Hjælp en nybegynder der overvejer kat ?
Fra : Jan

Dato : 30-07-04 06:38

Hejsa

Min kone, vores 2 børn på 4 og 7 år og jeg selv overvejer at anskaffe os en
kat.
I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål:

1: Vi har en overdækket altan med skyderuder - er vi nød til at købe gitter
at sætte for der her om sommeren, eller kan en kat fornemme der er laaangt
ned.

2: Vil det være "dyreplageri" kun at købe 1 kat eller bør katte være mindst
2 sammen.

3: Hvad skal man vælge en han kat eller en hunkat ??

4: Nogen har sagt at det er lettest at få katte om foråret og sommeren - kan
det virkelig passe ???

5: Bør man evt. tegne en "katteforsikring" når man anskaffer sig en og kan
man i det hele taget det - jeg tænker på at dyrelægeregninger jo nok kan
være store hvis den bliver syg ?

Ja lad mig høre jeres meninger om mine spørgsmål samt andre vigtige ting vi
bør tage højde for eller tænke på.

På forhånd tak

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 07:07

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gitter
> at sætte for der her om sommeren, eller kan en kat fornemme der er laaangt

Et gitter/net er nødvendigt. Katten kan godt fornemme at der er langt ned,
men er der lige en fugl, en flue, andet spændende, ja, så er den på vej ud
over altanen efter det...
Det er en myte, at katte altid lander uskadte på alle fire ben.

> 2: Vil det være "dyreplageri" kun at købe 1 kat eller bør katte være
mindst
> 2 sammen.

Hvad siger regler der hvor I bor?

Har I mulighed for at have to katte, er det afgjort det bedste. Må I kun
have een, skal I sørge for at finde en kat, der trives godt alene.

> 3: Hvad skal man vælge en han kat eller en hunkat ??

Det er fuldstændig ligegyldigt, bare den/de bliver neutraliseret.

> 4: Nogen har sagt at det er lettest at få katte om foråret og sommeren -
kan
> det virkelig passe ???

Mon ikke de mener, at der er flest killinger og overskudskatte på det
tidspunkt, og at det dermed er lettere at få fat i en lille sød killing?

rstiden har intet at gøre med, om katten lettere falder på plads i sit nye
hjem.

> 5: Bør man evt. tegne en "katteforsikring" når man anskaffer sig en og kan
> man i det hele taget det - jeg tænker på at dyrelægeregninger jo nok kan
> være store hvis den bliver syg ?

Det kan man godt, der er forskellige selskaber der forsikrer katte. Prisen
er oftest omkring 700 kr. årligt pr. kat. Så er der noget selvrisiko, der er
forskelligt fra forsikring til forsikring, samt et eller andet loft på, hvor
mange udgifter forsikringen dækker årligt.

Jeg snakkede med min dyrlæge om det, hun er kattedyrlæge, og fik at vide, at
når det er en ren indendørskat, som er neutraliseret, vaccineret, får det
rigtige foder og bare er en helt igennem sund og rask kat, så kan det ikke
betale sig at købe en forsikring, da det er sjældent, der bliver brug for
dyrlægen til andet end den årlige vaccination i hele kattens levetid.
De ting som katten kunne få brug for med årene, som tandbehandlig, dækker
forsikringen som oftest ikke alligevel.

> Ja lad mig høre jeres meninger om mine spørgsmål samt andre vigtige ting
vi
> bør tage højde for eller tænke på.

Læs alt hvad I kan komme i nærheden om om katte. Sæt jer også ind i lidt
ernæring, sådan at I kan vælge det rigtige foder. Forkert fodring resulterer
næsten altid i urinvejslidelser.

Tina

Fra : Leyna

Dato : 30-07-04 07:53

On Fri, 30 Jul 2004 07:37:30 +0200, "Jan" <jan@soerensen.mail.dk>
wrote:

>Min kone, vores 2 børn på 4 og 7 år og jeg selv overvejer at anskaffe os en
>kat.
>I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål:

Jeg svarer lige på dem jeg kan. Jeg hører ikke til "expert-panelet"

>1: Vi har en overdækket altan med skyderuder - er vi nød til at købe gitter
>at sætte for der her om sommeren, eller kan en kat fornemme der er laaangt
>ned.

