/ Forside / Teknologi / Hardware / Bundkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Bundkort
#NavnPoint
tedd 7545
BjarneD 3920
peet49 3555
Gambrinus 2905
dk 2525
Klaudi 1680
Manse9933 1215
dos-man 1010
Brommi 1005
10  srhansen 945
Strømforbrug
Fra : BorreBoy


Dato : 30-07-04 11:36

Hejsa.

Jeg har et Asus P4C800 Deluxe bundkort. I BIOS har jeg sat det til, at kunne
starte ved et tryk på min mellemrumstast. Jeg mener at have læst, at denne
funktion skulle sluge en del standby-strøm. Er der nogen der har målt det?
Grunden til jeg spørger, er en ret stor el-regning



--
Med venlig hilsen,
Thomas Borre.



 
 
Pophaar (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Pophaar


Dato : 30-07-04 12:16

Start med at tænke på komfuret og tørretumbleren.

"BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk> skrev i en meddelelse
news:ced89h$31ag$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa.
>
> Jeg har et Asus P4C800 Deluxe bundkort. I BIOS har jeg sat det til, at
kunne
> starte ved et tryk på min mellemrumstast. Jeg mener at have læst, at denne
> funktion skulle sluge en del standby-strøm. Er der nogen der har målt det?
> Grunden til jeg spørger, er en ret stor el-regning
>
>
>
> --
> Med venlig hilsen,
> Thomas Borre.
>
>



Nils Emil P. Larsen (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Nils Emil P. Larsen


Dato : 30-07-04 12:41

On Fri, 30 Jul 2004 13:16:17 +0200, "Pophaar" <luchter@liam.dz> wrote:

>Start med at tænke på komfuret og tørretumbleren.

Ja, de bruger meget strøm - men kun når de er i brug (relativt kort
tid).
Det er da trist at spilde penge på standby-udstyrs næsten konstante
uproduktive effektforbrug - især når alt der skal til er en pæn LK
FUGA underlag+ramme+kontakt til i alt ca. 100 kr! Din PC er formentlig
i standby MEGET længere tid end du bruger en kogeplade!? (Forhåbentlig
slukker du din PC, når du ikke bruger den - ellers koster det dig nemt
3000-4500 kr i strøm om året - ved et forbrug på 300W incl. skærm og
printer).

mvh
Nils Emil
--
My reply-address is valid. www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig. Redning af døde BIOS'er

Jesper G. Poulsen (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 30-07-04 13:50

Nils Emil P. Larsen wrote:

> slukker du din PC, når du ikke bruger den - ellers koster det dig nemt
> 3000-4500 kr i strøm om året - ved et forbrug på 300W incl. skærm og

Jeg har to store computere kørende i døgndrift og min samlede årlige
elregning ligger på 6000,- så jeg ved ikke hvor du får dine tal fra.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

TGD (30-07-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 30-07-04 20:59


"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:xn0dldxyyw5p3000@dtext.news.tele.dk...
> Nils Emil P. Larsen wrote:
>
> > slukker du din PC, når du ikke bruger den - ellers koster det dig nemt
> > 3000-4500 kr i strøm om året - ved et forbrug på 300W incl. skærm og
>
> Jeg har to store computere kørende i døgndrift og min samlede årlige
> elregning ligger på 6000,- så jeg ved ikke hvor du får dine tal fra.

Har du også skærmene kørende? En skærm sluger godt vel 75 W når de er tændt
(ikke i standby).



Thomas S. Iversen (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 30-07-04 21:15

On 2004-07-30, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
> Nils Emil P. Larsen wrote:
>
>> slukker du din PC, når du ikke bruger den - ellers koster det dig nemt
>> 3000-4500 kr i strøm om året - ved et forbrug på 300W incl. skærm og
>
> Jeg har to store computere kørende i døgndrift og min samlede årlige
> elregning ligger på 6000,- så jeg ved ikke hvor du får dine tal fra.

