Ny kommende hundejer
Fra : Helle

Dato : 28-07-04 21:49

Hej,

Jeg har de sidste dage kigget med i gruppen for at hente tips og tricks i
anledningen af at jeg fra i morgen er den stolte ejer af en dansk svensk
gårdhund.
Jeg har først i dag fået at vide at jeg kunne få den i morgen, hvorfor jeg
først kan købe de nødvendige ting der også.
Jeg regner med skulle købe de "nødvendige" ting, som halsbånd/snor, mad,
godbider, legeting.
Men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal købe som opbevaringssted. Min
første tanke var at købe en ganske almindelig hundekurv og et hundetæppe,
samt en transportkasse. Kan de mere erfarne anbefale andet ?
Transportkassen, hvor stor skal den helst være, når jeg får en hund af den
størrelse ?

pft
Helle - som har været hundeejer som teenager, men boede dengang på en gård,
bor nu i lejlighed.

Fra : Ann Nielsen

Dato : 28-07-04 22:00

> [...]
> størrelse ?
>
> pft
> Helle - som har været hundeejer som teenager, men boede dengang på en

Hej Helle.

Tillykke med den nye i morgen - ihh jeg glæder mig helt på dine vegne :)

Jeg syntes at du skulle vente lidt med hundekurven og bare give den en
papkasse med et godt dejligt tæppe som opholdsted. Hvalpe har jo en tendens
til at bide lidt som små, og gerne i kurve og hvad der ellers er! Min har
nydt at kunne få sit tæppe med som et slags opholdsted, når vi har været på
besøg andre steder. Det har ligesom været hans sted altid (han er nu 9 mdr.)
og det har været herligt at han har kunnet finde sig til rette bare tæppet
var med.

Mht. transportkassen - det er en kanon god ting. Vi købte først en
transportkasse som kennelen sagde var stor nok, men det viste sig at det var
den ikke. Gizmo syntes ihvertfald ikke om at komme ind i den, da han blev
større. Så nu har vi et "telt" stående i bilen altid eller slået sammen, som
han kan være i når vi kører eller sove i (med sit tæppe, han har nu flere
nu). Han springer GLAD ind i bilen og i sit "telt" og sætter sig klar til at
køre. Der er måske ikke så meget sikkerhed i "teltet" - men skidt pyt, der
er kontrol over hunden og han vil derind - så er det det han skal have.

En god ting at købe er aktiverings legetøj. Eller bare bruge en tom mælke
karton der er lukket med mad eller godbidder i!

Pøj pøj med hvalpen,

Mvh.

Ann

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 28-07-04 22:13

Hej Helle

"Helle" <hellesadrtilnyheder@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har de sidste dage kigget med i gruppen for at hente tips og tricks i
> anledningen af at jeg fra i morgen er den stolte ejer af en dansk svensk
> gårdhund.

Stort tillykke med din lille gårdhund, håber du vil fortælle rigtig meget om
den.

Jeg er selv en MEGET lykkelig ejer af en gårdhund, så interessen for din
hvalp er stor kan du tro

> Men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal købe som opbevaringssted. Min
> første tanke var at købe en ganske almindelig hundekurv og et hundetæppe,

Vi har fra dag 1 af haft kurv til Nicki ( i plastik ), og det har været helt
fjong. Han har ikke ødelagt den, og det har altid været et trykt sted for
ham at være. Jeg ved godt der er mange der bruger en papkasse i starten, men
jeg synes en kurv fra starten var mest naturlig.

> samt en transportkasse. Kan de mere erfarne anbefale andet ?
> Transportkassen, hvor stor skal den helst være, når jeg får en hund af den
> størrelse ?

Har aldrig brugt transportkasse til Nicki, så det vil jeg ikke udtale mig om

Rigtig held og lykke med vapsen. Hvis du har et billed af ham/hende, ville
jeg da meget gerne se den.

Mange gårdhunde hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk ( her kan du se Nicki hvis du har lyst )

PS. Og i øvrigt, velkommen i gruppen

Fra : Helle

Dato : 28-07-04 22:18

"Helle" <hellesadrtilnyheder@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> størrelse ?
>
> pft
> Helle - som har været hundeejer som teenager, men boede dengang på en

Jeg lægger lige det billede jeg har fået op i binær.
Min lille vaps skal i øvrigt hedde Vaks

Helle

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 28-07-04 22:29

"Helle" <hellesadrtilnyheder@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg lægger lige det billede jeg har fået op i binær.
> Min lille vaps skal i øvrigt hedde Vaks

Nååååå, hvor er han dejligt, kan godt forstå du glæder dig til at få ham
hjem.

