Forslag til underlag i hundegård
Fra : Iben Marianne Krarup~

Dato : 29-07-04 21:02

Hej !

Vi har en rimelig stor hundegård, men som nu har bestået af jord og græs
(dertilhørende brændenælder - ukrudt mv.).

Vi skal til at udvide hundegården, og har i den forbindelse overvejelser om
at få lagt en anden bund i hundegård - lidt mere hensigtsmæssigt i forhold
til den ene hund ælsker mudder (ja han er smurt ind i mudder fra top til tå,
når det regner).

Vi vil IKKE lægge fliser i hele hundegården - evt. i udvidelsen, men har I
forslag til, hvad vi så kan dække resten af den eksisterende hundegård med,
som er lettere skrånende ?

Venlig hilsen

Jens & Iben

Kennel Born To Work - www.kelpie.dk
Ja - vi har nyfødte hvalpe i huset.. en hanhund til salg !

Fra : shadow

Dato : 29-07-04 23:16

Iben Marianne Krarup Pedersen wrote:
> [...]
>
> Jens & Iben
>
> Kennel Born To Work - www.kelpie.dk
> Ja - vi har nyfødte hvalpe i huset.. en hanhund til salg !

Hej
Her er lige en fin artikel til jer:

Af instruktør og hundekonsulent Hans Rosbjerg

"Min hund skal i hvert fald ikke gå i hundegård!" - "det er synd for
hunden!" - "den vil stå og gø hele dagen!" -"hvad siger naboerne!" osv.,
osv. Disse sætninger høres ofte i debatten for eller imod hundegård, men er
ofte præget af følelser og manglende forståelse for hundens behov.

Samtidig er disse holdninger forståelige, da der er mange dårlige eksempler,
men disse eksempler er nemme at få øje på, hvorimod det er vanskeligt at
konstatere, hvis en hund vantrives indenfor hjemmets fire vægge. Det skal
selvfølgelig siges, at for mange små hunde (selskabshunde) er behovet ikke
så stort, da disse hunde er fremavlet til netop at leve som selskabshunde.
Derimod er situationen en anden for hunde af brugsracer, da disse hunde har
andre behov.

Den væsentligste fordel ved en hundegård er derfor, at hunden trives bedre i
en sådan, hvis den, vel at mærke, er rigtigt indrettet og placeret, og kun
bruges i de perioder af dagen/natten, hvor hunden alligevel skal være alene.
Mange hundeejere har oplevet at komme hjem fra arbejde for at konstatere, at
hunden nu igen har ødelagt ting eller gjort sig ren i huset, med det
resultat, at man bliver sur og gal på hunden. Hvis dette sker jævnligt, skal
der ikke meget til før hunden bliver en problemhund, fremfor en hund til
fælles glæde.

Er hunden derimod i hundegård indtil man kommer hjem, vil gensynsglæden med
garanti være stor for begge parter, og hundens sociale kontaktbehov kan
sagtens blive opfyldt, når den kan være sammen med os, indtil det bliver
sengetid.

Når man skal lave en hundegård, er der nogle grundlæggende ting som skal
overholdes. Den skal have en størrelse, som gør at hunden kan bevæge sig
rundt og lægge sig flere steder, alt efter om solen skinner, det regner
eller det blæser kraftigt, - dvs. der skal være læ og skygge, men også åbne
arealer.

Derfor bør hundegården være omkring 20 kvadratmeter, og der bør være
forskelligt underlag - både fliser og jord/græs. Placeringen af hundegården
er også vigtig - den må aldrig placeres helt ud mod et fortov eller anden
befærdet vej/sti, da der herved er stor risiko for, at hunden vil komme til
at gø. Årsagen er, at mange hunde rent instinktivt vil gø, når nogen går
forbi, - og hvis en hund først er begyndt, er det meget vanskeligt at få den
til at holde op. Dette gælder også, selvom man har bygget et stakit op, da
hunden kan høre og lugte når nogen går forbi. Hegnet omkring hundegården
skal være mindst 120 cm, men helst 180 cm, hvis det gælder større hunde. Der
bør også være fliser rundt langs hegnet, så hunden ikke kan grave sig under.

