GODE RÅD søges, gerne hurtigt.
Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 27-07-04 13:12

Det drejer sig om, at vi for snart 6 uger siden fik en dejlig labradore
bla., på 9 uger ,som desværre efter en uge blev ret syg, hvilket
selvfølgelig betød at der blevet taget sig ekstra meget af den, og den er i
dag en meget sund og glad hvalp.
Hvalpen blev anskaffet, da jeg havde mulighed for 6 ugers ferie, dvs masser
af tid til at træne med den, tisseture, være alene hjemme osv...
Det støreste problem er nu... AT VÆRE ALENE hjemme, og søger derfor nogen
gode råd.
Jeg har trænet den langsomt, med at gå fra den i ganske kort tid (5 min) af
gangen, og op til flere gange om dagen, men synes ikke at der er nogen
fremgang.
Først gik den i hele lejl. efter råd, og da den ødelagte en del ting, blev
det begrænset til gang, køkken.. og er nu skåret ned til kun køkken, ca 12
Kvm.
Den har masser af legeting, aktivitets bold osv... radioen køre, men lige
meget hvad hjælper det. Den flår hvad den kommer nær, og underboen har gjort
opmærksom på at den gøer meget når den er alene hjemme. Hun foreslog, at jeg
skulle sove med en gammel t-shirt på, så den havde duften af mig, det prøvet
jeg så, og det fik den i dag... men det hjalp heller ikke, den piber og gør,
og i dag havde den overskidt det hele... det kan jeg dog leve med, fordi det
er nemt at rengøre, men hvad stiller jeg efterhånden op. Fra på mandag er
den nødsaget til at være alene, max. 2 timer af gangen, men kan godt forudse
problemet når vi på 6 uger ikke er nået et skridt videre.
Det er en dejlig hund, og uanset hvad, skal alle muligheder afprøves.Så ALLE
gode råd er meget, meget velkommen.. og gerne mirakler
Det skal dog nævnes, er den feks, alene i bilen 5-10 min er der intet
problem, det tager den ganske roligt, og generalt virker den som en meget
lærenem hund, lige med undtagelse af at være alene hjemme.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : shadow

Dato : 27-07-04 13:29

Tina Bjerregaard wrote:
> [...]
> problem, det tager den ganske roligt, og generalt virker den som en
> meget lærenem hund, lige med undtagelse af at være alene hjemme.

Hej Tina
Du kan med suscces anskaffe dig et bur /transportkasse og lukke ham der ind
i, da det kun drejer sig om et par timer, ja du kan godt lade han blive
derinde i omkring 4 - 5 timer men så heller ikke mere, på denne måde får
hunden sig en hule som den vil føle sig tryg i ,særligt hvis buret er lukket
på siderne, hunden vil hurtigt føle sig hjemme i "hulen" da den kun kan "
angribes forfra".
Du skal dog huske at hunden skal have en vandskål med sig ind i buret.
Inden for kort tid vil du se at hunden selv vil gå ind i buret, når du skal
i byen.
Efter en tid hvor hunden har vænnet sig til at være i buret når du / i ikke
er til stede kan man lade buret stå åbent, og man vil kunne se at hunden
selv går ind i buret når man forlader hjemmet fordi den er tryg i buret.
Og om en rum tid kan man når hunden har vænnet sig til at flokke forlader
den for et tidsrum, kan man erstatte buret med en kurv.
Håber at du kan bruge mit svar til noget, ellers må vi se om der ikke kommer
flere bud herinde til dig.

--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 27-07-04 17:59

> Havde selv overvejet den med bur, men hjælper så ikke så meget på at han
støjer meget, altså piber og gøer, så selv naboer kan høre det... Faktisk
var alene problemet det største problem jeg havde frygtet ville ske ved at
vi fik ham, og er nok lidt bekymret over at vi ender med et stort problem
vedr. det.... Og genralt er han meget en "klæber".... som gerne vil være ved
os hele tiden.

Fra : shadow

Dato : 27-07-04 22:44

Tina Bjerregaard wrote:
> [...]
> med et stort problem vedr. det.... Og genralt er han meget en
> "klæber".... som gerne vil være ved os hele tiden.

Jeg er ganske overbevist om at han falder til ro efter ganske kort tid i et
bur, når han først har afundet sig med at han ikke kan komme ud og at han
kan føle sig tryg.
Kender mange der har fulgt dette råd med stor succes.

--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Helle Jensen

Dato : 28-07-04 07:52

"Tina Bjerregaard" <tinus@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vedr. det.... Og genralt er han meget en "klæber".... som gerne vil være

Jeg tror også at et bur kan være en løsning, men dog vil jeg mene, at han
skal lærer buret at kende langsomt inden han sættes i det i flere timer. Min
egen hund har f.eks. helt fra hvalp sovet i sit bur i vores soveværelse. I
starten var buret lukket, men nu går hun ind og ud, som det passer hende.
Dette har betydet, at hun er utrolig tryg ved buret, og når jeg har det med
til kursus, konkurrence eller lignende, så er hun afslappet og tryg i buret.
Så det kunne måske være en ide at introducere buret om natten, når I er i
nærheden.