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Leyna

Dato : 28-07-04 23:51

On Wed, 28 Jul 2004 23:18:20 +0200, "Helle"
<hellesadrtilnyheder@hotmail.com> wrote:

>Min lille vaps skal i øvrigt hedde Vaks

Nej nej... Ikke Vaks! Det er MIN vaps!

Jeg kan desværre ikke se billedet i binær, så hvis du har en
hjemmeside i stedet ville det være super.

Min Vaks kan ses her.
http://www.leyna.dk/hunde/jagthunde/vaks.jpg

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Susanne Drews

Dato : 28-07-04 22:50

On Wed, 28 Jul 2004 22:49:27 +0200, "Helle"
> [...]

>første tanke var at købe en ganske almindelig hundekurv og et hundetæppe,
>samt en transportkasse. Kan de mere erfarne anbefale andet ?

Vent med kurv, til hvalpen er færdig med at tygge alting i stykker -
eller køb noget mere bidefast. Hvis det bare handler om, at hvalpen
skal vide, hvor på gulvet, den må sove, et et "spejdertæppte" alt nok
i første ombæring - den skal primært skånes for uvant træk.

>Transportkassen, hvor stor skal den helst være, når jeg får en hund af den
>størrelse ?

Hvis det er meningen, at hunden ofte skal "transporteres", skal du
selvfølgelig købe en boks, der er egnet til racen i udvokset størrelse
- ingen hvalp er endnu faret vild i en transportboks ; -). Hvis det
blot er hjemturen, du tænker på i denne omgang, sætter du dig på
bagsædet med din hundehvalp og lader den finde sig til rette . Med
lidt "held" vil den overbrække dig, fordi det er dens første biltur,
og den har ædt, som den plejer. Hvis du på forhånd ved, at du vil have
en hvalp med hjem, skulle det dog være en skidt opdrætter, der ikke
"sulter" hvalpen forud for dens første køretur.

/Sus

Fra : Stine Frandsen

Dato : 29-07-04 10:58

Hej :)

Til lykke med hvalpen.
Jeg vil mene at du kan"nøjes" med en transportkasse.
Den kan også bruges som kurv til hvalpen :)

Lidt aktiverings-lkegetøj, men det kan laves selv. Nu er det en lille race,
så en ½l. sodavandsflaske ( i plast) der e rgrundigt rengjort og tør er
genial at putte mad i.
Ellers noget den må tygge i - gerne et par forskellige ting, så du har noget
at "bytte" med, når/hvis hvalpen tager noget den absolut IKKE må bide i.
Desuden en line - ikke flexline - og et vokse/hvalpehalsbånd.
Husk at få lavet et navneskilt med dit navn, adresse + tlf.nr.
Held & lykke :)

Stine

Fra : shadow

Dato : 29-07-04 13:42

Helle wrote:
> [...]
> en hund af den størrelse ?
>
> pft
> Helle - som har været hundeejer som teenager, men boede dengang på en

Hej Helle
Først et tillyke med din nye hund.
Så vil jeg lige poste en artikel her til dig, ment som en mulig hjælp til
dig.

Af instruktør og hundekonsulent Hans Rosbjerg:

Det er altid spændende at få en ny hvalp i huset, og hele familien er ofte
inddraget. Vi ved også, at det er forårs- og sommerperioden, der er højsæson
for denne familieforøgelse, - men de første dages sjove og spændende
oplevelser, kan hurtig ændres til et mareridt, hvis ikke man griber det
rigtigt an. Der er mange ting, den nye hvalp skal vænne sig til og mange
ting den skal lære. De første erfaringer, hvalpen får i det nye miljø, er
derfor af stor betydning for dens udvikling og forholdet til familien. Det
er også nu, at den "første" opdragelse og indlæring skal begynde. Den skal
f.eks. lære sit navn, lære at komme når man kalder, ikke bide ting i
stykker, være alene hjemme, renlighed osv.

Indlæring af navn:
Noget af det første er indlæring af hvalpens navn, og her er det meget
vigtigt, at navnet kun nævnes samtidig med en belønning, - så sig navnet
hver gang hvalpen kommer hen til Jer og giv den en godbid. Herved vil den
hurtigt forbinde navnet med noget behageligt og straks komme, når man
kalder. En typisk fejl er desværre, at man bruger hundens navn i forbindelse
med, at man skælder ud. Når hunden kommer, kan man også sætte sig på hug, da
det også forstærker hundens lyst til at komme. Samtidig bruger vi et visuelt
signal, som hunden også vil forbinde med indkald, og det kan bruges i mange
situationer, hvor det måske kan være svært at råbe hunden op.

