Re: Piercinger til børn!!
Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 27-07-04 21:53

www.retsinfo.dk, men det er
> et omfattende tørt opslagsværk, så held og lykke!

Det var nu ikke så slemt. Der er ikke så forfærdelig mange indgange
for søgning på piercing. En for at være helt præcis. Og den siger
ikke noget om forbud.

Efter at have rodet lidt mere rundt i relaterede emner, er det eneste
jeg kan finde et forbud mod at tatovere personer under 18 år.
(Bemærk: Ikke noget med "uden forældrenes samtykke" eller lignende.
Forbud, punktum.)

Samme lov forbyder i øvrigt også at tatovere i hovedet, på halsen og
på hænderne. Beckham har ikke fået lavet sin "flotte" nakke her i
landet.

VH
Kristian

Fra : vvv

Dato : 27-07-04 22:06

"Kristian Damm Jensen" <damm@ofir.dk> skrev i en meddelelse

>Samme lov forbyder i øvrigt også at tatovere i hovedet, på halsen og
på hænderne. Beckham har ikke fået lavet sin "flotte" nakke her i
landet.

Og igen fatter jeg intet. Hvis jeg som voksent menneske i en alder af 33
skulle have lyst til at få tatoveret Snehvide i hovedbunden hvorffor i
alverden mener staten så at det må jeg altså ikke selv bestemme?

Det skal lige siges at jeg ikke er tatoveret og heller ingen drøm har om at
blive det, det pisser mig bare af at jeg ikke selv må bestemme det. Hvilken
ret har staten til at bestemme over tegninger på en voksen mands (eller
kvindes) krop?

vv

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-07-04 08:27

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> Det skal lige siges at jeg ikke er tatoveret og heller ingen drøm har om
at
> blive det, det pisser mig bare af at jeg ikke selv må bestemme det.

Det må du sådan set godt. Du kan bare ikke få det lavet her i landet.

Og det er ikke dig, der forbydes at få det lavet
- det er tatovørerne, der har forbud mod at tegne på andre menneskers hoved
m.m.

> Hvilken ret har staten til at bestemme over tegninger på en voksen mands
(eller
> kvindes) krop?

Det har de heller ikke. Du kan derfor, uden at krænke nogen lov og uden
nogen form for straf, tage til eksempelvis thailand og blive tatoveret hvor
du vil.

Mvh. Lisbeth

Fra : vvv

Dato : 28-07-04 17:22

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41075696$0$12555$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
>
> Det har de heller ikke. Du kan derfor, uden at krænke nogen lov og uden
> nogen form for straf, tage til eksempelvis thailand og blive tatoveret

Om jeg ikke må blive tatoveret i hovedet, eller om tatovøren ikke må gøre
det ser jeg som to alen af et stykke, det korte og det lange er at der er
nogen der mener at vide bedre på mine vejne og det er et skråplan af unødigt
formynderi.

vv

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-07-04 22:15

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> [...]
> det ser jeg som to alen af et stykke, det korte og det lange er at der er
> nogen der mener at vide bedre på mine vejne og det er et skråplan af

Fakta er, at det ikke er dig forbudt at blive tatoveret i hoved og røv - så
du kan såmænd frit gøre det. Du må bare ikke tatovere andre i hovedet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Anita

Dato : 28-07-04 11:57

vvv wrote:

> hvorffor i alverden mener staten så at det må jeg altså ikke selv
> bestemme?

Jeg vil tro at det skyldes nogle risici, fx. infektioner eller lign. Eller
måske er det en beskyttelse mod fortrydelse. Tatoveringer på hoved, hænder
kan ikke så let skjules med tøj.

Men jeg er i øvrigt temmelig sikker på at piercinger heller ikke er tilladt
at udføre på unge under 18 år. Jeg har i hvert fald set skilte ved tatovører
desangående.

Men når der nævnes at Beckham ikke har fået lavet sin tatoo her i landet
(det ved jeg godt at han næppe har) men så kan det sagtens lade sig gøre.
Der er også tatovører som ikke overholder reglerne.

Og nej, hul i øret betragtes ikke som en piercing. Husker dog ikke
definitionen.

Venligst Anita

Fra : Uffe Holst

Dato : 31-07-04 11:59

In an article of 27 Jul 2000 Anita wrote:

> Men jeg er i øvrigt temmelig sikker på at piercinger heller ikke er tilladt
> at udføre på unge under 18 år. Jeg har i hvert fald set skilte ved tatovører
> desangående.

Så vidt jeg ved, så er der intet, der forbyder piercere at udføre
piercinger på børn og unge under 18 år. Dog kræver de fleste professionelle
piercere samtykke (eller ledsagelse) af forældrene, hvis der skal udføres
piercinger på børn og unge under 18 år.

De "uprofesionelle" piercere, hvor børn og unge under 18 år kan komme ind
og få lavet en piercing uden forældrenes samtykke, er sikkert også de
steder, hvor hygiejneniveauet og uddannelsen ikke er tilstrækkelig - og
derfor et sted, man bør holde sig fra.

--
Uffe Holst

Fra : Cat

Dato : 01-08-04 12:11

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er også tatovører som ikke overholder reglerne.
>
> Og nej, hul i øret betragtes ikke som en piercing. Husker dog ikke

Og hvorfor dog ikke - et hul er vel et hul. Gælder 22 huller i ørerne heller
ikke som piercinger?

Tine

Fra : Anita

Dato : 01-08-04 12:25

Cat wrote:

> Og hvorfor dog ikke - et hul er vel et hul. Gælder 22 huller i ørerne
> heller ikke som piercinger?

Nix. Men som sagt husker jeg ikke hvorfor.

Venligst Anita