Lussingesyge
Fra : Rasmussen

Dato : 29-07-04 18:17

Hej NG!

I dag da jeg hentede vores søn i børnehaven, fik jeg af vide, at der evt.
var lussingssyge i børnehaven og at jeg skulle opsøge en læge for at få
taget en blodprøve.
Jeg er gravid i 9. uge.

Mit spørgsmål er nu: hvad er det lige der sker hvis jeg er blevet smittet og
er gravid, er det noget jeg skal ligge søvnløs over?
Jeg ved godt det ikke er en god sammensætning, men kan ikke lige huske hvad
det er der kan ske med fostret og til sidst hvad er symptomerne på
lussingssyge?

Venlig hilsen Jakobs mor

dejligt at solen endelig kom

Fra : Gitte

Dato : 29-07-04 19:24

Hejsa

> [...]
>Jeg ved godt det ikke er en god sammensætning, men kan ikke lige huske hvad
>det er der kan ske med fostret og til sidst hvad er symptomerne på

Jeg har lige selv været en tur ved lægen for at blive tjekket, da jeg
også er gravid, og kunne være blevet udsat for smitten. Jeg talte med
lægen om, hvad der kunne ske, og fik at vide, at den største risiko
helt klart lå i starten af graviditeten - og det er selvfølgelig ikke
særlig sjovt for dig at høre Det der kan ske, er at man
aborterer, eller at fosteret hæmmes væsentligt i væksten. Hvis man er
langt henne, vil man nok vælge at sætte fødslen i gang, hvis væksten
går i stå, og så vil barnet jo have en chance for at klare den
alligevel.
Det positive i det er så, at selv om man selv bliver smittet, er
risikoen for at overføre smitten til fostret "kun" omkring 5% - og det
er kun hvis fostret smittes, at ovenstående problemer opstår. Som jeg
forstod min læge i hvert fald....
Held og lykke med blodprøven.

MVH
Gitte (der er i uge 38)

>dejligt at solen endelig kom

Ja, for de fleste, men ikke hvis man er højgravid - så giver det ben
som telefonmaster ((

Fra : Heidi Jensen

Dato : 31-07-04 06:59

Hej

Jeg arbejder i en børnehave, hvor vi også lige har haft tilfælde af lussinge
syge (er selv 17 18 uger henne). Jeg tog også ud for at blive tjekket, og må
mens de venter på svar ikke befinde mig i børnehaven, da smittebæren havde
været der (en søster til en i børnehaven).

Min læge beroligede mig med, at 90 % af alle vokne har haft det som barn, og
man kan ikke få det 2 gange. Du kan sagtens have haft sygdommen, uden at
vide det! Dvs. egentlig kan der gå en masse børn rundt med lussinge syge,
som ikke ved det! Og ja, smitterisikoen er ret lille.
Jeg har også haft det uden at vide det, og kunne hurtigt starte på job igen!

Ved smitte kan fosteret få sig nogle plamanger, lign. blå mærker (dvs. nogle
blødninger), hvilket kan gøre det svagt, og kroppen vil vælge at frastøde
det i værste tilfælde. Lægerne kan intet gøre, andet end at holde øje med
det! Min læge sagde så at I gamle dage, så valgte man at abortere de
fostrer der var under 12 uger, hos smittede kvinder. Nogle brugte stadig den
metode, men han havde aldrig skulle tage en sådan beslutning selv, da det
igen er yderst sjældent man ikke har haft det!

Håber det kan hjælpe dig lidt! Jeg var ved at omkomme af nervøsitet, da jeg
fik det at vide, fordi vi for et år siden aborterede da jeg var 13 uger
henne, og virkelig ønskede at beholde dette :0) Hvilket jeg selvføælig også
gør :0) Men da han sagde at næsten alle har haft det, tog jeg det mere
roligt!!!

Hilsen Heidi

Fra : Rasmussen

Dato : 31-07-04 11:33

Hej!

Tak for jeres svar.
Jeg fik taget blodprøve på Horsens sygehus igår formiddag og får svar på
tirsdag.

Det er da rimeligt hurtigt, men jeg syntes nu alligevel ventetiden er
uendelig lang.
Jeg kan kun håbe på det bedste.
Jakob kommer først i børnehave igen,når jeg har fået resultatet fra
blodprøverne.

Venlig hilsen Jakobs mor

Til Gitte. Jeg kan godt se problemet med at være højgravid og meget varme
sommerdage. Pøj Pøj med den lille ny.