Allergiproblemer
Fra : Annette

Dato : 27-07-04 13:23

Mine venner har den sødeste, kærligste amerikanske cocker på fem år,
som desværre har alvorlige hud- og allergiproblemer. Og nu synes de,
de er nået til det punkt, hvor hunden lider for meget. Hun kløer,
slikker, bider sig osv. hele tiden. De har været faste kunder hos
dyrlægen i alle disse år, og det er ikke lykkedes hende at kurere
hunden. Har nogen nogen forslag? Skal hun aflives (hvilket ville
uendelig trist, for ellers er der bestemt ikke noget i vejen med
hunden), eller er der en sidste udvej? Forslag modtages med tak!
Venlig hilsen Annette

Fra : shadow

Dato : 27-07-04 13:39

Annette wrote:
> [...]
> uendelig trist, for ellers er der bestemt ikke noget i vejen med
> hunden), eller er der en sidste udvej? Forslag modtages med tak!

Hej Anette
Jeg har lige taget denne artike fra min hjemmeside.
"citat"
Allergi har i de senere år været et stigende problem hos hunde. Symptomerne
kan være meget forskellige fra hund til hund, men karakteristisk for den
allergiske hund er en kraftig hudkløe, særlig i hovedet, i lysken, under
armhulerne samt poterne (hunden slikker poter). I mange tilfælde ser man i
starten ingen hudforandringer, dog får den kløende allergiske hund
efterhånden selvforvoldte sår, med efterfølgende infektion. Visse former for
allergiske reaktioner giver små røde knopper, eller små bumser der bliver
til væskende sår. I sidstnævnte tilfælde taler man om en allergisk betinget
hudbetændelse. Man ved at allergi er arvelig. Visse racer er disponeret for
allergi: West highland white terrier, schæfer, newfoundlænder, labrador.

Man plejer at tale om 3 allergityper:

I. Kontaktallergi (f.eks. vaskepulver, shampoo, parfume, indholdsstoffer i
maling osv.

2. Inhalationsallergi atopy (f.eks. pollen, husstøv, husstøvmider, dyre- og
menneskeskæl, svampesporer).

3. Fødemiddelallergi (hvedemel, soja, mælk, proteiner fra kød osv.) (se
fødemiddelallergi).

For at stille diagnosen allergi, kan man tage hudbiopsier fra de områder,
hvor hunden klør sig mest. Biopsierne undersøges af en patolog, som kan se
den allergiske reaktion i hudcellerne. Man kan også se, om der er tale om en
allergisk betinget betændelsestilstand i huden. Det at tage hudbiopsier er
et ganske lille indgreb, som kan foregå i lokalbedøvelse Man bruger et
specialinstrument til udtagelse af prøven biopsipunch.

Man behandler en allergisk betinget hudbetændelse med antibiotika for at
tage betændelsen, samt binyrebarkhormoner (kortison) for at tage kløen.
Mange allergiske hunde må måske resten af livet have kortison, for at de
ikke skal klø sig. Antihistaminer (f.eks. teledanex) som til mennesker er et
godt middel mod allergi, har sjældent en afhjælpende effekt på hunde.
Heldigvis er der meget man i dag kan gøre for at komme problematikken
nærmere.

Har man mistanke om, at allergien skyldes inhalationsallergi, er det muligt
at lave en priktest. På et barberet hudområde injicerer man små mængder af
diverse allergener (de allergifremkaldende stoffer f.eks. husstøv,
husstøvmider, svampesporer osv.) Kommer der en hævelse på injektionsstedet
er dyret allergisk over for det pågældende allergen. Når allergenerne er
fundet, kan hunden blive hyposensibiliseret. Ved dette forstås en række
indsprøjtninger med de allergener hunden ikke kan tåle. Man starter med
meget små mængder, og langsomt øges dosis. Behandlingen varer 1-2 år. Man
mener 70 procent af alle hunde kan blive symptomfri med denne behandling.

Man kan lave en indirekte allergitest ved at måle IgE-antistoffer i blodet.
Denne metode anvendes en del på mennesker. Metoden er diskuteret, og
dyrlægers erfaring med disse målinger er her i landet ikke store. Måling af
IqE-antistoffer kan afsløre både inhalationsallergikere samt
fødemiddelallergikere.
"citat slut"

Det er svært at sige hvad man skal gøre, men mange gange er vi mennesker for
egoistiske og tænker først og fremmest på os selv frem for på hunden. Nogle
gange er aflivning på sin plads særligt hvis hunden har et dårligt liv.

Vi havde en Schæfer i klubben for et års tid siden, der troede man det var
alergi hunden led af , men det viste sig at det var lårnens knoglen der ikke
var ordentligt udviklet og at hunden havde ondt, og det var grunden til at
den gnavede sig selv på låret med store sår til følge, hunden blev aflivet,
og der var ellers blevet brugt ca 20.000 kr på dyrlæge regninger og special
foder til hunden , da man troede at det var alergi.

