Validering - ikke gyldig attribut for HTML~
Fra : Is

Dato : 27-07-04 23:26

Hej

Jeg har tidligere lavet en validering på en siden med en del felter , som
jeg synes har virket, det er den så holdt op med, om noget på siden er
blevet væk, eller jeg ved et uheld har oploadet en gammle side ved jeg ikke.

Men så må jeg jo igang med validering igen - jeg havde næsten glemt hvordan
jeg gør det, men har dog fået noget stykket sammen som jeg mener virker. Men
jeg får at vide
ikke gyldig attribut for HTML 4.01

er det et problem, eller hvad skal jeg ændre ???

function erik()

//tjekker måned år hund født, fejl hvis kun en af delene er udfyldt

{
if((document.forms[0].m1.value!='') && (document.forms[0].y1.value==''))
{
alert('Vælg også år !');
document.forms[0].y1.focus();
return false;

}
if((document.forms[0].m1.value=='') && (document.forms[0].y1.value!=''))
{
alert('Vælg også måned !');
document.forms[0].m1.focus();
return false;

//tjekker måned år forsikring, fejl hvis kun en af delene er udfyldt
}
if((document.forms[0].m2.value!='') && (document.forms[0].y2.value==''))
{
alert('Vælg også år !');
document.forms[0].y2.focus();
return false;

}
if((document.forms[0].m2.value=='') && (document.forms[0].y2.value!=''))
{
alert('Vælg også måned !');
document.forms[0].m2.focus();
return false;

//tjekker måned år vaccination, fejl hvis kun en af delene er udfyldt
}
if((document.forms[0].m3.value!='') && (document.forms[0].y3.value==''))
{
alert('Vælg også år !');
document.forms[0].y3.focus();
return false;

}
if((document.forms[0].m3.value=='') && (document.forms[0].y3.value!=''))
{
alert('Vælg også måned !');
document.forms[0].m3.focus();
return false;

}

}

(er ikke lagt ud endnu)

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 28-07-04 08:07

Is wrote:

> [...]
> jeg får at vide
> ikke gyldig attribut for HTML 4.01
>
> er det et problem, eller hvad skal jeg ændre ???

_hvad_ får du at vide er forkert/ulovligt?

> function erik()
[snip en masse fint javascript]
> }

har du prøvet at html-udkommentere javascriptet (validatoren er åbenbart
en meget gammel browser )

altså :
<script type="text/javascript">
<!-- //

det virker her: <http://www.garion.dk/webdesign/faq-udfold.html>, og på
flere andre javascripts jeg har kørt...

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-07-04 11:00

Is skrev:

> Men så må jeg jo igang med validering igen - jeg havde næsten
> glemt hvordan jeg gør det, men har dog fået noget stykket
> sammen som jeg mener virker. Men jeg får at vide
> ikke gyldig attribut for HTML 4.01

Taler du om formvalidering (som det dit script udfører) eller om
html-validering af din side (som din fejlbeskrivelse antyder)?

> er det et problem, eller hvad skal jeg ændre ???

Lad os se et onlineeksempel - det er svært at vurdere din kode
uden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 28-07-04 18:50

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Taler du om formvalidering (som det dit script udfører) eller om
> html-validering af din side (som din fejlbeskrivelse antyder)?

Ja, det er måske det sidste ! Jeg har netop hentet WebCoder5, og det er når
jeg markerer i denne javascript at jeg får denne meddelse.

> Lad os se et onlineeksempel - det er svært at vurdere din kode
> uden.

Den er netop nu være lagt ud:

http://www.dch-haslev.dk/jmail/testindmeld.asp

(funktionen heder nu DatoTjek)

html.dk har en side om emnet som jeg har kigget noget på, men jeg synes det
er lavet på en ikke så nem nåde. Er den mere rigtig ???

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-07-04 21:27

Is skrev:

> Ja, det er måske det sidste !

Hvis det er html-fejlene du vil have væk (hvad jeg vil foreslå at
du gør under alle omstændigheder), skal vi over i html-gruppen -
dk.edb.internet.webdesign.html

Der er en hel del fejl på siden - bl.a. placerer du din form mellem
table og tr - her må den ikke stå.