Angående hundehuset, så skal det være indrettet således, at der er to rum -
et vindfang og et soverum. Vindfanget skal have en størrelse så hunden kan
ligge der og holde udkig med hvad der foregår. Soverummet må ikke være for
stort, da et stort rum er sværere for hunden at "varme" op. Som en rettesnor
bør soverummets længde og bredde svare til hundens længde og højde. Siderne
og taget bør være isoleret med mindst 3 cm flamingo eller lignende, - bunden
med mindst 5 cm.

En yderligere fordel ved hundegård er også, at man kan tillade sig at være
væk i længere tid, uden at man behøver at komme hjem for at lufte hunden, da
den har mulighed for at "lufte" sig selv. Dette skal selvfølgelig ikke
misbruges, men jeg vil godt vove den påstand, at en hund hellere vil være i
hundegård en weekend (selvfølgelig med opsyn), end være i en hundepension,
hvor den er i fremmede omgivelser, samtidig med at den som oftest har mindre
plads.

--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Louise

Dato : 30-07-04 12:09

Jeg vil absolut råde Jer til fliser og er I ikke interesseret i at
have dem overalt, så vil jeg sige at læg dem på det øverste stykke ved
døren samt rundt i kanten (så hunden ikke kan grave sig ud). I
midten/resten af området ville jeg nok vælge at lægge noget godt sand.
Det er behageligt for hunden at ligge på som sommeren og er nemt at
holde rent. Desuden sviner det ikke så meget som hvis der var feks
jord.

Louise

Fra : Erik Aalund

Dato : 30-07-04 13:05

"Louise" <egdal@sporty.dk> wrote in message

> [...]
> Det er behageligt for hunden at ligge på som sommeren og er nemt at
> holde rent. Desuden sviner det ikke så meget som hvis der var feks

Problemet med sand er bare at man har det i hele huset bagefter, når
hundene kommer ind.
Sand er heller ikke særlig godt når det er vådt. Det suger jo vand til
sig.

VH
Erik

Fra : Erik Aalund

Dato : 30-07-04 08:59

Hej Iben,

Vi har lige bygget en hundegård til vores Goldens, som er kombineret af
fliser fra en eksisterende terasse som er overdækket og en inddragelse
af en lille del af haven,
hvor vi har indhegnet et større træ som er blevet opstammet samt noget
bambus - således at der er lidt miljø derinde.
Der hvor der ikke er fliser - ca. 2/3 af hele håndegården - har jeg
udgravet ned til ca. 1/2 meter og lagt en fiberdug nederst og påfyldt
med ren træflis op til ca. 20-30 cm over eksisterende niveau - således
at der næsten er 1 meter flis underdem.
Træflisen elsker hundene - det er blødt og dejligt at ligge i, de kan
grave og flytte rundt på flisen og de har noget at tygge i.
Flisen er drænerende så det er aldrig vådt - trods en regnfuld sommer -
og hvis hundene laver stort derinde er det nemt at fjerne igen.
Hundene bliver heller ikke beskidte af flisen - vi har 3 helt hvide
Goldens - hvilket hunde går hvis man f.eks. har grus eller andet
underlag.

Venlig hilsen
Erik Aalund
Esbjerg

Fra : Erik Aalund

Dato : 30-07-04 09:51

Jeg glemte lige at skrive at vi selvfølgelig har placeret en rigtig
hundehus fra Lemminger i Silkeborg, så hundene har mulighed for at lægge
sig tørt og varmt.
Derudover er gården indhegnet med rigtig træhegn, hvor enkelte fag er
lavet med tråd således at hundene kan kigge ud nogle steder men ikke
hele vejen rundt.
Hilsen
Erik