Du skriver også, at han generelt er klæbende hele tiden. Her tror jeg, at I
skal i gang med at lære ham at være alene, når I er til stede. Her kunne
buret også bruges, han skal opholde sig der i ro, mens I er i nærheden. Han
skal også langsomt vænnes til at være i et andet rum, mens I er hjemme. I
starten vil det, som med buret være godt, hvis han kan se jer.

I øvrigt har jeg erfaret, at når man lærer hvalpen at være alene hjemme, kan
være en god ide mange gange om dagen bare at forsvinde, mens hunden er
optaget af noget andet, og i starten selvfølgelig nå til bage næsten inden
hunden opdager at man er væk. Det kan være ud med skraldespanden, ud i
postkassen, ind på badeværelset osv. Hvalpen lærer så hurtigt, at man
egentlig er lige i nærheden og ganske snart er tilbage.

Med venlig hilsen

Helle

www.helleshunde.dk

Fra : Carina

Dato : 27-07-04 16:27

Hos os virker det at tage et gammelt marvben og fylde det med feks. hans
alm hundefoder som har ligget i blød 1 times tid, stop det i benet og læg
det i fryseren, så er der noget at gå igang med når du går hjemmefra og så
er morgenmaden også klaret. Det er vigtigt ikke at gøre et stort nummer ud
af at gå, ikke noget med at sige farvel til hunden, da du så gør den
opmærksom på at noget skal ske.
/Carina

Fra : Karina

Dato : 27-07-04 18:13

Hej

Vi havde også problemer med at vores hund larmede når vi ikke var hjemme.
Det har vi løst ved at lade ham have adgang til vores soveværelse hvor han
kan stå på sengen og kigge ud af vinduet.
Han var i gangen før, hvor der ikke var vindue, og det var somom det
stressede ham, at han kunne hører en masse lyde, men han intet kunne se.

Mange hilsner

Karina

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 28-07-04 12:25

"Karina" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han var i gangen før, hvor der ikke var vindue, og det var somom det
> stressede ham, at han kunne hører en masse lyde, men han intet kunne se.

Hos os er det altså lige omvendt, hvis vores hund kan se ud af vinduet så
fiser han rundt og kan ikke finde ro!

Mvh Sophus

Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 28-07-04 11:48

Hvor stor en transportkasse/bur snakker vi om, når det er til en labradore
blanding, pt ca 14 uger... nogen der kan komme med nogen ca mål, da jeg tror
at jeg vil prøve det, da det lyder som en fornuftig mulighed som skal prøves
af. Er klar over at den selvfølgelig skal være så stor, at hunden kan være
der i kraft af at den vokser.

Mvh

Tina

Fra : Henk

Dato : 29-07-04 08:07

"Tina Bjerregaard" <tinus@paradis.dk> wrote in message
> [...]
> prøves
> af. Er klar over at den selvfølgelig skal være så stor, at hunden kan være

Hej

Buret skal være så stort at hunden kan:
1/ Stå oprejst
2/ Kan vende sig
3/ Kan ligge udstrakt

- Som du selv er inde på skal du tage højde for at den vokser med tiden.

se evt. hér:
http://www.holebyvoliere.dk/index1.asp?side=Produkter&type=Hundebure

Mvh.
Henk

Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 29-07-04 16:22

> Så er buret købt... en halv hestestald.. MINDST Men.. ak og ved...
Rollo er ved at død af skræk bare ved synet af det, og nægter at gå ind,
selvom der bliver lokket med godbidder osv......Så nu står buret der... og
ser vældig pænt ud... Og kan forestille mig at det ikke vil være nogen god
ide at TVINGE ham ind.
Hvad gør jeg nu, fortsætter med at lokke ???

Fra : Helle Jensen

Dato : 29-07-04 18:56

> [...]
> ide at TVINGE ham ind.
> Hvad gør jeg nu, fortsætter med at lokke ???

Hav buret placeret i stuen og lad det stå der i et stykke tid. Så bliver det
velkendt og kommer til at lugte af hjem. Ind i mellem ligger der på mystisk
vis noget godt guf i nærheden af buret, senere ligger det i indgangen til
buret, inde i buret osv. Du kan gøre det samme med yndlingslegetøjet og
andet.

Beskæftig dig med buret på alle mulige måder. Sid ved siden af det, kig ind
i det osv. På den måde vil du formentlig pirre hans nysgerrighed.

Der vil formentlig gå noget tid inden han er tryg ved buret og inden du kan
lukke ham ind i det. Jeg ville ikke her i starten lokke, da lokkestemmen kan
virke som en forstærker på den stemning han er i, hvilket jo er angst.
Lokning kan også af hunden føles som et krav, og dermed også være med til at
skabe konflikt i hunden.

Hundetræning er et tålmodighedsjob og der er desværre ingen lette løsningen.
Held og lykke med træningen.

Helle

www.helleshunde.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-07-04 22:52

> [...]
> ide at TVINGE ham ind.
> Hvad gør jeg nu, fortsætter med at lokke ???

Start med at kravle derind selv, og læg eventuelle tæpper og lignende, meget
kærligt på plads, vær meget penillen... Altså ikke for at det skal ligge
pænt, bare for at du bruger lang tid derinde. Glem eventuelt en gammel trøje
derinde. Mon så ikke nysgerrigheden melder sig.

M.V.H.....Benny..