Gedde-mede hjælp
Fra : Kåre

Dato : 30-07-04 12:57

Hej NG

Har i mange år godt kunnet tænke mig at prøve at gedde-mede. Har også gjort
et par meget korte forsøg på at fiske en død skalle eller aborre, uden
resultat.
Når jeg står ved vandet med min døde fisk, og ikke rigtig aner om det jeg
gør er helt hen i vejret, så er troen på at det skal lykkes jo heller ikke
ret stor.

Er der nogen der har nogle links til nogle sider på nettet, hvor man kan
lidt start hjælp?
Det jeg mangler er sådan noget som hvordan tacklerne skal laves til
død/levende agnfisk fisket med flåd eller på bunder. I strømvand og stille
vand. Levende kontra død agnfisk. Opbevaring af levende agnfisk.
Fiskedybder.
Og noget der har generet mig igennem alle mine år som lystfisker: Hvordan
laver man en stopknude til flåddet, så den ikke bare bliver rykket op og ned
ad linen?

pft
Kåre

Fra : Anders

Dato : 31-07-04 21:56

"Kåre" <kaare@raffish.dk> wrote in message
> [...]
> laver man en stopknude til flåddet, så den ikke bare bliver rykket op og

Hejsa. en ide kunne være at låne den her bog på biblioteket. der står
faktisk næsten alt der er værd at vide om både død, levende og kunstaagn til
abbore gedde og sandart fiskeri.
Bogen hedder: Gedde Aborre, Sandart, Nye metoder og teknikker.-
Skrevet af, selvfølgelig, : Jens Ploug Hansen.

ISBN Nummer: 87-14-20135-6

Mvh Anders.

Fra : Kåre

Dato : 01-08-04 20:14

> [...]
> Bogen hedder: Gedde Aborre, Sandart, Nye metoder og teknikker.-
> Skrevet af, selvfølgelig, : Jens Ploug Hansen.

Jeg lånte for en del år siden en bog der hed Gedde, Aborre, Sandart (lånte
den vist endda mange gange i mine unge dage. Og ja, JPH var jo guruen
dengang...).
Er det den samme som Gedde, Aborre, Sandart, Nye metoder, eller er det en
revideret udgave?

Kåre

Fra : HB

Dato : 01-08-04 19:14

> [...]
> laver man en stopknude til flåddet, så den ikke bare bliver rykket op og

Stopknuden er svær at forklare på skrift, men jeg prøver: Tag en elastik og
læg den langs med linen og lav en lykke med elastikken så de to ender ligger
langs med linen igen. Derefter skal du lave en kællingeknude - altså du
tager den ene ende af elastikken rundt om linen og igennem den store lykke.
Tricket ved knuden er at du skal tage enden af elastikken igennem to gange i
alt inden du strammer den. Og du skal huske at fugte knuden inden du
strammer ellers knækker elastikken let.
Håber at det kan bruges

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kåre

Dato : 01-08-04 20:12

> [...]
> Tricket ved knuden er at du skal tage enden af elastikken igennem to gange
> alt inden du strammer den. Og du skal huske at fugte knuden inden du

Jeg havde prøvet noget lignende, bare med fiskeline istedet. Men knuden blev
bare skubbet langt op ad linen når jeg kastede ud.
Jeg vil prøve med elastikken snarest.

Tak, Kåre

Fra : HB

Dato : 06-08-04 08:59

> [...]
blev
> bare skubbet langt op ad linen når jeg kastede ud.

Jeg vil give dig ret i at det den er svær at kaste med, hvis du vil fiske
langt under dit glideflåd. Du må prøve at lave knuden et par gange, så du
til sidst ved hvor meget du kan tillade dig at stramme den før den knækker.
Sidste løsning er at du må ud og investere i nogle "færdige" gummi
stopknuder - en ting jeg dog ikke kan få mig selv til at gøre hehe.

VH Henrik

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 09-08-04 09:25

"HB" <poocster@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Sidste løsning er at du må ud og investere i nogle "færdige" gummi
> stopknuder - en ting jeg dog ikke kan få mig selv til at gøre hehe.

Jeg bruger en tyk fiskeline til at binde denne stopknude med, idet denne
løber langt lettere igennem øjerne på stangen. Elastikken har for stor
friktion synes jeg og laver "ballade" en gang imellem.
Hvis du ved hvordan du binder en spade hook altså en krogløs krog fast på
linen, så ved du også hvordan du laver en stopknude. Det er een og den samme
knude.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : HB

Dato : 10-08-04 16:52

> [...]
> Hvis du ved hvordan du binder en spade hook altså en krogløs krog fast på
> linen, så ved du også hvordan du laver en stopknude. Det er een og den

Hmm den vil jeg da også lige prøve og se om det giver et bedre resultat end
elastikken. Jeg går ud fra at du mener knuden til de kroge der ikke har
noget øje ??? Den må jeg lige lære. Skal bare lige finde et sted hvor jeg
kan se den.

VH
Henrik