300W*24timer = 7200Wtimer = 7.2KWH/døgn

7.2*365=2628KWH

Da en KWH ligger mellem 1.5 og 2,- er NE's beregning ikke ved siden af,
under _forudsætning_ af et forbrug på 300W som han skrev. Det kan iøvrigt
diskuterets, men en stor moderne P4 computer med skærm skal da nok ligge
deropad.

Thomas (der selv har en maskinen kørende i døgndrift på 35W)

Jesper G. Poulsen (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 30-07-04 22:16

Thomas S. Iversen wrote:

> iøvrigt diskuterets, men en stor moderne P4 computer med skærm skal
> da nok ligge deropad.

Maskinerne er:

Dual PPro 200
Barton 2500+
- Én skærm (der er går i DPMS-dvale engang imellem).

Masser af diske og masser af eksterne enheder.

Derudover er stereoanlægget også tændt i døgndrift.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Thomas S. Iversen (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 30-07-04 22:28

On 2004-07-30, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Dual PPro 200
> Barton 2500+
> - Én skærm (der er går i DPMS-dvale engang imellem).

Har du målt hvor meget effekt der forbruges?

> Masser af diske og masser af eksterne enheder.

Da du bruger 10W ca. pr. disk skal du virkelig have mange diske før det
tæller noget. Skærmen står for 1/2-1/3 af dit forbrug, så jo mere den går i
DPMS jo bedre.

> Derudover er stereoanlægget også tændt i døgndrift.



Thomas (der finder det uhyrligt med de danske elpriser)


Jesper G. Poulsen (31-07-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 31-07-04 14:12

Thomas S. Iversen wrote:

> Har du målt hvor meget effekt der forbruges?

Nej, jeg kigger blot på elregningen og ser at den er konstant fra
kvartal til kvartal (1500,-).

> Thomas (der finder det uhyrligt med de danske elpriser)

Lad os få solcelleanlæggene ned i nogle overkommelige priser


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Thomas S. Iversen (31-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 31-07-04 20:50

On 2004-07-31, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>> Thomas (der finder det uhyrligt med de danske elpriser)
>
> Lad os få solcelleanlæggene ned i nogle overkommelige priser

Der skal ske noget revolutionerende før det sker. Både med solcelle
teknologi, men så sandelig også med batteriteknologi. Overskudsproduktion
kan den enkelte ikke gøre så meget ved. Så skal man have lov til at sende
det ud på forsyningsnettet og få penge tilbage fra elselskabet, men den tror
jeg ikke på kan lade sig gøre! :-/

Thomas

Jesper G. Poulsen (01-08-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 01-08-04 04:08

Thomas S. Iversen wrote:

> Der skal ske noget revolutionerende før det sker. Både med solcelle
> teknologi, men så sandelig også med batteriteknologi.
> Overskudsproduktion kan den enkelte ikke gøre så meget ved. Så skal
> man have lov til at sende det ud på forsyningsnettet og få penge
> tilbage fra elselskabet, men den tror jeg ikke på kan lade sig gøre!

Så har du ikke set TV2/Midtvest for nyligt.

I forrige uge var der et indslag fra Ringkøbing hvor et ægtepar havde
fået monteret solcelleanlæg på taget for 50.000,- (resten var betalt af
staten). Deres elmåler kørte baglæns

Jeg har bare ikke 50.000 og ejheller et tag at montere anlægget på (det
er ikke mit hus)...


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Thomas S. Iversen (01-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 01-08-04 21:23

On 2004-08-01, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
> Thomas S. Iversen wrote:
>
>> Der skal ske noget revolutionerende før det sker. Både med solcelle
>> teknologi, men så sandelig også med batteriteknologi.
>> Overskudsproduktion kan den enkelte ikke gøre så meget ved. Så skal
>> man have lov til at sende det ud på forsyningsnettet og få penge
>> tilbage fra elselskabet, men den tror jeg ikke på kan lade sig gøre!
>
> Så har du ikke set TV2/Midtvest for nyligt.

Nej det kan man ikke beskylde mig for.