--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-07-04 16:40

"shadow" wrote

> [...]
Måling af
> IqE-antistoffer kan afsløre både inhalationsallergikere samt

Vi har fået foretaget en sådan test på vores hund
Blodprøven sendes til udlandet, jeg mener det var USA?
Ifølge testen er han multiallergiker, med intolerans etc

Vi er startet med BARF i det små...
- det skulle vi have gjort for mage år siden

- Peter

Fra : fam. Ager

Dato : 27-07-04 16:09

hej!

prøv at læs dette http://www.showdogs.dk/html/readarticle.php?article_id=5

Jeg har set, at det har hjulpet en meget allergiplaget boxer tæve, der var
på prednisol, og andet medicin fra dyrlægen. Hun var også aflivningstruet af
den grund...

Jørgen søndergaard, forhandler El Kama, og er overordenlig flink til at
hjælpe folk, og han har hold i sine synspunkter. og der er mange hunde, der
efter dette foderskift, er blevet "helbredt". Jørgen`s tlf. nr. er; 97720245

mvh. Marie

Fra : Karina

Dato : 27-07-04 18:08

>Forslag modtages med tak!

Hejsa

Hvad med at prøve BARF. Det siges altså, at det er ret godt mod hudproblemer
og allergi.
Det er da et forsøg værd hvis det er blevet så slemt, at de overvejer at få
hende aflivet.

Mange hilsner

Karina

Fra : Annette

Dato : 28-07-04 09:57

"Karina" <ingen@email.her> wrote in message news:<4106bbaf$0$35875$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
> og allergi.
> Det er da et forsøg værd hvis det er blevet så slemt, at de overvejer at få

Tak for de brugbare forslag. Mine venner vil nu prøve Barf og se, om
det giver nogen resultater. Hunden er er blevet allergitestet og er
inhalationsallergiker (pollen osv.). Hun har i et år fået
specialmedicin, som dog ikke har hjulpet, men måske hjælper et
foderskift alligevel. Puh, hvor er man heldig, når ens egne hunde har
det godt!
Venlig hilsen
Annette

Fra : René Kofoed

Dato : 28-07-04 08:45

--
VIGTIGT:
Ved besvarelse af denne mail fjern -NOSPAM i email adressen
"Annette" <annettelassen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> uendelig trist, for ellers er der bestemt ikke noget i vejen med
> hunden), eller er der en sidste udvej? Forslag modtages med tak!

Hejsa.
Har de fået lavet den test (blodprøve) som Jimmy beskriver ??
Min schæferhan har inhalationsallergi for husstøvmider, og en smule for
lagermider. Jeg har prøvet at fodre med "hjemmelavet" mad, men uden
resultat. Nu er han igang med hyposens. og det virker. Han kan godt klø og
gnave poter, men det er sjældent, og oftest i forbindelse med vaccinen.
(måske 1-2 dage hver anden måned )
Mvh Susanne som ønsker held og lykke.

Fra : Is

Dato : 28-07-04 19:48

Annette wrote:
> [...]
> uendelig trist, for ellers er der bestemt ikke noget i vejen med
> hunden), eller er der en sidste udvej? Forslag modtages med tak!

Jeg har skrevet det tidligere, selv om det snart er noget siden, når jeg
skriver Hybenvital, kan dem der har læst det før jo bare springe videre.

Jeg fik en genbrugs hund, så næsten fra starten havde problemer med røde
pletter i lysken, som hun bare blev ved med at slikke på. Det blev så til
så. Til dyrlæge, en sprøjte eller to, og noget medicin med hjem. Der var
vel til 3 - 4 uger, og når så medicinen var brugt, og det hele så pænt ud,
gik der vel ca en uge , så kom pletterne igen, og så forfra igen. Sådan gik
vel næsten det første år vi havde hende.

Så læste vi i et ugeblad om en hund hvorpå Hybenvital havde hjulpet, på ca
samme problem. Det måtte vi prøve. Siden har vi ikke været til dyrlæge
med de problemer. Og der er nok snart 9 år

Så det kan jeg anbefale.

Fås ved MATAS & helse forretninger.

Jeg startede med ca 3 tsk oven på maden pr dag, og da hun så pæn ud på
maven, gik jeg ned på 1 omdagen. og hunden vejer ca 40 Kg.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Merete

Dato : 28-07-04 23:46

> [...]
> uendelig trist, for ellers er der bestemt ikke noget i vejen med
> hunden), eller er der en sidste udvej? Forslag modtages med tak!

Hej Anette

Dine venner skal fodre hunden med BARF, dvs. råt kød og rå grøntsager/frugt
og rå ben, så bliver den rask.

Med venlig hilsen

Merete

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-07-04 13:30

"Merete" wrote

> Dine venner skal fodre hunden med BARF, dvs. råt kød og rå
grøntsager/frugt
> og rå ben, så bliver den rask.

Ja, man tror sgu det er løgn indtil man selv prøver det

- Peter