Positiv erfaring:
Hunden er fra naturens side kun aktiv periodevis og har, specielt som hvalp,
behov for masser af hvile. Hvis vi derfor leger aktivt med hvalpen i
perioder, vil den lære/erfare, at det spændende sker sammen med os. Legene
skal helst være instinktlege, hvor man f.eks. tager en klud og trækker den i
zig-zag bevægelser, - når hvalpen griber fat i kluden og holder fast,
slipper man og lader hvalpen løbe af med "sejren". Herved gør hvalpen den
positive erfaring, at føreren også deltager i de sjove lege, og grundlaget
for al dressur er hermed skabt.

Fremme af jagtinstinkt:
En anden god instinktleg er at kaste en genstand (bold eller dummy) og give
hunden lov til at løbe efter i samme øjeblik, den kastes. Herved fremmes
hvalpens jagtinstinkt, hvilket er en stor hjælp, da dette instinkt indgår
som element i mange øvelser. Samtidig med eller gerne lidt før vi kaster,
gives kommandoen "apport". Til hvalpe kan en golfkugle være god, da den har
en passende størrelse og vægt og kan trilles af sted. Hvis vi bruger bold,
bør den ikke være for blød, da mange hunde derved får den dårlige vane at
tygge i den. Vi kan også bruge en dummy, som kan fremstilles i flere
størrelser og være beklædt med forskellige materialer, som f.eks. gulvtæppe,
læder eller skind. Har vi hunde, som gerne vil løbe efter og gribe fat, men
som ikke er så vilde med at bære, kan en dummy beklædt med skind være meget
effektiv. Her vil jeg lige tilføje, at det er forbudt at bruge pivedyr og
lignende - det lærer hunden at tygge og evt. lægge sig andre steder for at
hygge sig med byttet.
Når hunden har samlet op og er på vej tilbage, er det en god ide, at sætte
sig på hug og når hunden er kommet hjem, sætter man venstre hånd op under
hundens kæbe og kæler roligt med højre hånd. Efter kort tid siger man "slip"
og tager genstanden.

Gå uden snor:
Gå også små ture uden snor, da hvalpen rent instinktivt vil følge efter.
Disse ture må i starten gerne være i kendte omgivelser, men efterhånden
tager man hvalpen med andre steder hen, hvor den har mulighed for at
udforske og undersøge samt udvikle sin motorik. Samtidig med, at den løber
rundt og undersøger, vil den også holde øje med os og jævnligt søge kontakt.
Her er det en god ide, at man sige hvalpens navn og når den kommer, sætte
sig på hug og giver den en godbid. Herved vil hvalpen lære, at når ejeren
sætter sig på hug, giver det belønning at komme hjem - det er også den
bedste måde at lære indkald på, da vi både bruger kommando og visuel signal.

Indlæring af "NEJ"
Hvalpen skal selvfølgelig lære, at der er nogle ting, den ikke må. Dette
gøres ved at bruge kommandoen "NEJ"- venligt, men bestemt. Indlæringen af
"NEJ"-kommandoen sker bedst ved, at man fremprovokerer en situation, hvor
hvalpen vil gøre noget, den ikke må. Læg f.eks. en godbid på knæet eller på
kanten af sofabordet, og når hvalpen vil tage godbidden siges "NEJ",
samtidig med at man lægger en hånd over godbidden, så hvalpen ikke kan tage
den. Dette gentages, indtil hvalpen nøjes med at kigge på godbidden eller
allerbedst op på os, hvorefter man i en venlig og lokkende tone siger "JA",
samtidig med, at man giver den godbidden. Når disse kommandoer er indlært,
kan de bruges effektivt i den senere dressur.

Alene hjemme:
Hvalpen skal også lære at være alene hjemme. Det gøres lettest ved, at man
kortvarigt forlader den uden at sige noget, for så lidt efter at gå ind til
den. Herved lærer hvalpen, at der ikke sker noget, når den bliver forladt,
og den får derfor ikke negative associationer. En hundegård kan være en
virkelig god løsning, men kontakt forinden en hundeklub for at få nogle gode
råd vedrørende placering og indretning. Har man anskaffet sig en hundehvalp
op til sommerferien, så man kan være meget sammen med den, er det særdeles
vigtigt, at man træner hvalpen i at være alene hjemme, - hvis ikke, får man
med garanti problemer, når man skal begynde på arbejde igen og hvalpen nu
pludselig skal være alene hjemme i måske 8 timer.