> I forrige uge var der et indslag fra Ringkøbing hvor et ægtepar havde
> fået monteret solcelleanlæg på taget for 50.000,- (resten var betalt af
> staten). Deres elmåler kørte baglæns

Udover at det er syret at der er et el-selskab der gør noget ved det, så
er 50k mange penge. Hvis ægteparet nu sparede 50% af hvad vi forbruger (ca.
6k/år), så sparer de altså 3k om året. Det giver 17 år før vi tjener
penge. Så enten skal prisen på strøm gå meget op eller også skal prisen
på solceller gå meget ned.

Det kunne være interessant at se hvad prisen ville være som "masseprodukt"

> Jeg har bare ikke 50.000 og ejheller et tag at montere anlægget på (det
> er ikke mit hus)...

Samme her.

Thomas

Jesper G. Poulsen (01-08-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 01-08-04 23:18

Thomas S. Iversen wrote:

> Udover at det er syret at der er et el-selskab der gør noget ved det,

Det er staten - ikke et elselskab.

> så er 50k mange penge. Hvis ægteparet nu sparede 50% af hvad vi
> forbruger (ca. 6k/år), så sparer de altså 3k om året. Det giver 17

Deres anlæg havde tjent sig ind indenfor de første 11 måneder.

> Det kunne være interessant at se hvad prisen ville være som
> "masseprodukt"

Indtil videre ligger den på ca. 100.000,-


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

webhiker (31-07-2004)
Kommentar
Fra : webhiker


Dato : 31-07-04 13:21

"Pophaar" <luchter@liam.dz> wrote in
news:410a2e1d$0$217$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Start med at tænke på komfuret og tørretumbleren.
>
> "BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk> skrev i en meddelelse
> news:ced89h$31ag$1@news.cybercity.dk...
>> Hejsa.
>>
>> Jeg har et Asus P4C800 Deluxe bundkort. I BIOS har jeg sat det til,
>> at
> kunne
>> starte ved et tryk på min mellemrumstast. Jeg mener at have læst, at
>> denne funktion skulle sluge en del standby-strøm. Er der nogen der
>> har målt det? Grunden til jeg spørger, er en ret stor el-regning
>>
>>
>>
>> --
>> Med venlig hilsen,
>> Thomas Borre.
>>
>>
>
>

Støvsuger & kaffemaskine. ! 8)

Webhiker.....

Ivan V. Klattrup (31-07-2004)
Kommentar
Fra : Ivan V. Klattrup


Dato : 31-07-04 13:29

"webhiker" <webhiker@not-working> skrev i en meddelelse
news:410b8ec0$0$204$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> kaffemaskine. ! 8)

og specielt hvis man lader den stå og koge efter at den er færdig med at
brygge, eller ikke sørger for at afkalke den
--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk



JK (30-07-2004)
Kommentar
Fra : JK


Dato : 30-07-04 12:26

On Fri, 30 Jul 2004 12:35:49 +0200, "BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk>
wrote:

>Hejsa.
>
>Jeg har et Asus P4C800 Deluxe bundkort. I BIOS har jeg sat det til, at kunne
>starte ved et tryk på min mellemrumstast. Jeg mener at have læst, at denne
>funktion skulle sluge en del standby-strøm. Er der nogen der har målt det?
>Grunden til jeg spørger, er en ret stor el-regning

Standby er ca. 5 watt for den strømforsyning, der er i computeren.
Hertil kommer standby drift på skærmen, hvis du ikke slukker den.

Sådan en standby-drift er ikke usædvanlig. Det gælder fjernsyn,
clockradio, radi, osv.

Måske også halogen-pærer, hvis transformatoren står og luner, selv om
de er slukkede.

Hvad 5 watt koster:

5x24=120 watt timer pr. døgn, eller 0.12 kwatt-time, eller 0.12 kr.
pr. døgn

Men mange hjem har som sagt mange standby's, så de har ca. 1 kr. pr.
døgn til det, ialt.