Du kan se hvad W3's validator siger til din side her:
<http://kortlink.dk/8ng>

> html.dk har en side om emnet som jeg har kigget noget på, men
> jeg synes det er lavet på en ikke så nem nåde.

Har du et link til siden på html.dk?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 28-07-04 21:43

http://html.dk/scripts/javascript/00013/

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Is

Dato : 28-07-04 22:55

> Hvis det er html-fejlene du vil have væk (hvad jeg vil foreslå at
> du gør under alle omstændigheder), skal vi over i html-gruppen -
> dk.edb.internet.webdesign.html
Lige et sp inden jeg går til html gr, hvad skal jeg vælge når jeg valider på
ny ??

iso-8859-1
&
HTML 4.01 Transitional

???

> Der er en hel del fejl på siden - bl.a. placerer du din form mellem
> table og tr - her må den ikke stå.
>
> Du kan se hvad W3's validator siger til din side her:
> http://kortlink.dk/8ng

finde der noget tilsvarende med lidt hjælp på dansk ??

Men indtil videre Tak for hjælpen - der er allerede nu færrre fejl !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-07-04 22:03

Is skrev:

> http://html.dk/scripts/javascript/00013/

Scriptet herover bruger javascript til at submitte formen hvis
valideringen går godt. Her mener jeg at den måde du bruger
(onsubmit="return tjek(this);") er noget mere logisk. Begge metoder
virker dog udmærket.

I selve opbygningen af scriptet kan jeg ikke se nogen større
forskelle.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 28-07-04 22:06

> [...]
> virker dog udmærket.
>
> I selve opbygningen af scriptet kan jeg ikke se nogen større

Det var da altid noget - så er det ikke forkert alt det jeg laver.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-07-04 09:10

Is skrev:

> Lige et sp inden jeg går til html gr, hvad skal jeg vælge når
> jeg valider på ny ??
>
> iso-8859-1

Ja. ISO-8859-1 (der også kaldes Latin-1) er det mest almindelige
tegnsæt herhjemme. Medmindre du har helt specielle behov - fx at
skrive dele af siden på japansk eller russisk - er der ingen grund
til at bruge andet.

> HTML 4.01 Transitional

Også en god ide. Her er svaret ikke helt så entydigt som med
tegnsættet. Men der er én primær grund til at jeg vil foreslå HTML
4.01 Transitional til din side (og mange lignende sider der er
oprettet uden doctype og ikke valideret): Det er den doctype du
lettest kan få dit dokument til at validere i.

Generelt er strict den mest moderne måde at skrive html på - ved at
bruge valid strict-kode tvinger man sig selv til at undgå forældede
koder som <font> og <center> og til at bruge css i stedet for html-
attributter som align="center" og width="42". Men alle browsere
forstår stadig de gammeldags koder i transitional - forudsat at de
er brugt korrekt. Derfor er første mål at få en side til at
validere.

Når du har fået din side til at validere som transitional, kan du
så overveje om du vil arbejde på at få den valideret som strict.

> finde der noget tilsvarende med lidt hjælp på dansk ??

Nej - ikke en egentlig validator (desværre). Men du er meget
velkommen til at spørge om hjælp til fejlmeddelelserne fra
validatoren i html-gruppen.

Men du kan evt. gennemgå tutorials om html og css på html.dk - og i
tilfælde af konkrete fejlmeldinger også tjekke den dansksprogede
dokumentation af alle html-elementer samme sted

<http://html.dk/tutorials/html/>
<http://html.dk/tutorials/css/>
<http://html.dk/dokumentation/html4/>

> Men indtil videre Tak for hjælpen - der er allerede nu færrre
> fejl !

Det kan jeg se - godt gået.

Jeg har sat opfølgning til html-gruppen, hvis der er flere
kommentarer til denne tråd bør de lægges derover. Men du kan også
bare oprette en ny tråd i html-gruppen. Hvis du gør det, så fortæl
hvilke valideringsfejl du har problemer med - og husk et link til
siden.

FUT: <news:dk.edb.internet.webdesign.html>
Om FUT og X-FUT: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is