FOR i underprocedure
Fra : Tom

Dato : 28-07-04 07:58

Jeg har lavet et meget simpelt program i Pascal 7.0 som er installeret under
Win2K

Når jeg kompilere det siger den:
Error 97: Invalid FOR control variable.
I for linien i proca1, hvorfor det ?
Når variablen a er erklæret i proceduren proca, burde den da godt kunne
bruges inde i en under procedure proca1, eller ?

Mvh
Tom

Program test;

Procedure proca;
var
a : word;

procedure proca1;
begin
for a := 1 to 10 do write;
end;

Begin
for a := 1 to 10 do write;
end;

Begin
end.

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-04 08:03

"Tom" <rs_underscorefilex@post9.tele.dk> wrote in message
> Jeg har lavet et meget simpelt program i Pascal 7.0 som er installeret
> [...]

For-variable skal altid være lokale og din "a" er ikke lokal nok

Tilføj erklæringen af a inde i proca1.

En nyere version af delphi havde givet en lidt mere sigende fejlbesked.

hilsen
Uffe

Fra : Tom

Dato : 28-07-04 08:19

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tilføj erklæringen af a inde i proca1.
>
> En nyere version af delphi havde givet en lidt mere sigende fejlbesked.

Tak for et hurtigt svar.
Jeg kunne ikke lige se det logiske i, at FOR ikke kunne bruge den "yderste"
variabel, og troede en overgang at der var "kage" i kompileren.

Mvh
Tom

Fra : Christian Iversen

Dato : 29-07-04 18:48

Tom wrote:

> [...]
> Jeg kunne ikke lige se det logiske i, at FOR ikke kunne bruge den
> "yderste" variabel, og troede en overgang at der var "kage" i kompileren.

Den simple version af den tekniske forklaring er, at en ikke-lokal variabel
ikke er hurtig nok til at bruges i et FOR-loop.

Hvis du alligevel bruger Turbo Pascal kunne du jo overveje FreePascal
(www.freepascal.org). Det er en rigtig god compiler.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-09-04 13:16

Din FOR variabel skal være "lokal", for det må ikke være muligt at
at ændre den, i feks: procedure Write