Der findes sådan en usb-skinne til at bringe standby for PC, skærm,
printer ned til nul, hvis de alle tilsluttes samme strømskinne. Men
jeg kender den ikke i detaljer.

http://www.medieshoppen.dk/shop/default.asp?ProductID=243

mvh

John

Pophaar (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Pophaar


Dato : 30-07-04 12:33

Hvor er det, strømmen koster 1 kr./kWH?

"JK" <(please reply to group, email invalid) junk@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:nmbkg05c669bidfcbau36scucac2sd5ecd@4ax.com...
> On Fri, 30 Jul 2004 12:35:49 +0200, "BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk>
> wrote:
>
> >Hejsa.
> >
> >Jeg har et Asus P4C800 Deluxe bundkort. I BIOS har jeg sat det til, at
kunne
> >starte ved et tryk på min mellemrumstast. Jeg mener at have læst, at
denne
> >funktion skulle sluge en del standby-strøm. Er der nogen der har målt
det?
> >Grunden til jeg spørger, er en ret stor el-regning
>
> Standby er ca. 5 watt for den strømforsyning, der er i computeren.
> Hertil kommer standby drift på skærmen, hvis du ikke slukker den.
>
> Sådan en standby-drift er ikke usædvanlig. Det gælder fjernsyn,
> clockradio, radi, osv.
>
> Måske også halogen-pærer, hvis transformatoren står og luner, selv om
> de er slukkede.
>
> Hvad 5 watt koster:
>
> 5x24=120 watt timer pr. døgn, eller 0.12 kwatt-time, eller 0.12 kr.
> pr. døgn
>
> Men mange hjem har som sagt mange standby's, så de har ca. 1 kr. pr.
> døgn til det, ialt.
>
> Der findes sådan en usb-skinne til at bringe standby for PC, skærm,
> printer ned til nul, hvis de alle tilsluttes samme strømskinne. Men
> jeg kender den ikke i detaljer.
>
> http://www.medieshoppen.dk/shop/default.asp?ProductID=243
>
> mvh
>
> John



JK (30-07-2004)
Kommentar
Fra : JK


Dato : 30-07-04 13:01

On Fri, 30 Jul 2004 13:32:58 +0200, "Pophaar" <luchter@liam.dz> wrote:

>Hvor er det, strømmen koster 1 kr./kWH?
>
ok, så 1,5 kr/kWh

mvh

John



Nils Emil P. Larsen (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Nils Emil P. Larsen


Dato : 30-07-04 12:41

On Fri, 30 Jul 2004 12:35:49 +0200, "BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk>
wrote:

>Jeg har et Asus P4C800 Deluxe bundkort. I BIOS har jeg sat det til, at kunne
>starte ved et tryk på min mellemrumstast. Jeg mener at have læst, at denne
>funktion skulle sluge en del standby-strøm. Er der nogen der har målt det?
>Grunden til jeg spørger, er en ret stor el-regning

Hej

Din computer bruger ikke mere eller mindre strøm når du aktiverer
ovennævnte funktion. Hovedsagen er, at en ATX-baseret computer bruger
strøm konstant - selvom den er "slukket". Der bliver holdt gang i
strømforsyningen for at levere +5V standby spænding.
Forskellige bundkort bruger denne kilde forskelligt. Nogle bundkort
forsyner således konstant USB-bussen med spænding - andre bundkort
måske tastaturet (i det tilfælde).

Selvom bundkortet ikke udnytter +5V stand by spændingen til noget
særligt (dvs. med et strømforbrug af praktisk betydning), bruger
computeren alligevel strøm.

Det skyldes, at ATX-strømforsyningen (og andre typer strømforsyninger
i TV, video osv.) ved lavt nettoforbrug har en meget ringe
nyttevirkning. Et nettoforbrug for at holde liv i en lysdiode på 0,1W
kan nemt kræve en tilført effekt på 2-10W (ca. 20-150 kr pr. år).