Lederskab:
Lederskab er vigtigt, og det er os, der skal være leder. Lederen skaber
tryghed, giver hvalpen udfordringer, sætter rammer og opdrager. Vi ved, hvor
irriterende det er, når en hund farer gennem en dør og er ved at vælte alle
for først at komme ud, - lær derfor hvalpen, at døren først åbnes, når den
står/sidder roligt ved siden af føreren. Lederskab er også forudsætning for
et godt samarbejde.

Miljøtræning:
Mange er desværre tilbøjelige til at overbeskytte den nye hvalp med det
resultat, at den måske bliver utryg, når den senere skal ud i den store
verden. Derfor er miljøtræning noget af det første, man skal gå i gang med.
Hvalpen skal lære at orientere sig forskellige steder, lære så mange
forskellige lyde som muligt, lære at køre i bil, lære at forcere
forhindringer, lære at forholde sig til andre hunde og dyr, lære at omgås
børn og fremmede personer, - i det hele taget skal man give hvalpen
udfordringer, så den er godt rustet til at indgå i familiens sociale liv og
kan leve op til de forventninger, man har til den.

Egentlig træning:
Når hunden senest i 3-måneders alderen er blevet vaccineret, er det tid at
starte på den egentlige træning i en hundeklub, hvor man kan få gode råd og
vejledning i, hvordan man omgås hunden. Dette er særdeles vigtigt, da det er
vores erfaring, at mange problemer kan undgås, hvis man er opmærksom på,
hvilke behov hunden har, og hvilke signaler den sender. Vi oplever desværre
ofte, at førerens manglende forståelse af og indsigt i hundens adfærd
medfører, at hvalpen udvikles i en negativ retning.

Du kan finde andre gode artikler rundt omkring på nettet, men også på vores
hjemmeside liger der mange gode artikler www.dch-skagen.dk

--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : ninja ninjasen

Dato : 29-07-04 15:49

> [...]

>pft
>Helle - som har været hundeejer som teenager, men boede dengang på en gård,

en kurv og et par gamle tæpper og puder er en god iden så bliver den
glad for at have et sted der er dens eget, der er ingen grund til at
vente med at købe kurven, hunden skal da have en kurv med det samme
efter min mening, og hvad så om den tygger den i stykker et par gange,
jeg har da købt 3-4 kurve til mine hunde som de har splittet ad så
køber man bare en ny, små børn ødelægger jo også deres ting derfor
nægter man dem jo ikke legetøj osv vel !

og hvad skal du dog med en transportkasse ? man kan da sagtens lære
hunden at side på gulvet i bilen eller omme bag i eller hvor det nu
passer, at have en transportkasse er da noget mærkeligt noget, og hvad
så hvis andre siger at deres hunde er glade for at hoppe ind i sådan
en kasse, tror du ikke hunden vil være gladere for at være lidt fri ?
det er bare et spørgsmål om opdragelse ! min hund bliver altd sidende
hvor han skal fordi jeg har lært ham at det er vigtigt i bilen, at
proppe en hund i et bur er synd efter min mening, og bare fordi andre
gør det bliver det ikke mindre synd.

ps : husk at købe kartoffelmel til gulvtæpperne hvis du har sådan
nogle held og lykke

Fra : x Vuf x

Dato : 29-07-04 16:14

Thu, 29 Jul 2004 02:48:35 -1200, ninja ninjasen wrote:

> [...]
>hvor han skal fordi jeg har lært ham at det er vigtigt i bilen, at
>proppe en hund i et bur er synd efter min mening, og bare fordi andre

I bus, tog og fly SKAL hunden være i boks eller taske!
Jeg har bløde stofsenge, plasticsenge med bløde måtter og transportbokse
me åbne låger stående. Specielt den ene boks er der stor rift om! Især når
de lige har fået nye kødben. KLAP si'r lågen så, når damen vil ha' ro!

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Susanne Drews

Dato : 29-07-04 16:17

On Thu, 29 Jul 2004 02:48:35 -1200, ninja ninjasen <ninja@ninjasen.dk>
wrote:

> [...]
>køber man bare en ny, små børn ødelægger jo også deres ting derfor
>nægter man dem jo ikke legetøj osv vel !

