Mette