1W konstant forbrug i et år koster ca. 1W * 24h/dag * 365 dage/år *
1,5 kr/kWh = 13 kr

Mit råd er: Sluk for PC'en og printere og videomaskiner etc. når det
ikke bruges. Sluk på kontakten for at sikre et forbrug på 0W.

mvh
Nils Emil
--
My reply-address is valid. www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig. Redning af døde BIOS'er

BorreBoy (30-07-2004)
Kommentar
Fra : BorreBoy


Dato : 30-07-04 12:42


"Nils Emil P. Larsen" <ne-nospam7@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:30ckg0ptjciq1oqmdnpr5dgl6qv3ctoddc@4ax.com...
> On Fri, 30 Jul 2004 12:35:49 +0200, "BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk>
> wrote:
>
> >Jeg har et Asus P4C800 Deluxe bundkort. I BIOS har jeg sat det til, at
kunne
> >starte ved et tryk på min mellemrumstast. Jeg mener at have læst, at
denne
> >funktion skulle sluge en del standby-strøm. Er der nogen der har målt
det?
> >Grunden til jeg spørger, er en ret stor el-regning
>
> Hej
>
> Din computer bruger ikke mere eller mindre strøm når du aktiverer
> ovennævnte funktion. Hovedsagen er, at en ATX-baseret computer bruger
> strøm konstant - selvom den er "slukket". Der bliver holdt gang i
> strømforsyningen for at levere +5V standby spænding.
> Forskellige bundkort bruger denne kilde forskelligt. Nogle bundkort
> forsyner således konstant USB-bussen med spænding - andre bundkort
> måske tastaturet (i det tilfælde).
>
> Selvom bundkortet ikke udnytter +5V stand by spændingen til noget
> særligt (dvs. med et strømforbrug af praktisk betydning), bruger
> computeren alligevel strøm.
>
> Det skyldes, at ATX-strømforsyningen (og andre typer strømforsyninger
> i TV, video osv.) ved lavt nettoforbrug har en meget ringe
> nyttevirkning. Et nettoforbrug for at holde liv i en lysdiode på 0,1W
> kan nemt kræve en tilført effekt på 2-10W (ca. 20-150 kr pr. år).
>
> 1W konstant forbrug i et år koster ca. 1W * 24h/dag * 365 dage/år *
> 1,5 kr/kWh = 13 kr
>
> Mit råd er: Sluk for PC'en og printere og videomaskiner etc. når det
> ikke bruges. Sluk på kontakten for at sikre et forbrug på 0W.

Tak for svaret.



Gevaldi (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Gevaldi


Dato : 30-07-04 19:50


BorreBoy skriblede:

> Tak for svaret.

Hvis du virkelig vil tænke over dit energi
forbrug, kunne du så ikke også lige tænke
på det gode tricks der hedder citatteknik.

Det er vel ikke nødvendigt at *fråse* med
strømmen og pladsen bare for at skrive
ovenstående.




--
/Gevaldi
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html


BorreBoy (30-07-2004)
Kommentar
Fra : BorreBoy


Dato : 30-07-04 19:59


"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:410a98e9$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> BorreBoy skriblede:
>
> > Tak for svaret.
>
> Hvis du virkelig vil tænke over dit energi
> forbrug, kunne du så ikke også lige tænke
> på det gode tricks der hedder citatteknik.


Det mindsker da mit energiforbrug "Gevaldigt", når jeg ikke redigerer
hysterisk meget i det jeg svarer på!

> Det er vel ikke nødvendigt at *fråse* med
> strømmen og pladsen bare for at skrive
> ovenstående.

Tror ikke det bruger ekstra strøm, og plads har jeg rigeligt af.



Gevaldi (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Gevaldi


Dato : 30-07-04 20:04


BorreBoy skriblede:

> Det mindsker da mit energiforbrug "Gevaldigt", når jeg ikke redigerer
> hysterisk meget i det jeg svarer på!

Det letter debatten jo mindre tekst der
medtages i de indlæg der kommer og
at skulle scrolle 36 linier ned for at se
du havde skrevet 3 ord, det er sgu' for
åndsvagt.