Det ville jeg i hvert fald gøre. Mine katte mener at når fugle (og
fluer!) kan flyve, så kan de også. De er drattet ned fra utallige
vindueskarme på den bekostning.

>2: Vil det være "dyreplageri" kun at købe 1 kat eller bør katte være mindst
>2 sammen.

Vi havde kun en til at starte med, og hun trivedes faktisk fint alene.
Det kommer vist meget an på kattens temperament.

>3: Hvad skal man vælge en han kat eller en hunkat ??

Hankatte er som regel noget mere kælne og sociale, og så er det
væsentligt billigere at få en hankat kastreret end det er at få
hunkatten neutraliseret.

>5: Bør man evt. tegne en "katteforsikring" når man anskaffer sig en og kan
>man i det hele taget det - jeg tænker på at dyrelægeregninger jo nok kan
>være store hvis den bliver syg ?

Personligt tror jeg slet ikke på at det kan svare sig. De
dyrlægeregninger der har været på mine katte har været minimale (jeg
har også to hunde, og de har til gengæld kostet en del.). Det har
stort set kun været de årlige vaccinationer, og så engangsudgiften til
neutralisering.

Lige en sidste ting. I har relativt små børn, og ikke alle dyr er
vilde med opmærksomheden fra børnene. Derfor er det meget vigtigt at I
lærer børnene at omgåes dyret/dyrene på en fornuftig måde. Katten skal
nok selv sige fra, men det kan altså godt koste ungerne nogle sår. Og
jeg ved godt at I som ansvarlige forældre selvfølgelig har forklaret
jeres børn hvordan man omgåes dyr, men jeg kan da huske fra min egen
barndom hvor svært det var at lade hunden/katten i fred. De skulle
bare klappes og kæles med hele tiden.

Held og lykke med det.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Sarah Paulsen

Dato : 30-07-04 13:19

Hej Jan

Jeg bor i lejlighed sammen med min kæreste og da vi flyttede herned købte vi
samtidig en kat. Hun er lige blevet et år gammel. Vi købte hende da hun var
11 uger gammel. Hun har aldrig nogensinde været udenfor alene (kun i snor).
Vi bor på 2 sal og har som jer også skydevinduer. Vi troede at hun klarede
det rimelig godt, men en dag kunne vi ikke finde hende og da min kæreste
tilfældigt kiggede ud af vinduet, lå hun nede på jorden. Heldigvis skete der
ikke noget med hende, andet end at hun var temmelig beskidt og forskrækket.

Skal i vælge hun eller han kat? Man siger jo at han katte pisser meget rundt
i hele huset/lejligheden for at afmærke sig teritorie. Jeg vil mene at en
hun kat absolut er lettere at have selv. Men hun skal dog have p-piller (en
gang i ugen) ellers går hun i løbetid!

Mange hilsener mig

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-07-04 14:00

On 2004-07-30 14:19:22 +0200, "Sarah Paulsen" <dingse@hotmail.com> said:

> [...]
> hun kat absolut er lettere at have selv. Men hun skal dog have p-piller (en

En kælekat, der ikke skal bruges til avl bør neutraliseres. Især for
kattens, men selvfølgelig også for ejerens skyld. En kastreret hankat
strinter normalt ikke, især ikke hvis man får indgrebet lavet før han
er kønsmoden Og en hunkat der er neutraliseret går ikke i løbetid -
eller får kræft, underlivsproblemer og psykiske problemer af
p-pillerne. Bivirkninger, der desværre er ganske almindelige
--
Knus fra Ann R

Fra : Mette B

Dato : 05-08-04 22:02

> [...]

> hun kat absolut er lettere at have selv. Men hun skal dog have p-piller (en

Vil bare tilføje at p-piller ikke er godt for hunkatten i længden... så
det optimale vil være at få en kat der er eller der bliver neutraliseret
:)

Hvis det ikke umiddelbart skal være en killing, er der en masse dejlige
katte på www.vildkat.dk, der søger nyt og kærligt hjem.

Med venlig hilsen
Mette B
- Tøm kattebakken ved privat svar