Ja, jeg ved jo ikke med dig - jeg har aldrig købt legetøj til mine
børn, som jeg på forhånd vidste, de ville ødelægge, fordi de var for
små til at finde ud af det .

> [...]
>hvor han skal fordi jeg har lært ham at det er vigtigt i bilen, at
>proppe en hund i et bur er synd efter min mening, og bare fordi andre

Opdragelse hjælper ikke så meget, hvis du f.eks. må lave en
katastrofeopbremsning, så hunden bliver slynget tværs gennem bilen med
en vægt svarende til, jeg ved ikke hvor mange gange dens kropsvægt!
Hvis hunden ofte skal med i en bil, er en fastmonteret transportkasse
en rigtig god idé for dens egen sikkerheds skyld... (Hundens altså -
ikke transportkassens ).

/Sus

Fra : karsten klaaby

Dato : 30-07-04 05:56

klip
> Hvis hunden ofte skal med i en bil, er en fastmonteret transportkasse
> en rigtig god idé for dens egen sikkerheds skyld... (Hundens altså -
> ikke transportkassens ).
>
> /Sus

Man kan også få sikkerhedseler til hunde, der monteres på den eksisterende
sikkerhedssele i bilen................men i tog, bus og fly kan denne
løsning jo ikke bruges.

MVH Pia

Fra : ninja ninjasen

Dato : 30-07-04 15:01

On Thu, 29 Jul 2004 17:16:37 +0200, Susanne Drews <igenia@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>Hvis hunden ofte skal med i en bil, er en fastmonteret transportkasse
>en rigtig god idé for dens egen sikkerheds skyld... (Hundens altså -

ok vil det så sige at når du kører med andre i din bil på bagsædet, så
har de ALTID sele på ? og desuden ved jeg ikke hvor meget en
dansk/svensk gårdhund skader hvis den bliver slynget rundt, desuden
kan den altså sagtens side på gulvet og så bliver den ikke slynget ind
i noget som er mere skadeligt for den end et jernbur !

og til den anden jo man kan godt fragte en hund med fly uden at den er
i boks, det kommer bare an på hvilket selskab man vælger, jeg kender
skam en der sidder med sin hund på skødet,"som ikke er væsentligt
større end en ds-gårdhund" der skal bare være ledige pladser ved siden
af.

man kan sagtens klare sig uden et bur, der er ingen andre
undskyldninger for at sætte sin hund i bur, end manglende lyst til at
opdrage den eller dovenskab

Fra : Susanne Drews

Dato : 30-07-04 15:48

On Fri, 30 Jul 2004 02:00:54 -1200, ninja ninjasen <ninja@ninjasen.dk>
wrote:

>ok vil det så sige at når du kører med andre i din bil på bagsædet, så
>har de ALTID sele på ?

Voksne får selv lov at vælge, men børn, der ikke kan overskue
konsekvenserne af et fravalg, får selvfølgelig slet ikke noget valg! I
øvrigt er det chaufførens ansvar, at børn under 15 år er spændt fast,
hvis der forefindes sikkerhedsseler i bilen..

> [...]
>kan den altså sagtens side på gulvet og så bliver den ikke slynget ind
>i noget som er mere skadeligt for den end et jernbur !

Ved en hård opbremsning vil alt løst blive kastet rundt i bilen med en
vægt, der er 25-50 gange større, end når det ligger stille. Ved en
kollission ved 50 km/t vil et barn (eller en hund) på 30 kg blive
kastet frem med en kraftpåvirkning, der forøger den reelle vægt til
900 kilo - eller, hvad der svarer til en flodhest! Pointen ved den
fastspændte transportkasse er, at den bliver stående, og hunden derfor
højst får et par knubs.

> [...]
>skam en der sidder med sin hund på skødet,"som ikke er væsentligt
>større end en ds-gårdhund" der skal bare være ledige pladser ved siden

Jeg har tit min hund på skødet i toget - udfra en afvejning af, hvor
meget sikrere det er at køre i tog end i bil. Og det var lissom
bilkørsel, der var udgangspunktet.

>man kan sagtens klare sig uden et bur, der er ingen andre
>undskyldninger for at sætte sin hund i bur, end manglende lyst til at
>opdrage den eller dovenskab

Jeg er dybt uenig - nu har du også nogle fysiske begreber på hvorfor.

/Sus