--
/Gevaldi


BorreBoy (30-07-2004)
Kommentar
Fra : BorreBoy


Dato : 30-07-04 20:12


"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:410a9c30$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> BorreBoy skriblede:
>
> > Det mindsker da mit energiforbrug "Gevaldigt", når jeg ikke redigerer
> > hysterisk meget i det jeg svarer på!
>
> Det letter debatten jo mindre tekst der
> medtages i de indlæg der kommer og
> at skulle scrolle 36 linier ned for at se
> du havde skrevet 3 ord, det er sgu' for
> åndsvagt.

Med min scroll-mus bemærker jeg ikke problemet.



Mikkel Gottlieb (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Gottlieb


Dato : 30-07-04 20:35


"BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk> wrote in message
news:cee6h5$sl4$1@news.cybercity.dk...

> Med min scroll-mus bemærker jeg ikke problemet.

Men det kan være at 5 ud af 10 gør det og det er 50 % - en meget god
grund til at gøre det - det tager dig 10 sekunder hvis man skal medregne
al den energi du indtil nu har sparet. Men ud over det så er det jo også
god netikette (gud hvor jeg hader det ord) og du kan da ikke have noget
mod at glæde dem der skal læse dine indlæg vel ?

Mikkel


BorreBoy (31-07-2004)
Kommentar
Fra : BorreBoy


Dato : 31-07-04 06:06


"Mikkel Gottlieb" <slupper@slupper.dkX> skrev i en meddelelse
news:EjxOc.28540$Vf.1642657@news000.worldonline.dk...
>
> "BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk> wrote in message
> news:cee6h5$sl4$1@news.cybercity.dk...
>
> > Med min scroll-mus bemærker jeg ikke problemet.
>
> Men det kan være at 5 ud af 10 gør det og det er 50 % - en meget god
> grund til at gøre det - det tager dig 10 sekunder hvis man skal medregne
> al den energi du indtil nu har sparet. Men ud over det så er det jo også
> god netikette (gud hvor jeg hader det ord) og du kan da ikke have noget
> mod at glæde dem der skal læse dine indlæg vel ?

Du har helt ret.
Jeg synes bare gevaldis post, virkede som et surt opstød.



Robert Eriksen (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 02-08-04 07:58



BorreBoy wrote:
> "Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:410a98e9$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>BorreBoy skriblede:
>>
>>
>>>Tak for svaret.


>
>>Det er vel ikke nødvendigt at *fråse* med
>>strømmen og pladsen bare for at skrive
>>ovenstående.
>
>
> Tror ikke det bruger ekstra strøm

Du har tydeligvis ikke tænkt på de små Tx/Rx lamper på dit modem/router!
Hvert blink koster

Ukendt (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-08-04 23:27

"Nils Emil P. Larsen" <ne-nospam7@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:30ckg0ptjciq1oqmdnpr5dgl6qv3ctoddc@4ax.com...
>
> Mit råd er: Sluk for PC'en og printere og videomaskiner etc. når det
> ikke bruges. Sluk på kontakten for at sikre et forbrug på 0W.
>

Så er man også sikret mod lynnedslag, der nemt kan være dyrere end mange års
standby forbrug...

Rune

.... hvis PC er målt til 5,5 Watt i standby, 115 idle og op til 180 Watt ved
fuld belastning.
....hertil kommer skærm



Thomas S. Iversen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 03-08-04 23:55

On 2004-08-03, Rune Friis Jørgensen <> wrote:
> "Nils Emil P. Larsen" <ne-nospam7@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:30ckg0ptjciq1oqmdnpr5dgl6qv3ctoddc@4ax.com...
>>
>> Mit råd er: Sluk for PC'en og printere og videomaskiner etc. når det
>> ikke bruges. Sluk på kontakten for at sikre et forbrug på 0W.
>>
>
> Så er man også sikret mod lynnedslag, der nemt kan være dyrere end mange års
> standby forbrug...

Hvad går dig til at tro at lynet ikke kan "springe" de få cm. når det nu kan
tvinge sig vej ned gennem atmosfæren?

Thomas

Jesper G. Poulsen (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 04-08-04 08:01

Rune Friis Jørgensen wrote:

> Så er man også sikret mod lynnedslag, der nemt kan være dyrere end

At slukke på kontakten sikrer ikke mod skader forårsaget af lyn.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Ukendt (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-08-04 08:58

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:xn0dlm49f2gv7n9004@dtext.news.tele.dk...
> Rune Friis Jørgensen wrote:
>
> > Så er man også sikret mod lynnedslag, der nemt kan være dyrere end
>
> At slukke på kontakten sikrer ikke mod skader forårsaget af lyn.

ØV !

Jeg synes ellers lige jeg havde sådan et godt argument *S*

Rune



Bjarke Andersen (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 30-07-04 21:31

"BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk> crashed Echelon writing
news:ced89h$31ag$1@news.cybercity.dk:

> Jeg har et Asus P4C800 Deluxe bundkort. I BIOS har jeg sat det til, at
> kunne starte ved et tryk på min mellemrumstast. Jeg mener at have
> læst, at denne funktion skulle sluge en del standby-strøm. Er der
> nogen der har målt det? Grunden til jeg spørger, er en ret stor
> el-regning

Hvis du vil være præcis, så køb de der elmålere man smider i stikkontakten.
Udover den kan svare på dit spørgsmål for netop din(e) computer(e), kan den
helt sikkert være med til at vise hvad de andre elementer sviner med af
strøm. Et skod køleskab (Klasse C) kan fx. koste op til 10,- mere pr. dag
end et klasse A køleskab.

God jagt.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Thomas S. Iversen (30-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 30-07-04 22:37

On 2004-07-30, BorreBoy <borreXXX@lucasfilm.dk> wrote:

> Jeg har et Asus P4C800 Deluxe bundkort. I BIOS har jeg sat det til, at kunne
> starte ved et tryk på min mellemrumstast. Jeg mener at have læst, at denne
> funktion skulle sluge en del standby-strøm. Er der nogen der har målt det?
> Grunden til jeg spørger, er en ret stor el-regning

Ikke for at snage vildt, men hvor stor? og hvad har du kørende i hele
husstanden?

Min familie (2 voksne og vores 2 børn) bruger sådan circus 230KWH om
måneden. Vi har fjernvarme til opvarmning. Bruger komfur til madlavning
hver dag, ovn 1-2 gange om ugen. 1 gang opvask om dagen i maskine (Energi
C), 1 gang vask om dagen (energi A). En 24 timers webserver (40W), hvoraf de
12 af dem er arbejde/surf hvor skærmene er tændt og hver trækker 100W.

Hvad mere? Tjo, køleskab, energi A. inkl. fryser. Med 2 kompressorer for
optimal udnyttelse af energien.

+ det løse (fjernsyn, lamper, mikroovn og stereoanlæg)

Sådan ser det ud.

Køb en energimåler til 100-200,- og gå dit hus igennem, og se hvor du skal
sætte ind og hvor du med sindsro kan være ligeglad.

Thomas

BorreBoy (31-07-2004)
Kommentar
Fra : BorreBoy


Dato : 31-07-04 06:04


"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
news:slrncglfrd.2o0.zensonic@www.zensonic.dk...
> On 2004-07-30, BorreBoy <borreXXX@lucasfilm.dk> wrote:
>
> > Jeg har et Asus P4C800 Deluxe bundkort. I BIOS har jeg sat det til, at
kunne
> > starte ved et tryk på min mellemrumstast. Jeg mener at have læst, at
denne
> > funktion skulle sluge en del standby-strøm. Er der nogen der har målt
det?
> > Grunden til jeg spørger, er en ret stor el-regning
>
> Ikke for at snage vildt, men hvor stor? og hvad har du kørende i hele
> husstanden?

Såmen ikke så stor. Jeg har bare næsten ikke været hjemme de sidste 6 mdr.
og har haft TV og stereo helt slukket. Derudover har jeg jo ikke brugt TV,
komfur, vaskemaskine, tørretumbler mm. særligt meget.
Alligevel var forbruget større end sidste år. Det undrer mig en del.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste